Index – Kultúr – A szálloda
A szálloda- és fürdőkomplexumok építése költséges, mégis általában vonzó beruházásnak tűnik. A szolnoki Holt-Tisza mellett építendő Riverstone (avagy Tiszakavics) Hoteltől a rekreáció mellett a sportturizmus fellendülését is remélték. A szépreményű projekt jelenleg a túlélésért küzd.
„Felkerülhet hazánk turisztikai térképére a megyeszékhely a legújabb, mintegy tízmilliárd forintos beruházása révén. […] Szolnok történetének legnagyobb turisztikai célú fejlesztése lesz a maga kilencmilliárd-nyolcszázmillió forintos költségével. Ebből az összegből a Holt-Tisza partján egy négycsillagos superior wellness-, sport- és konferenciaszálloda, valamint rehabilitációs központ épül. Az előkészítő munkák után előreláthatólag 2021. június 1-jétől 2023 júliusáig tart a beruházás. Azonkívül, hogy egy gyönyörű és igényes szálloda épül, a komplexum hazánkban egyedülálló módon hasznosítja majd a megújuló energiaforrásokat, a geotermikus és napenergiát.”
Így adott hírt a Szolnok megyei Új Néplap 2020 decemberében a jövendő komplexumról. A nagy reményű beruhás azonban elakadt, a befejezésre különböző ígéretek hangzottak el, de máig betontorzóként meredezik a Holt-Tisza menti üdülőtelepen.
Hangzatos tervek
A Tisza-parti város régóta vágyott egy előremutató jövőképre olyan fejlesztések formájában, amelyek alapja a vasúti közlekedés és a város természeti értékeit kiaknázó turizmus lenne. Hiszen az ország vasúti csomópontjaként meghatározott Szolnok közúti kapcsolata is egyre jobban kiépült, ezáltal könnyebben elérhető, vonzó célpont lehet a pihenni és sportolni vágyók számára. Ennek szellemében készítették el és mutatták be 2022-ben a „Szolnok 2030” fejlesztési stratégiát, amely az észak-alföldi, hangzatos Kreatív Régió program részeként készült el, a legfőbb hangsúlyt egy vasúti körgyűrű létesítésére és a teherpályaudvar teljes felújítására helyezve.
Emellett folyatni tervezték a Tiszához kötődő rekreációs turizmus továbbgondolását,
hiszen a paron már elkészült egy szabadstrand, megépült a Tiszapart-sétány, új gyalogoshíd ível át a folyón, megújult a vár és a korábban neves művésztelep, és megnyílt a RepTár Repülőmúzeum is, amely nem csak itthonról, de a régióból is vonzza a közönséget.
A város igyekszik hazai és nemzetközi sporteseményeknek is otthont biztosítani, hosszabb távon pedig újabb turisztikai vonzerőket is kiépíteni: szó volt például egy komolyabb gokartpálya létesítésről is. Mindezek ismeretében valóban érthető lehet a turizmusra irányuló átfogóbb infrastrukturális fejlesztések igénye.
A város és a régió vezetése felismerte, hogy az ilyen irányú elképzelésekhez megfelelő mennyiségű és minőségű szálláshelyet kell biztosítani. A programalkotási időszak kezdetén, 2020-ban ugyanis két négycsillagos és három háromcsillagos szálloda üzemelt a városban, amelyekben összesen ezer férőhely állt rendelkezésre, ami a nagyobb események, városi vagy országos rendezvények számára nem tudott elegendő szálláshelyet biztosítani.
Sport- és horgászélet
Ekkor állt elő a 2009-ben alapított, teljesen hazai tulajdonú Green Plan Energy Környezetvédelmi Kft. a „régió jövőjét évtizedekre meghatározó beruházás” gondolatával, a Holt-Tisza melletti üdülőövezetben egy nagyszabású wellness, sport-, konferenciaszálloda és rehabilitációs központ felépítésével.
A 17 ezer négyzetméteres komplexumban 155 szobát, 1000 négyzetméteres, 300-350 főt befogadó konferencia- és 3000 négyzetméteres wellnessrészleget terveztek kialakítani. Az energiát pedig, a cég eredeti profiljához méltóan, teljes mértékben megújuló forrásból, geotermiából és napelemekkel kívánták megtermelni, amellyel nemcsak a komplexum, de a környék közvilágítása is jól járt volna, hiszen oda LED-világítást ígértek a szálloda által termelt árammal.

Fotó: Green Plan
A jól csengő tervekhez a bevezetőben említett közel 10 milliárdos keretből néhány fillér híján 4 milliárd forintnyi kormányzati támogatást is elnyertek a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) Kisfaludy-programjától. A beruházás összköltségvetését ekkor szintén 10 milliárd forintra taksálták, az építkezéshez szükséges, 3,5 hektáros zöldövezeti területet pedig 2021 év elején vásárolták meg a városi önkormányzattól.
A hol Tiszakavics Szállodaként, hol az elegánsabban – és nemzetközibben – csengő Hotel Riverstone-ként aposztrofált projekt megvalósítása az Új Néplap szerint eredetileg 2021-ben indult volna, és két évvel később nyílt volna meg a szállodakomplexum.
Ehhez képest a beruházás alapkövét csak 2022 februárjában tették le a Vízpart körúti telken.
A városközponttól közel 2 kilométerre fekvő Alcsi Holt-Tisza partja körül már korábban aktív sport- és horgászélet alakult ki, hiszen amellett, hogy a holtág kiválóan alkalmas evezősversenyek megrendezésére, edzésre, valamint a rekreációs turizmus számára, tartanak itt horgászmegmérettetéseket is. Az idilli látványt nyújtó Tisza-ág épített környezete azonban igen vegyes képet mutat, hiszen az egyre szaporodó üdülők és lakóházak lényegében különösebb szabályozás nélkül telepedtek rá a vízpart egyes részeire.
Az Alcsi Holt-Tisza belvíz-revitalizációjára európai uniós forrásból valósítottak meg műszaki fejlesztéseket még a 2010-es évek első felében, amelynek során a város és a folyóág által érintett további települések ivóvízellátási biztonsági bázisát építették ki, és ökológiai vízpótlással elégítették ki a sport-, horgász-, illetve üdülési célú vízigényeket. A többéves finomítás és kiegészítés után 2021-ben összeállított és kiadott környezetvédelmi és fenntarthatósági iránymutatásokat megfogalmazó „kódex” azonban még nem számolt a térségbe épülő hatalmas tömegű és vízigényű szállodával.
Alapkőletétel és leállás
Az eredetileg 10 milliárd forintos beruházás költségvetését már az alapkőletételnél 15 milliárd forintosra módosították, és a befejezés várható dátumát is 2024-re tolták. Az építkezés kezdete kiemelt esemény volt,
az alapkövet Varga Judit akkori igazságügyminiszter, Szalay Ferenc szolnoki polgármester és Kállai Mária a város országgyűlési képviselője tette le közösen.
A beruházó ekkor még igen optimista volt, és nemcsak a régió, de akár az egész ország számára is egyedülálló szállodakomplexumot ígért, bár annak részleteire, hogy ez miben rejlene, nem tért ki. A méretek és a várható funkcionális kialakítás mellett ismert volt az épület folyami kavics ihlette, több építészeti elemben visszatérő, ívekből és hullámokból összeadódó formavilága, valamint a tervezett fenntartható energiaellátása.

Fotó: Mészáros János / MTI
Az építtetők reményei szerint a szálloda fontos szerepet vállalhatna a nemzetközi evezősversenyek és az edzőtáborok igényeinek kielégítésben is, amellyel egyúttal hiánypótló funkciót töltene be. A főleg a sportturizmusra és rekreációra építő komplexum egyfajta párja lehetne a városközpontban álló nagy múltú, gyógyturisztikai jelentőségű Tisza Szállónak. A hajdan volt patinás szálloda azonban a folyamatos karbantartás elmaradása és az évtizedek óta halogatott felújítás miatt
a város egyik szégyenfoltjává degradálódott,
amelynek megújulására többször remélt kormányzati forrást a város vezetősége. Az erőteljesen amortizálódott épület jelenleg eladás alatt áll.
A Riverstone építkezése láthatóan a maga rendje és módja szerint megindult, noha – ahogy a projekt kritikusai kiemelték – a beruházó nem rendelkezett előzetes szállodaépítési és turisztikai tapasztalattal. 2024 év elejére, amikor a költségek a felpörgött infláció és az építőipar elszállt árai miatt egyre feljebb kúsztak, az épületegyüttes megközelítette a szerkezetkész állapotot. A Turisztikai Ügynökség azonban időközben visszavont 1,8 milliárd forintot a korábban megítélt támogatásból, ami nyilván szintén hozzájárult ahhoz, hogy
a nagyjából 25-30 százalékos készültségű komplexum építkezése leállt, a területről a munkások és a gépek levonultak, az emelődarukat elbontották.
A Green Plan elismerte az építkezés során felmerült nehézségeket, amelyeket leginkább a forrásmegvonások és az ágazati többletköltségek jelentettek, emiatt – a cég képviselői szerint – a beruházást át kellett ütemezni, átmenetileg lelassítani, de a leállást határozottan cáfolták. Akkor 2024 tavaszára prognosztizálták az építkezés felgyorsulását, és 2025 végére, 2027 elejére a szálloda átadását, bár ez a tág időintervallum is a bizonytalanságról tanúskodott.

Fotó: Gulyás Attila
Nézeteltérés, bizonytalanság
Sajtóértesülések szerint azonban nemcsak pénzügyi, hanem egyéb komoly problémákkal is küzdött a projekt: a beruházó és az legfőbb alvállalkozó között nézeteltérés alakult ki, ami szerződésbontással végződött. A bizonytalanság és az elmaradt kifizetések miatt pedig a szolnoki kormányhivatal leállíttatta az építkezés folytatását.
Ekkor elkezdődött a program áttervezése, ezzel kívánták a félkésznek sem mondható projektet megmenteni.
Az új tervekben megmaradna az eredeti elképzelés szerinti négycsillagos superior szálloda, de mind műszaki tartalmában, mind méretében jelentősen változna. A turisztikai célú támogatás csökkentésével együtt a beruházó a szobaszám redukálását szeretné, az épület másik részében pedig, a már elkészült épületszerkezeten belül lakásokat kívánnak kialakítani, emellett pedig egy, a nagyközönség számára is nyitott fürdőt terveztek. Az új programhoz az építési engedély módosítására is szükség volt.
Idáig a történet sok szempontból kísértetiesen hasonlít a korábban az Építészfórumon is bemutatott visegrádi szellemhoteléhez, ahol a nagyszabású álmokat szintén egy csökkentett programmal és megváltoztatott műszaki tartalommal kívánták megmenteni, úgy, hogy a betonszerkezet közben már elkészült. Szolnokon azonban egy hibrid megoldást választva a szállodát egy társasházzal párosítanák, amihez egyébként a városi közgyűlés jóváhagyása is szükséges.
A Green Plan nyilatkozataiban eltökélt a befejezés mellett, számukra is fontos, hogy előbb vagy utóbb, de megépüljön az elkezdett komplexum. Bár a tavaly bemutatott tervmódosításkor 2026-os szállodanyitással számoltak, egyelőre nem úgy tűnik, hogy a területen ismét felpörgött volna a munka. A tudósításokból az is kiderül, hogy a szolnokiak egyre szkeptikusabbak, aggódnak, hogy a nagy ívű és hullámzó tervekből végül csak egy magára maradt betontorzó marad.
A szerző az Építészfórum munkatársa.
Források: Alcsi-Holt-Tisza Kódex, 2024 / Új Néplap, 2020. december 10. (31. évfolyam, 289. szám) / Greenplan / Magyar Narancs / Szoljon.hu / Szoljon.hu