Új CAF-villamosok Budapesten: uniós támogatással bővül az alacsonypadlós flotta

általa megosztva admin
Kategória:


 

Budapest, 2025. október 2. – Sajtótájékoztatón számolt be a BKK és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium arról a támogatási szerződésről, amely európai uniós forrásból biztosítja az új CAF-villamosok beszerzésének finanszírozását. A projekt révén a budapestiek egyre több alacsonypadlós, klimatizált és akadálymentes villamossal találkozhatnak a fővárosi vonalakon, ami kényelmesebb, gyorsabb és környezetbarát közlekedést jelent az utasoknak. Az új, 51 darabos flottából eddig 20 állt forgalomba, az utolsó pedig előreláthatólag 2026 végétől szállíthat utasokat. A járműbeszerzési projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg – a támogatás összege 54,15 milliárd forint –, aminek köszönhetően a jelenlegi 30-ról 40 százalék fölé emelkedhet a forgalomban lévő alacsonypadlós villamosok aránya Budapesten.

 

Új CAF-villamosok

(A fotóra kattintva galéria nyílik)

 

A Budafok kocsiszínben tartott közös sajtótájékoztatót a Budapesti Közlekedési Központ és a Közigazgatási és Területfejlesztési Minisztérium. Az esemény apropója az volt, hogy a BKK és az Irányító Hatóság aláírta a támogatási szerződést, amely európai uniós forrásból, az IKOP Plusz-1.1.0-23 felhívás keretében biztosítja a CAF-villamosok további finanszírozását.

 

Új CAF-villamosok

 

A BKK 2022 novemberében, majd 2023 márciusában összesen 51 darab villamost (46 rövidet, valamint 5 hosszút) rendelt meg a CAF-tól a 2014-ben kötött és 2021-ben meghosszabbított szerződés utolsó opciós tételének lehívásával. Az 51 darabos flotta járműveit a spanyol gyártó folyamatosan adja át a BKK-nak, az újonnan forgalomba állt járművek száma már 20-ra emelkedett, és hamarosan további egyet is birtokukba vehetnek a Budapesten közlekedők.

 

A BKK további fejlesztésekre készül

„A BKK célja a közösségi közlekedéssel megtett utazások arányának a növelése, amihez elengedhetetlenek a gyors, klimatizált, alacsonypadlós járművek, tehát az új CAF-villamosok is. Egy villamos működéséhez a megfelelő kocsiszínek, villamospályák és áramellátás is szükséges, ezért további európai uniós támogatásokra számítva évek óta készítjük elő a BKV-val közösen azokat a fejlesztéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy minél több vonalon járhassanak a villamosok, és minél szélesebb ügyfélkör vehesse igénybe ezeket a járműveket” – mondta Bodor Ádám, a BKK mobilitási vezérigazgató-helyettese a csütörtöki sajtóeseményen.

 

Bodor Ádám, a BKK vezérigazgató-helyettese

 

A BKV vasúti üzemeltetési vezérigazgató helyettese, Héri József elmondta: „Ezzel a beszerzéssel a CAF a második legnagyobb darabszámban üzemeltetett villamos járműtípussá válik a BKV-n belül. Ráadásul nem csupán importőrök vagyunk, hanem a hazai szakértelmet is kamatoztatjuk. Az új CAF-okat ugyanis – spanyol felügyelettel – magyar szakemberek, a BKV leányvállalatának, a Vasúti Járműjavító Kft.-nek a munkatársai szerelik össze.”

 

Héri József

 

„A budapesti villamosprojekt mögött immár több mint egy évtizede ott áll a Főváros, a BKV, a BKK és a Magyar Kormány elkötelezett támogatása, ennek köszönhető, hogy a 2014-ben aláírt szerződés teljes opciós mennyiségét le tudtuk hívni – tolmácsolta Felipe Rodrigo Magal, a CAF területi igazgatójának szavait Székely Zsófia program manager. – Az IKOP Plusz szerződés aláírása véglegesen biztosítja a projekt finanszírozását és a sikeres befejezést. Büszkék vagyunk rá, hogy Magyarország ma már 111 CAF-villamossal rendelkezik, és bízunk benne, hogy a jövőben még tovább erősíthetjük a jelenlétünket Budapesten.”

 

Székely Zsófia

 

Dr. Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter hangsúlyozta: „Ezek a villamosok is azt bizonyítják, hogy Budapest nemcsak helyt állt, hanem helyt is áll majd abban a régiók közötti nagyon kemény versenyben, ahol Varsóval, Béccsel, Pozsonnyal, Bukaresttel, Zágrábbal vagy éppen Münchennel, Berlinnel kell megküzdenie nemzetünk fővárosának. Az csak látszat, hogy ez a verseny Budapestről szól, ez ugyanis egy olyan viadal, amelynek a győztese Magyarország lesz, hiszen a budapesti tömegközlekedést nem csak a fővárosban élők használják!”

 

Dr. Navracsics Tibor

 

„A közösségi közlekedés fejlesztése a legjobb válasz a Budapestet érő legtöbb kihívásra – mondta végül Karácsony Gergely főpolgármester. – A Budapesten az elmúlt években elindult intenzív járműparkfejlesztés nagyon sokat javított a fővárosi közösségi közlekedés színvonalán. Azon dolgozunk, hogy újabb és újabb ilyen korszerű járműveket tudjunk forgalomba állítani. Hogy így legyen, ahhoz az is kell, hogy Budapest hozzájusson végre a neki járó uniós forrásokhoz, amelyek az új járművek beszerzése mellett a szükséges infrastruktúra fejlesztését is lehetővé teszik.”

 

Karácsony Gergely

 

Infrastrukturális beruházásokra is szükség van

Az alacsonypadlós, akadálymentesített, klímával felszerelt korszerű CAF-villamosoknak kulcsszerep jut az utazási komfort és az utaselégedettség növelésében, az esélyegyenlőség biztosításában, a klímacélok elérésében, valamint az energiahatékonyság javításában.

A megújuló járműállomány lehetővé teszi, hogy a jelenleginél több alacsonypadlós szerelvény közlekedjen azokon a vonalakon, ahol már most is járnak. Ezt azt jelenti, hogy az 1-es, a 3-as, a 17-es, a 19-es, a 42-es, az 50-es, az 56-os, az 56A és a 61-es vonalán is folyamatosan bővülhet az alacsonypadlós és légkondicionált villamosok száma.

 

CAF-villamos

 

Az összesen 51 új jármű forgalomba helyezésével és az európai uniós infrastrukturális források rendelkezésre állását követően – a szükséges beavatkozások (mint például az áramellátás fejlesztése vagy egyes végállomások átépítése) elvégzése után – a tervek szerint a 2-es, a 23-as és a 24-es, valamint a 62-es vonalán is megjelenhetnek a korszerű villamosok, illetve a 14-es és a 69-es vonalon további alacsonypadlós járművek is forgalomba állhatnak. Ezen túlmenően a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési Bizottságának felkérésére a BKK és a BKV vizsgálja a 47-es és a 49-es vonalon történő bevezetés infrastrukturális feltételeit is.

 

A budapesti villamosfejlesztésekről és a járműflotta megújításáról ezen az oldalon olvasható bővebb információ.

 

Az IKOP_PLUSZ-1.1.0-23-2025-00012 azonosító számú „51 db CAF villamos beszerzése Budapest részére” című projekt az Európai Unió támogatásával, a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg.

 



Source link

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).