Itthon: Miért nem veszik át hónapok óta a roncsautókat a bontók? | hvg.hu
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a „Kérem” gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{„available”:true,”c_guid”:”732c7dbc-398b-46d4-a6fd-d76cac81ac0d”,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”kkv”,”description”:”Úgy tűnik semmi nem lett a nagy tervekből, hogy fémtartályokban tenyésszenek évi ezer tonna lazacot exportra Zalaegerszegen. A beruházó állítólag visszafizette az erre elnyert közel 3 milliárdos uniós támogatást is.”,”shortLead”:”Úgy tűnik semmi nem lett a nagy tervekből, hogy fémtartályokban tenyésszenek évi ezer tonna lazacot exportra…”,”id”:”20240104_lazacfarm_zalaegerszegen_hadhazy_akos_unios_penz_mutyi”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/732c7dbc-398b-46d4-a6fd-d76cac81ac0d.jpg”,”index”:0,”item”:”76aa49f6-356c-4ea3-a89f-ba0aa4a2ef21″,”keywords”:null,”link”:”/kkv/20240104_lazacfarm_zalaegerszegen_hadhazy_akos_unios_penz_mutyi”,”timestamp”:”2024. január. 04. 13:20″,”title”:”Megbukott egy nagy reményű beruházás, amit korábban a kormány is kiemeltté tett”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d”,”c_author”:”Gergely Márton”,”category”:”360″,”description”:”Az Országos Bírói Tanács korábban többször sikerrel fékezte a politikai beavatkozásokat, de változhat a helyzet, ha a hatalommal lojális tagok kerülnek többségbe a testületben. Néhány ezer bíró döntésén múlik, meg lehet-e akadályozni, hogy Varga Zs. András Kúria-elnök leuralja az igazságszolgáltatást.\n”,”shortLead”:”Az Országos Bírói Tanács korábban többször sikerrel fékezte a politikai beavatkozásokat, de változhat a helyzet, ha…”,”id”:”20240106_hvg__biroi_fuggetlenseg__szemelyeskedo_vita__valasztas__egy_vagyalma_van”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa857f57-df3f-4f62-b2a6-5b34bf638c9d.jpg”,”index”:0,”item”:”7447b69a-8c0c-4757-ab18-795904987b0e”,”keywords”:null,”link”:”/360/20240106_hvg__biroi_fuggetlenseg__szemelyeskedo_vita__valasztas__egy_vagyalma_van”,”timestamp”:”2024. január. 06. 08:30″,”title”:”A bírói függetlenség a tét az év egyik legfontosabb magyar választásán”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:true,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”d5eac265-cc71-432d-95ed-57520819199f”,”c_author”:”Torma Tamás”,”category”:”360″,”description”:”A kötet szerzői, Kupa Enikő és Kovács Tibor a Covid alatt kezdtek virtuális bortúrákat tartani, most 285 oldalon végtelenül könnyed és szellemes virtuális utazáson vezetnek végig bennünket.”,”shortLead”:”A kötet szerzői, Kupa Enikő és Kovács Tibor a Covid alatt kezdtek virtuális bortúrákat tartani, most 285 oldalon…”,”id”:”20240105_hvg_konyv_bor_kupa_eniko_kovacs_tibor_borgozos_evszazadok”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d5eac265-cc71-432d-95ed-57520819199f.jpg”,”index”:0,”item”:”f3524e5c-04f0-4ef5-94ec-626160a12e85″,”keywords”:null,”link”:”/360/20240105_hvg_konyv_bor_kupa_eniko_kovacs_tibor_borgozos_evszazadok”,”timestamp”:”2024. január. 05. 14:00″,”title”:”Thomas Jefferson tokajit rendelt, a kaliforniai borkultúra is magyar találmány – elképesztő borsztorik egy új könyvben”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:true,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”709d2a8d-aef2-432e-86d6-469d3173810b”,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”itthon”,”description”:”Éppen egy hetes és egészséges az a kisfiú, akit a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórház rendelőintézetének babamentő inkubátorában helyeztek el december 29-én, a délelőtti órákban.”,”shortLead”:”Éppen egy hetes és egészséges az a kisfiú, akit a Zala Vármegyei Szent Rafael Kórház rendelőintézetének babamentő…”,”id”:”20240106_Csecsemot_tettek_egy_zalai_korhaz_babamento_inkubatoraba”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/709d2a8d-aef2-432e-86d6-469d3173810b.jpg”,”index”:0,”item”:”01388cd3-892f-413b-84b5-440e6f431f82″,”keywords”:null,”link”:”/itthon/20240106_Csecsemot_tettek_egy_zalai_korhaz_babamento_inkubatoraba”,”timestamp”:”2024. január. 06. 08:55″,”title”:”Csecsemőt tettek egy zalai kórház babamentő inkubátorába”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”f03ffe53-70a6-4afc-8052-11a0e6115090″,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”itthon”,”description”:”Az Országos Bírói Tanács úgy véli, hogy a magyar bírói fizetések nem felelnek meg a bírói tisztséggel járó felelősségnek.”,”shortLead”:”Az Országos Bírói Tanács úgy véli, hogy a magyar bírói fizetések nem felelnek meg a bírói tisztséggel járó…”,”id”:”20240105_Matusik_Tamas_a_biroi_tanacs_elnoke_levelben_fordult_az_ENCJhez_a_siralmas_biroi_fizetesek_ugyeben”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f03ffe53-70a6-4afc-8052-11a0e6115090.jpg”,”index”:0,”item”:”91907ac0-06b1-4f41-9518-95bedd84c0c5″,”keywords”:null,”link”:”/itthon/20240105_Matusik_Tamas_a_biroi_tanacs_elnoke_levelben_fordult_az_ENCJhez_a_siralmas_biroi_fizetesek_ugyeben”,”timestamp”:”2024. január. 05. 15:17″,”title”:”A bírói tanács elnöke levélben fordult az ENCJ-hez az alacsony bírói fizetések ügyében”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”bb9a9a49-f105-40d3-bdb6-a765af90f84f”,”c_author”:”Visa”,”category”:”brandcontent”,”description”:”Manapság már bizonyosan állíthatjuk: ha választanunk kell a bankkártyás és digitális, vagy készpénzes fizetés között, akkor már rendszerint az előbbieket választjuk. Ugyanakkor a digitalizációval érkező új kihívásokkal, az online és offline biztonsággal, az esetleges visszaélésekre való felkészüléssel egyaránt kell foglalkozni a kártyakibocsátóknak és a kártyabirtokosoknak is. Jellemző tendenciákról, pénzügyi biztonságról, különböző fejlesztésekről Sármay Bencével, a Visa Magyarországért felelős területi vezetőjével beszélgettünk.”,”shortLead”:”Manapság már bizonyosan állíthatjuk: ha választanunk kell a bankkártyás és digitális, vagy készpénzes fizetés között…”,”id”:”20231128_digitalis_fizetes_bankkartya_biztonsag_csalas_Visa”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bb9a9a49-f105-40d3-bdb6-a765af90f84f.jpg”,”index”:0,”item”:”f30c8710-e826-43ac-9b0a-082771cd2318″,”keywords”:null,”link”:”/brandcontent/20231128_digitalis_fizetes_bankkartya_biztonsag_csalas_Visa”,”timestamp”:”2024. január. 05. 11:30″,”title”:”Tényleg azok vannak többségben, akik tartanak a készpénzmentes fizetéstől?”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:true,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:true,”c_isbranded”:true,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”02946a14-b5fa-4984-9985-09fe22dae15c”,”c_author”:”OTP Bank Nyrt.”,”category”:”brandcontent”,”description”:”A Covid vagy éppen az egekbe szökő infláció az emberek jó részét ösztönözte arra, hogy gondolja újra a pénzügyeit. Legyen szó egy vésztartalékról vagy egy középtávú célról, a megtakarítás biztonságot ad, ugyanakkor nem mindenki tudja, hogyan vágjon bele a spórolásba. Ebben segítünk az alábbi tippekkel. „,”shortLead”:”A Covid vagy éppen az egekbe szökő infláció az emberek jó részét ösztönözte arra, hogy gondolja újra a pénzügyeit…”,”id”:”20231205_Hosszu_tavu_megtakaritas_befektetes_rendszeres_megtakaritas_OTP_Bank”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02946a14-b5fa-4984-9985-09fe22dae15c.jpg”,”index”:0,”item”:”90c00c48-5e0f-4611-a164-b0e4d0fa045a”,”keywords”:null,”link”:”/brandcontent/20231205_Hosszu_tavu_megtakaritas_befektetes_rendszeres_megtakaritas_OTP_Bank”,”timestamp”:”2024. január. 04. 15:30″,”title”:”3 tipp, ha szeretné félretenni a pénzét”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:true,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:true,”c_isbranded”:true,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”a80f8b3b-3924-4846-ac10-231b46b35e93″,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”tudomany”,”description”:”A megváltozott felület mellett néhány funkció is át lett rendezve a Google Chrome-ban az elmúlt időszakban, azonban nincs minden veszve, ha inkább maradna a régi megoldásnál. Mutatjuk, miként állíthat vissza mindent.”,”shortLead”:”A megváltozott felület mellett néhány funkció is át lett rendezve a Google Chrome-ban az elmúlt időszakban, azonban…”,”id”:”20240104_google_chrome_bongeszo_material_you_felulet_visszaallitasa_regire_megjelenes_flags_menu_beallitasok”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a80f8b3b-3924-4846-ac10-231b46b35e93.jpg”,”index”:0,”item”:”ea8d239d-fc49-45e2-89c5-903551cc6cb2″,”keywords”:null,”link”:”/tudomany/20240104_google_chrome_bongeszo_material_you_felulet_visszaallitasa_regire_megjelenes_flags_menu_beallitasok”,”timestamp”:”2024. január. 04. 20:03″,”title”:”Mutatunk egy titkos Chrome-beállítást, amivel visszaállíthatja a böngészőt a jól megszokott kinézetűre”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null}]
Március óta regisztrálhatják magukat a Mol hulladékgazdálkodásért felelős koncessziós cégénél az autóbontók, és bár a nagyvállalat szerint a partnereik száma egyre növekszik, lakossági oldalról leginkább az tapasztalható, hogy alig lehet megszabadulni a használt autóktól.
Egy régi, elhasználódott autótól megszabadulni elsőre nem tűnik bonyolult feladatnak. Az ügyintézéshez szükség van a forgalmi engedélyre, a törzskönyvre, mindkét rendszámtáblára és egy lemondó nyilatkozatra. Ha a tulajdonos elviszi ezeket egy bontóba, kap egy papírt, amellyel a kormányablakban kérvényezheti az autó kivonását a forgalomból. A bontó feladata az autó állapotának felmérése, ami alapján a közlekedési hatóság kiállítja a bontási igazolást.
Ám mostanában nincsenek könnyű helyzetben azok az autótulajdonosok, akik ezt végig akarják csinálni. Amikor sorra hívtunk a fővárosban és környékén működő bontókat arról érdeklődve, át tudnának-e venni egy használhatatlanná vált kocsit, különböző indokokkal mindenhonnan lepattantunk. Volt olyan, aki annyit mondott, hogy nem tud bontási papírt adni, ezért máshova irányított át, más pedig azt ígérte, talán néhány hét múlva rendeződnek a dolgok, és lehet vinni a járművet. Egy idő után az is kiderült, az akadozó ügyintézés mögött a hulladékgazdálkodás átalakítása áll.
Július elseje óta ugyanis a forgalomból kivont autókkal a Mol leányvállalata, a MOHU MOL Hulladékgazdálkodási Zrt. foglalkozik. Egy, az ügyre rálátó forrásunk szerint az egyébként is akadozó rendszer helyzetén tovább rontott, hogy a Mol megjelent a piacon, de nem a nagyvállalat hibája miatt.
A bontás során az ezzel foglalkozó vállalkozásoknak eddig is rengeteg előírásnak kellett megfelelniük, mivel a használt gépjárművek veszélyes hulladéknak minősülnek, az alkatrészek értékesítéséből azonban szép haszonra tehettek szert. Ám a nyári átállás óta az átvett jármű vagy annak részei a MOHU tulajdonát képezik, a bontóknak tehát csak azokból az elemekből származik bevételük, amelyekről a Mol koncessziós cége lemond.
Emiatt számos vállalkozó döntött úgy, hogy inkább nem írt alá a MOHU-val. Nyáron a Szabad Európa számolt be arról, hogy a regisztrációs időszak kezdetétől számított első öt hónapban csak a bontók harmada szerződött a nagyvállalattal. Megkeresésünkre most a Moltól azt a választ kaptuk, hogy a szerződéskötések azóta is folyamatosak, egyre nő az alvállalkozóik száma.
Azt állítják, hozzájuk nem érkezett panasz arról, hogy akadozna a dokumentumok kiállítása, ennek oka inkább az lehet, hogy amíg nem végleges a szerződés egy-egy bontó és a MOHU között, addig a kocsikat sem vehetik át a telepek. Ha valahol nem állítják ki a bontási papírt, akkor szinte biztosan nincs a vállalkozónak érvényes szerződése a MOHU-val, az ilyen helyek illegális bontónak minősülnek.
Ettől függetlenül továbbra is arra biztatnak mindenkit, hogy „jöjjenek és szerződjenek le” a koncessziós céggel. A hulladéknak számító autók nagy részétől nem a legális keretek között szabadultak meg tulajdonosaik, rengeteg autó végzi például az erdőben. A hulladékgazdálkodási rendszer átalakításakor, vagyis a MOHU létrehozásakor az egységesítés mellet fontos szempont volt az is, hogy visszaszorítsák az illegális szeméthaszonsítást és -lerakatot.
Az, hogy a használatok kívüli járművek eljussanak a bontókba, már csak amiatt is fontos lenne, mert az egyik legnagyobb arányban újrahasznosított hulladéknak számítanak. Ennek mértékét még a vonatkozó törvény is megszabja, amelynek értelmében a koncessziós társaságnak és egyéb érintett gazdasági szereplőknek kötelességük a gépjárművek tömegének – gyártási évtől függően – 70-85 százalékát újrahasznosítani.
Ez összhangban is van a bontósok érdekeivel, hiszen nekik is az újrahasznosított alkatrészekből származik a profit, az azonban nem egyértelmű, hogy pontosan milyen hatása lesz a MOHU-val való szerződéskötésnek a haszonra. A bevétel csökkenésével, vagy az attól való félelemmel párhuzamosan pedig nő az esélye annak, hogy a vállalkozások a kiskapukat keressék, és adott esetben ne bontási igazolással, hanem adásvételi szerződéssel vegyék át a roncsautókat banális összegekért.
Utóbbi „megoldásnak” komoly hátulütője, hogy az autót így hivatalosan nem vonják ki a forgalomból, nem minősül hulladéknak, ezért a kezelésére nem is vonatkoznak a szigorú szabályok. Vagyis, bár a tulajdonos megszabadul tőle, a környezeti terhek nem csökkennek.
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).