Index – Belföld – Mikor kapjuk vissza a Lánchidat?
A Lánchíd felújításáról másfél évvel ezelőtt kötött megállapodást a kormány és Budapest. A Városháza ezalatt az idő alatt előkészítette és lebonyolította a közbeszerzési eljárást, amelyet a Transparency International is átláthatónak minősített. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Budapest Közút elkészítette a műszaki és forgalmi terveket, újratervezte a környék közösségi közlekedését, buszsávokat hozott létre. A kormánynak csak annyi lett volna a dolga, hogy az illetékes megnyom egy enter gombot az államkincstárban, hogy átutalják az ígért hatmilliárd forintot, ehhez azonban a másfél év nem volt elegendő ? mondta Karácsony Gergely a hídlezáráshoz időzített sajtótájékoztatón szerdán.
A kormány által a Lánchíd felújítására megígért összeg még mindig nem érkezett meg, pedig ez százszor kevesebb pénz, mint amennyit a kínai kommunista egyetemre, a Fudanra terveznek elkölteni az adófizetők kárára
? fogalmazott a főpolgármester, hozzátéve, hogy ez az összeg amúgy is csupán annyi, amennyit a munkálatokhoz kapcsolódóan áfa címén be fognak fizetni a költségvetésbe. Ha már a mateknál tartunk, Karácsony Gergely szerint
a kormányzati bosszúpolitika miatt a fővárostól elvont pénzből négyszer fel lehetne újítani a Lánchidat.
A főpolgármester elismerte, hogy némileg rossz az időzítés, mivel a Lánchíd rekonstrukciójával egy időben zajlik az M0-s hídjának, a 3-as metró középső szakaszának és a pesti alsó rakpartnak az átépítése, ráadásul hamarosan indul a Blaha Lujza tér megújítása is. De ezek olyan régi adósságok, amelyeket már évekkel ezelőtt törlesztenie kellett volna a fővárosnak ? hangsúlyozta.
A kényelmetlenségekért cserébe elvégezzük az évtizedek óta húzott-halasztott munkát, hogy a Lánchíd a gyerekeink számára is a város és az ország büszkesége maradjon
? ígérte Budapest első embere.
A BKK vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy legutóbb 35 éve újították fel hidat, és kifejezte reményét, hogy a munkálatok nyomán újabb három évtizedig nem lesz szükség újabb rekonstrukcióra. Walter Katalin elmondta, hogy a közösségi közlekedés átszervezésével próbálják enyhíteni a híd lezárásával járó kellemetlenségeket. Példaként említette, hogy átkelőhajókat indítanak a Duna két partja között.
7
Galéria: Lezárt LánchídFotó: Wolf Géza / Index
A közbeszerzést az A-híd Zrt. nyerte el, az a cég, amelyik a Szabadság és a Margit hidat is felújította. A 26,5 milliárd forintból
- elbontják a vasbeton pályalemezt,
- elvégzik az acélszerkezet, a láncok, a horgonyzó kamrák korrózióvédelmét,
- felújítják vagy kicserélik a kőelemeket,
- olcsóbbá és színesebbé teszik a közvilágítást.
Sal László, az A-Híd vezérigazgatója arról számolt be, hogy egy száz tonna súlyú egyedi állványzatot és egy darurendszert is le kellett gyártani a beruházás előkészítése keretében, a munkálatok elvégzéséhez szükséges mintegy 105 tonnányi alumíniumszerkezetet és a többi tartozékot pedig kézzel kellett a hídon a helyére vinni és beszerelni. A teljes alsó függesztett állványzat felülete 6550 négyzetméter. A függesztett állványzat építésénél több mint két kilométernyi vízszintes és hatszáz folyóméternyi függőleges állványcsövet használtak fel.
A teljes lezárás után ma az aszfaltborítás felmarásával és a műemléki kandeláberek eltávolításával kezdődött a munka, amely másfél éven át a forgalom teljes kizárásával folyik majd, hogy Budapest a főváros egyesítésének 150. évfordulójára visszakaphassa a megszépült Lánchidat. Arra a kérdésre, hogy az átadás után változik-e a Lánchíd forgalmi rendje, illetve tervezik-e az autók kitiltását, Karácsony Gergely azt felelte: szeretne erről konzultálni a budapestiekkel, amire lehetőséget ad a következő másfél év. Olyan döntést, amely a budapestiek akaratával szembemegy, a főváros vezetése nem fog hozni ? ígérte.
(Borítókép: Bodnár Patrícia / Index)