Index – Belföld – A lakóövezeteket védenék a sebességcsökkentéssel

általa megosztva admin
Kategória:



„Az új koncepcióval egy tervezési folyamat kezdődik el, azt szeretnék, ha lenne egy társadalmi vita a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervről a következő fél évben” – mondta lapunknak Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a szerdán elfogadni tervezett előterjesztésről. 

Hozzátette, hogy az általános sebességcsökkentési elképzelés is inkább egy irányelvnek tekinthető, egyelőre nincsenek konkrét utak vagy területek, ahol például a 70-es sebességkorlátozást levinnék 50 km/órára. Az alapelv az, hogy a lakóövezeteket védjék, de nyilván más elbírálás alá esik egy autópálya elszigetelt bevezető szakasza, mint egy sűrűn lakott területen a közúthálózatba integrált főút.

Mint arról beszámoltunk , a fővárosi közgyűlés szerdán tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.

A biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése és az élhetőség érdekében a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan 50 km/órára, a mellékúthálózaton 30-ra csökkentenék a legnagyobb sebességet  – vagy legalábbis megvizsgálják ezek lehetőségét. A lakó-pihenő övezetekben alapból nem lehet 20 km/óránál gyorsabban menni. 

A lapunk által közzétett tervnek leginkább az a része kavart nagy port, ami szerint

MEG KELL VIZSGÁLNI A LAKOTT TERÜLETEN BELÜL, EGYES ÚTSZAKASZOKON JELENLEG MEGENGEDETT 70 KM/ÓRA SEBESSÉGHATÁR 50 KM/ÓRÁS SZINTRE CSÖKKENTÉSÉT.

Pontos adatunk nincs róla, hány ilyen út van Budapesten, de jó támpontot ad a felsoroláshoz a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szóló 2012-es kormányrendelet. Eszerint biztosan ide tartozik az országos főhálózati elemek fővárosi szakaszainak többsége:

  1. a Budaörsi út a városhatár és a Sasadi út között
  2. a Váci út a városhatár és a Róbert Károly körút között
  3. a Szabadföld út – Veres Péter út  Kerepesi út  Rákóczi út  Kossuth Lajos utca  Szabad sajtó út
  4. a ferihegyi repülőtérre vezető út
  5. az Ócsai út  Grassalkovich út  Helsinki út  Soroksári út
  6. a 6-os főút fővárosi bevezető szakasza  Szerémi út  Rákóczi híd budai felhajtó útja
  7. a Balatoni út
  8. a 10-es főút bevezető szakasza az ürömi körforgalmú csomópont és a Kocsis Sándor utca között, valamint a Bécsi út a Kocsis Sándor utca és a Vörösvári út között
  9. a 11-es főút fővárosi bevezető szakasza – Batthyány utca  Rákóczi utca Szentendrei út
  10. a Pesti út  Jászberényi út  Körösi Csoma út  Kőbányai út
  11. a Haraszti út
  12. az M1-M7 autópálya fővárosi bevezető szakasza  Budaörsi út a Sasadi út és a BAH-csomópont között
  13. az M3-as autópálya bevezető szakasza
  14. az M5-as autópálya bevezető szakasza
  15. a Vörösvári út  Árpád híd  Róbert Károly körút  Hungária körút  Könyves Kálmán körút  Rákóczi híd
  16. az Egér út  Andor utca  Galvani utca a Fehérvári út és a Budafoki út között
  17. a Hunyadi János út  Budafoki út a Kondorosi út és a Dombóvári út között
  18. a Dombóvári út a Budafoki út és a Rákóczi híd között  budai alsó rakpart a Rákóczi híd és a Petőfi híd között
  19. az Üllői út a Határ út és a Könyves Kálmán körút között
  20. az M0-s újpesti felhajtója az M0 és a Váci út között

Balogh Samu szerint a 70-ről 50-es sebességcsökkentést leginkább a Hungária körúton belüli sugárutakon kell megvizsgálni, de vannak olyan, a Hungária gyűrűn kívül eső utak is, mint például a Szentendrei út, ahol szükséges lehet. Alapelv, hogy a lakóövezeteket védenék ezzel, mert ha valaki egy 70-es sebességhatárral rendelkező útról bekanyarodik a házak közé, az nehezen áll vissza 30-as sebességre. A budai alsó rakparton és az autópályák bevezető útjain csak hosszabb távon gondolkodnának el a sebességcsökkentésen. 

Mint megírtuk, a javaslat szerint nemcsak a lehetséges sebességcsökkentést vizsgálnák, hanem a közterületek forgalomtechnikai módosítását is: például az egyirányú utcák vagy hurokirányban járható utcák kialakítását, az átmenő forgalom  menekülőútjainak lezárását, szűkebb forgalmi sávokat, járdaszintre emelt zebrákat, vagy közösen használt útfelületeket. Ezenkívül felmérnék biztonsági szempontból a teljes gyalogátkelőhely-állományt, valamint biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot alakítanának ki.

Karácsony Gergely is megszólalt az ügyben az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A főpolgármester elmondta, hogy a javaslat a közgyűlés többségének támogatását bírja. Társadalmi vita zajlik, melynek célja annak átvitele, hogy az emberi életnél nincsen fontosabb, tette hozzá. Karácsony azt szeretné, ha senki se halna meg közlekedési balesetben. Ez a felvetés arról szól, hogy milyen eszközökkel lehet elérni ezt a célt, szögezte le.

Karácsony elmondta, hogy az ügy, hogy senki ne haljon meg közúti balesetben, személyesen is fontos számára, ugyanis édesapja így vesztette életét.

Szerinte nem az a kérdés, hogy ki vezet, és ki nem, hanem hogy mit lehet megtenni annak érdekében, hogy senki ne veszítse el családtagjait, hiszen ha valakit 30-cal ütnek, azt biztos túléli.

„Karácsony Gergely főpolgármester kérje ki a budapestiek véleményét, mielőtt új koncepciót dolgoztatna ki sebességkorlátozásokról!” – szólította fel a városvezetőt kedden a fővárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője. Láng Zsolt az MTI-nek küldött közleményében arra kérte a főpolgármestert, mutassa be döntésének racionalitását, a rendelkezésére álló hatástanulmányokat, szakértői állásfoglalásokat, az intézkedések várható eredményét.

Láng megjegyezte: Karácsony Gergely a kampányában sokszor megígérte, hogy párbeszédet folytat majd a lakossággal Budapest aktuális kérdéseiről, és kikéri véleményüket konkrét projektek esetében. Most mégis a budapestiek feje felett, egyedül tervez egy ilyen horderejű koncepciót kidolgoztatni és bevezettetni, bármilyen társadalmi egyeztetés vagy hatástanulmány nélkül, tette hozzá.

(Borítókép: Budapesti autósok maszkban vezetnek a kijárási korlátozás ideje alatt 2020. április 22-én. Fotó: Aradi László / Index)





Source link

WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com