Index – Belföld – A lakóövezeteket védenék a sebességcsökkentéssel
?Az új koncepcióval egy tervezési folyamat kezdődik el, azt szeretnék, ha lenne egy társadalmi vita a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervről a következő fél évben? ? mondta lapunknak Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke a szerdán elfogadni tervezett előterjesztésről.
Hozzátette, hogy az általános sebességcsökkentési elképzelés is inkább egy irányelvnek tekinthető, egyelőre nincsenek konkrét utak vagy területek, ahol például a 70-es sebességkorlátozást levinnék 50 km/órára. Az alapelv az, hogy a lakóövezeteket védjék, de nyilván más elbírálás alá esik egy autópálya elszigetelt bevezető szakasza, mint egy sűrűn lakott területen a közúthálózatba integrált főút.
Mint arról beszámoltunk , a fővárosi közgyűlés szerdán tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.
A biztonságosabb közlekedés, a légszennyezés csökkentése és az élhetőség érdekében a fő- és gyűjtőúthálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan 50 km/órára, a mellékúthálózaton 30-ra csökkentenék a legnagyobb sebességet ? vagy legalábbis megvizsgálják ezek lehetőségét. A lakó-pihenő övezetekben alapból nem lehet 20 km/óránál gyorsabban menni.
A lapunk által közzétett tervnek leginkább az a része kavart nagy port, ami szerint
MEG KELL VIZSGÁLNI A LAKOTT TERÜLETEN BELÜL, EGYES ÚTSZAKASZOKON JELENLEG MEGENGEDETT 70 KM/ÓRA SEBESSÉGHATÁR 50 KM/ÓRÁS SZINTRE CSÖKKENTÉSÉT.
Pontos adatunk nincs róla, hány ilyen út van Budapesten, de jó támpontot ad a felsoroláshoz a Fővárosi Önkormányzat kezelésében lévő főútvonalak, közutak és közterületek kijelöléséről szóló 2012-es kormányrendelet. Eszerint biztosan ide tartozik az országos főhálózati elemek fővárosi szakaszainak többsége:
- a Budaörsi út a városhatár és a Sasadi út között
- a Váci út a városhatár és a Róbert Károly körút között
- a Szabadföld út ? Veres Péter út ? Kerepesi út ? Rákóczi út ? Kossuth Lajos utca ? Szabad sajtó út
- a ferihegyi repülőtérre vezető út
- az Ócsai út ? Grassalkovich út ? Helsinki út ? Soroksári út
- a 6-os főút fővárosi bevezető szakasza ? Szerémi út ? Rákóczi híd budai felhajtó útja
- a Balatoni út
- a 10-es főút bevezető szakasza az ürömi körforgalmú csomópont és a Kocsis Sándor utca között, valamint a Bécsi út a Kocsis Sándor utca és a Vörösvári út között
- a 11-es főút fővárosi bevezető szakasza ? Batthyány utca ? Rákóczi utca ?Szentendrei út
- a Pesti út ? Jászberényi út ? Körösi Csoma út ? Kőbányai út
- a Haraszti út
- az M1-M7 autópálya fővárosi bevezető szakasza ? Budaörsi út a Sasadi út és a BAH-csomópont között
- az M3-as autópálya bevezető szakasza
- az M5-as autópálya bevezető szakasza
- a Vörösvári út ? Árpád híd ? Róbert Károly körút ? Hungária körút ? Könyves Kálmán körút ? Rákóczi híd
- az Egér út ? Andor utca ? Galvani utca a Fehérvári út és a Budafoki út között
- a Hunyadi János út ? Budafoki út a Kondorosi út és a Dombóvári út között
- a Dombóvári út a Budafoki út és a Rákóczi híd között ? budai alsó rakpart a Rákóczi híd és a Petőfi híd között
- az Üllői út a Határ út és a Könyves Kálmán körút között
- az M0-s újpesti felhajtója az M0 és a Váci út között
Balogh Samu szerint a 70-ről 50-es sebességcsökkentést leginkább a Hungária körúton belüli sugárutakon kell megvizsgálni, de vannak olyan, a Hungária gyűrűn kívül eső utak is, mint például a Szentendrei út, ahol szükséges lehet. Alapelv, hogy a lakóövezeteket védenék ezzel, mert ha valaki egy 70-es sebességhatárral rendelkező útról bekanyarodik a házak közé, az nehezen áll vissza 30-as sebességre. A budai alsó rakparton és az autópályák bevezető útjain csak hosszabb távon gondolkodnának el a sebességcsökkentésen.
Mint megírtuk, a javaslat szerint nemcsak a lehetséges sebességcsökkentést vizsgálnák, hanem a közterületek forgalomtechnikai módosítását is: például az egyirányú utcák vagy hurokirányban járható utcák kialakítását, az átmenő forgalom menekülőútjainak lezárását, szűkebb forgalmi sávokat, járdaszintre emelt zebrákat, vagy közösen használt útfelületeket. Ezenkívül felmérnék biztonsági szempontból a teljes gyalogátkelőhely-állományt, valamint biztonságos, gyors és komfortos kerékpározást lehetővé tevő kerékpárforgalmi főhálózatot alakítanának ki.
Karácsony Gergely is megszólalt az ügyben az ATV Egyenes Beszéd című műsorában. A főpolgármester elmondta, hogy a javaslat a közgyűlés többségének támogatását bírja. Társadalmi vita zajlik, melynek célja annak átvitele, hogy az emberi életnél nincsen fontosabb, tette hozzá. Karácsony azt szeretné, ha senki se halna meg közlekedési balesetben. Ez a felvetés arról szól, hogy milyen eszközökkel lehet elérni ezt a célt, szögezte le.
Karácsony elmondta, hogy az ügy, hogy senki ne haljon meg közúti balesetben, személyesen is fontos számára, ugyanis édesapja így vesztette életét.
Szerinte nem az a kérdés, hogy ki vezet, és ki nem, hanem hogy mit lehet megtenni annak érdekében, hogy senki ne veszítse el családtagjait, hiszen ha valakit 30-cal ütnek, azt biztos túléli.
?Karácsony Gergely főpolgármester kérje ki a budapestiek véleményét, mielőtt új koncepciót dolgoztatna ki sebességkorlátozásokról!? ? szólította fel a városvezetőt kedden a fővárosi Fidesz?KDNP frakcióvezetője. Láng Zsolt az MTI-nek küldött közleményében arra kérte a főpolgármestert, mutassa be döntésének racionalitását, a rendelkezésére álló hatástanulmányokat, szakértői állásfoglalásokat, az intézkedések várható eredményét.
Láng megjegyezte: Karácsony Gergely a kampányában sokszor megígérte, hogy párbeszédet folytat majd a lakossággal Budapest aktuális kérdéseiről, és kikéri véleményüket konkrét projektek esetében. Most mégis a budapestiek feje felett, egyedül tervez egy ilyen horderejű koncepciót kidolgoztatni és bevezettetni, bármilyen társadalmi egyeztetés vagy hatástanulmány nélkül, tette hozzá.
(Borítókép: Budapesti autósok maszkban vezetnek a kijárási korlátozás ideje alatt 2020. április 22-én. Fotó: Aradi László / Index)