google-site-verification=PtjQs7Jg5omM41sTZDXK4H_QipQn6vTy4c0SJnkqixk

Index – Gazdaság – Bezár a reptéri bádogkarám

Posted by admin


Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter, Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Gerhard Schroeder, a Budapest Airport elnöke átadta a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2A termináljánál épített utasmólókat. Ez azt jelenti, hogy ezentúl a fapados társaságok utasainak nem kell a betonon át megközelíteni a hírhedt bádogkarámot, ahol eddig a beszállókapuk voltak.

A gépek ezentúl az új épület mellé állnak, az utasok pedig az épületben, úgynevezett pre-boarding várókban várakozhatnak, majd kisétálhatnak az épület előtt álló géphez. De milyen út vezetett az új rendszerhez?

Miért bontották el a bádogépületet?

Gulyás Gergely a 2019. július 31-én tartott kormányinfón jelentette be, hogy a budapesti repülőtér üzemeltetője átépíti a diszkontjáratok be- és kiszállítására szolgáló bádogépületeket és a hozzájuk tartozó sétálós folyosórendszert.

Az üzemeltető őszinte átépítési szándékának további löketet adhatott, hogy a Miniszterelnökséget vezető miniszter lényegében a Cosa Nostra narratívájához nyúlt, amikor arra utalt, hogy

Szép ez a terminál, kár lenne, ha 2020. januártól rendeleti úton tiltódna be.

Gulyás nem kért mást, csak „egy normális” repteret, amihez még áprilisban egy 77 pontból álló listát állított össze.

Az építkezés még az ősszel elkezdődött, és ma délben Gulyás Gergely, Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség államtitkára, és Gerhard Schroeder, a Budapest Airport elnöke átadta az utasmólókat. A móló építése 25 millió euróba, azaz mintegy 8,3 milliárd forintba kerül, amit teljes mértékben a Budapest Airport Zrt. finanszíroz, egyetlen fillér közpénz nélkül.

Érdemes-e ünnepelni a normalitáshoz való visszatérést?

Ezt a kérdést tette fel Gulyás Gergely az átadón, majd meg is válaszolta: Mindenképpen. Idén már 18 milliónál is több utast vár a reptér, akik megérdemlik az egyenlő bánásmódot. Fürjes Balázs elmondta, hogy nyolc év után, a karámot 17-én elbontják, de az új épületből máris indult gép. Nehéz, hosszú csatában tudták csak kikényszeríteni a repülőtér vezetéséből ezt a lépést.

Gyurcsány a hibás

A top 3 felelőtlen privatizáció egyikének nevezte Fürjes Balázs, amikor a baloldali Gyurcsány-kormány „eladta a családi ezüstöt”, és privatizálta a repteret, amiből tavaly a tulajdonosok már 35 milliárd forintot vettek ki. A szerződésben az állam minden jogát feladta, eszköztelenné vált, és emiatt az áldatlan állapot miatt volt nehéz eljutni idáig.

A reptér tavalyig elzárkózott az együttműködéstől, de az új vezetés (nyilván a fenyegetés hatására is) együttműködőbbé vált. A gyorsforgalmi utat legkorábban két év múlva bővíthetik, a vasúti kapcsolat tervei készen vannak, de a százmilliós fejlesztést csak EU-s pénzből tudják majd megoldani. Addig is vannak még bőven tennivalók. A kormány kérte a reptértől

  • a szűk terek átalakítását,
  • a mosdók állapotának javítását,
  • a kapacitás bővítését,
  • a közlekedés javítását
  • és egy új terminál építését.

A reptér vezetése nyitott a kérésekre, és bár még nem állapodtak meg mindenben, az új terminál mindenképpen megépül, hangsúlyozta Gerhard Schroeder.

Kis magyar karámtörténet

Az üzemeltető által egyszerűsített beszállókapuknak, a népnyelv által karámnak hívott rendszert 2012-ben, a Malév csődje után építették ki. Először a reptéri betonra terelték az utasokat, akik kordonok között álltak a semmi közepén, ha esett, ha fújt. Később, mintha csak a NERport Tycoon játékban lennénk, az utasok köré egy sátrat építettek, majd 2013-ban a sátrat könnyűszerkezetes épületre cserélték, a kordonok nagy részét pedig befedték. A bádogépületbe később padok kerültek, télen gázégős fűtés is lett, a bádogdoboz mellett vécéket létesítettek, sőt még kávézni is lehetett egy automatából.

Az angolul csodásan hangzó Basic Boarding Gate bevezetését igazából a Budapest Airport érdekei diktálták. A Malév csődje után anyagilag igen érzékenyen érintette volna a céget, ha a Wizz Air és a Ryanair által kiharcolt alacsonyabb díjat a legacy társaságok, vagyis a hagyományos fuvarozók is kikövetelték volna maguknak, ezért alakították ki a spártai, sokaknak kellemetlen körülményeket a fapados cégeknek. Bár a Budapest Airport 2015-ben még 2017-re ígérte a bádogépületek mólókra cserélését, ez csúszott, a 2B oldalon 2018 őszre fejeződött be az építkezés, a 2A oldalon pedig ma adták át az új utasmólót.

Átlag utazó vagyok, miért jó ez nekem? 

A B móló nem kastély, nem ékszerdoboz, de nem is ennek készült,

hanem olyan korszerű, funkcionális épületnek, amely biztosan és kényelmesen kiszolgálja az egyre növekedő repülőtéri forgalmat – mondta ki Szalados László, a fővállalkozó KÉSZ Építő Zrt. műszaki vezérigazgató-helyettese 2018-ban a 2B utasmólójáról. De milyen lett az új?

A most átadott épület a 11 500 négyzetméter alapterületű, a terminálokéval megegyező komfortot biztosító beszállítócsarnok kialakításának csak az első fázisa, a második ütem még a nyári szezon előtt befejeződik. A teljes reptéri utasforgalom harmadát érinti ez a változás, tavaly több mint 5 millió fapados utas tapodta a bádogépület betonját, akik eddig 3000 négyzetmétert használtak, a négyszeres terület mindenképpen komfortugrást biztosít.

Az 1-es móló 5 méter belmagasságú, hűtött és fűtött épület, nyolc gyalogos beszállítókapuval rendelkezik, amelyek közvetlen összeköttetésben lesznek a repülőgépekkel. Így az utasoknak csak simán ki kell sétálniuk az épületből a repülőgépekhez, de  a csarnok hat buszos beszállítókapuval is rendelkezik. Az épület világos, a nyomasztó betonfalak helyett minkét oldalon végig üveg, a mennyezeten sem a szokásos parkolóházi üveggyapotba bugyolált koszos szellőzőcsövek lógnak, a natúr fa, sötét szürke szellőzők és ledes lámpák miatt leginkább egy modern IKEA-konyhára emlékeztet a látvány. 

Jelenleg automaták üzemelnek az épületben, de később étel- és italboltok is nyílnak. Sok kritika érte a reptéri mellékhelyiségeket, itt három nagy kapacitású mosdóblokkot alakítottak ki. A dohányzókra is gondoltak, ők egy dohányzóteraszra sétálhatnak majd ki pöfékelni.

A 2A terminállal való összeköttetés úgy valósul meg, hogy az utasoknak a jegykezelést követően nem kell elhagyniuk az épületet, a fő terminálépületből egy mozgólépcsőn vagy lifttel érik el azt a 120 méter hosszú, klimatizált folyosót, ami az új csarnokhoz vezet. A folyosót majd csak nyárra fedik be, addig ugyanúgy a szabad ég alatt kell gurigurizni a minikoffert, mint eddig. 





Source link

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .