![]()
Index – Tech-Tudomány – Elkészült a világ első autópályája, amely menet közben tölti az elektromos autókat
 
A fenntartható közlekedés terén mérföldkőnek számító lépésként Franciaország üzembe helyezte a világ első olyan autópályáját, amely dinamikus vezeték nélküli töltőrendszerrel van felszerelve, lehetővé téve az elektromos járművek számára, hogy közvetlenül vezetés közben töltődjenek.
A Párizstól délnyugatra mintegy 40 kilométerre található A10-es autópályán a VINCI Autoroutes vezette konzorcium – amelyben az Electreon, a VINCI Construction, a Gustave Eiffel Egyetem és a Hutchinson ipari vállalat vesz részt – elindította a „Töltés vezetés közben” elnevezésű projektet.
A sajtóközlemény szerint a kísérleti program valós forgalmi fázisba lépett a kiterjedt validálás után, amely tartóssági teszteket és útburkolat vizsgálatokat foglalt magában. A jelen szakaszban körülbelül 1,5 kilométernyi autópálya szakaszba ágyaztak be tekercseket, amelyek fölött a prototípus járművek – köztük egy nehézgépjármű, egy haszongépjármű, egy személyautó és egy busz – már mindennapi körülmények között közlekednek.
A korai tesztadatok pedig igencsak biztatóak.
Az indukciós rendszer optimális, állandósult körülmények között 300 kW feletti csúcsteljesítményt és 200 kW feletti átlagos teljesítményt nyújtott.
Nicolas Notebaert, a VINCI Autoroutes vezérigazgatója szerint: „Ennek a technológiának a telepítése Franciaország fő úthálózatain, a töltőállomások mellett, tovább gyorsítja a nehézgépjármű-flották elektrifikációját – és ezáltal csökkenti az üvegházhatású gázok kibocsátását a fuvarozási és logisztikai szektorból, amely önmagában az ország teljes kibocsátásának több mint 16 százalékát teszi ki.”
Oren Ezer, az Electreon vezérigazgatója hozzátette: „Ez kulcsfontosságú pillanat az elektromos utak globális fejlesztésében. Technológiánk az egyetlen, amely képes dinamikus járműtöltést biztosítani ilyen teljesítménnyel és megbízhatósággal.”
Egyszerű, de nagyszerű
A dinamikus indukciós töltés úgy működik, hogy az útburkolat alá ágyazott tekercsek mágneses mezőt gerjesztenek. Amikor egy vevő tekerccsel felszerelt jármű áthalad ezeken az energizált tekercseken, a mágneses mező elektromos áramot indukál a vevőben, amely a jármű akkumulátorát táplálja, vagy közvetlenül a motort látja el energiával.
Az álló töltéstől eltérően a járműveknek azonban nem kell megállniuk vagy csatlakozniuk, továbbra is mozgásban maradnak, és menet közben kapják az energiát. Ez lehetővé teszi a folyamatos töltést mozgás közben, csökkentve az állásidőt és potenciálisan kisebb és könnyebb akkumulátorok használatához vezethet. Nehézgépjárműveknél ez nagyobb szállítókapacitást jelent, de jóval alacsonyabb a nyersanyag-szükségletet is, amit az akkumulátorok igényelnek.
A technológia azonban precíz illesztést igényel az adó és vevő tekercsek között, valós idejű visszajelzést a teljesítményátvitelről (beágyazott érzékelők és szoftverek révén), valamint tartós anyagokat, amelyek képesek sok éven át elviselni a nagy forgalmat. A francia projekt laboratóriumi fázisa gyorsított teszteket tartalmazott, amelyek 25 év nehéz teherforgalmát szimulálták, hogy megerősítsék a tekercsek alatti útburkolat integritását.
Azáltal, hogy a rendszer csökkenti a nagy és nehéz akkumulátorokra és a hosszú távú elektromos teherautókhoz hagyományosan szükséges rendkívül nagy teljesítményű, statikus töltésre (néha akár 1 MW) való támaszkodást, a dinamikus vezeték nélküli töltés alternatív utat kínál a közúti áruszállítás nagyszabású dekarbonizálására. A kisebb akkumulátorok kevesebbe kerülnek, kevesebbet nyomnak, és kevesebb nyersanyag felhasználását igénylik, ami mind a fenntarthatóságot és az ipari szuverenitást segíti.
Más országokban is kísérleteznek
Míg a francia A10-es telepítés az első autópálya-léptékű élő kísérlet az indukciós dinamikus töltés terén, sok más ország is fejleszt párhuzamosan elektromos útrendszereket (ERS). Németország egy egykilométeres indukciós töltési szakaszt próbál ki az A6-os autópályán Bajorország közelében. A 2025 nyarán kezdődő építkezés az Electreon technológiáját használja, és Németország E|MOWER programjának részét képezi.
Olaszország „Arena del Futuro” projektje Lombardiában dinamikus indukciós töltést teszt teherautók és buszok számára egy autópálya-szakaszon. Svédország hosszú távú értékeléseket folytat nemzeti közlekedési hatósága felügyelete alatt. Egy 2024 decemberi zárójelentés azonban költséghatékonysági okokból nem javasolta egy teljes nemzeti elektromos úthálózat kiépítését, bár a kisebb útszakaszok listája továbbra is bővülhet.
További kísérleti projektek futnak az Egyesült Államokban, Kínában, Dél-Koreában és Izraelben is, mindegyik a dinamikus töltést vizsgálva, legyen az indukciós vagy konduktív. Ezek a változatos globális erőfeszítések hosszú távon segítenek meghatározni a műszaki szabványokat, költségmodelleket és üzleti eseteket a dinamikus elektromos útrendszerek számára, ahol az indukció a több versenytechnológia egyike.
Fontos mérföldkő
A francia A10-es tesztje azért is jelentős, mert a dinamikus vezeték nélküli töltést a koncepcióból élő autópálya-forgalomba helyezi át, nem csupán zárt teszthelyszínekre vagy lassú sebességű városi környezetbe. A projekt a laboratóriumból valós léptékűre fejlődik, valódi nehézgépjárművekkel és buszokkal, amelyek mindennapi körülmények között használják az infrastruktúrát.
Mindez Franciaország és Európa számára erős stratégiai következményekkel járhat.
A kisebb akkumulátorok lehetővé tétele csökkenti a lítium és kobalt, főként importált nyersanyagoktól való függőséget.
A folyamatos energiaellátás vezetés közben átalakíthatja az áruszállítás elektrifikálásának gazdaságosságát, és az ERS alkatrészek gyártásának megteremtése támogatja a regionális ipari kapacitást.
A kísérleti projekt a következő hónapokban folytatja az adatgyűjtést a megbízhatóságról, a valós forgalmi teljesítményről, a karbantartási igényekről és az életciklus-költségekről. Kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban, hogy az infrastruktúra költsége, az elektromos hálózat integrációja és a számlázási modellek hogyan skálázódnak majd hosszabb autópálya-szakaszokra, hiszen siker esetén tervként szolgálhat egy egész Európán átívelő bővítéshez.