Index – Belföld – A hétvégén éjjel már nem kell taxira vadásznunk, mindenhová eljutunk busszal, villamossal Budapesten
Az elképzelésekről egy háttérbeszélgetésen tájékoztatták a sajtót, ahol elhangzott, hogy mától, vagyis augusztus 14-től társadalmi egyeztetésre bocsátják a javaslatot. Véleményezni pedig egy külön honlapon lehet, amely szintén mostantól elérhető a BKK oldalairól.
Ezután szeptember elején feldolgozzák az utasok véleményét és akkor várható a hálózat véglegesítése is. Az új rendszer pedig 2025 novemberében indulna el, egy októberi kampánnyal. Az átalakításról részletesen itt olvashat: bkk.hu/ejszakaihalozat.
Miért kell az éjszakai hálózat reformja?
Eddig este 11 és hajnali 5 óra között volt éjszakai közlekedés a fővárosban, de mindenhová nem ért el. Nemzetközi összehasonlításban sem panaszkodhatunk, hiszen a jelenlegi éjszakai hálózat 50 vonalból áll, amely összesen 674 kilométer hosszú. A felmérések szerint a hétvégi éjszakákon 35–38 ezer felszálló utassal számolnak.
A cél egyébként az, hogy a hétvégeken átültessék az embereket a taxikból a közösségi közlekedési eszközökre, amely természetesen olcsóbb, mint a taxi.
Az a terv, hogy az éjszakai járatok hasonlítsanak a nappalira, tehát aki megszokta a hazafelé menő járatokat, éjjel se kelljen más, vagy több járatra átszállni. Legutóbb egyébként 20 éve volt ilyen átfogó fejlesztés az éjszakai hálózatban, kisebb módosításokat ugyan megléptek, de nem sikerült követni a megnövekedett utasforgalmi igényeket és a nappali hálózati fejlesztések változásait.
Az első lépést már megtették
Június 1-től már mindennap tovább járnak a főbb metrók. A meghosszabbított üzemidőhöz több mint 40 nappali és számos éjszakai járat, valamint a MÁV menetrendje is igazodik, vagyis az utolsó vonatok is később indulnak a pályaudvarokról és ugyanez igaz a HÉV-re is. A metrók üzemidejének változása a teljes éjszakai közösségi közlekedési hálózat reformjának az első lépése volt, több indulással, jobb kapcsolatokkal lesz elérhető éjjel is Budapest minden térsége.
Az átalakítást úgy igyekeznek megvalósítani, hogy az ne jelentsen többletköltséget a fővárosnak a mostani éjszakai hálózathoz működtetéséhez képest. A háttérbeszélgetésen elhangzott, hogy a jelenlegi kapacitást forgatják meg. Elsősorban férőhely/kilométerben számolnak, tehát például a ki nem használt kerületekben nem fognak csuklósbuszok közlekedni, hanem csak kisebb buszok, szükség szerint rövidített távon.
Mi változik Budapest éjjeli közlekedésében?
Az M2, M3, M4 metrók hétvégenként egy órával tovább közlekednek – ekkor csökkentett éjszakai felszíni kiszolgálás mellett. Ez tehát azt jelenti, hogy a metrók felett és útvonalán éjszaka buszok szállítják az utasokat a belvárosból a külső városrészek felé. A hálózaton megjelennek az éjjel-nappal közlekedő járatok, amelyek a nappalival azonos eljutást biztosítanak. A legfontosabb közlekedési tengelyek mentén a tervek szerint a követési idő 30 perc, vagy annál kevesebb.
Éjjel-nappal villamossal
A 6-os villamos változatlanul éjjel-nappal jár. Változás, hogy a következő három járat esetében hétvégén villamosok közlekednek, azonban hét közben – üzemzárás után – autóbuszok helyettesítik a villamosokat.
Hétvégén villamos közlekedik, hétköznap azonos útvonalon autóbusz:
- Az 1-es villamos hétvégén éjjel-nappal közlekedik,15 perces követéssel
- A 17-es villamos a Móricz Zsigmond körtérig jár 17A jelzéssel és 30 perces követéssel
- A 47-es villamos hétvégén éjjel-nappal közlekedik, ugyancsak 15 perces követéssel.
Ez lesz a 24, éjjel-nappal közlekedő troli- és buszjárat:
Új, éjjel-nappal változatlan vonalak (14 vonal):
- 16, 38, 38A, 57, 58, 105, 114, 118, 137, 147, 182, 187, 198, 266
Három járat meghosszabbított útvonalon közlekedik éjjel-nappal:
- Az 5-ös busz Hűvösvölgyig,
- A 9-es busz az Örs vezér teréig,
- A 210-es busz a Normafáig (a 210B vonalán).
Két járat változatlan útvonallal, nappali számjelzéssel közlekedik:
- A 963-as helyett 63-as
- A 964-as helyett 164-es.
További 6 nappali járatot teljes egészében lefednek éjszakai járatok:
- 12, 50, 97E, 85, 196A, 223E
Megmarad a meglévő két vonal a reptérre:
- A 100E változatlanul,
- A 200E egész éjjel Kőbánya-Kispestig, amelyet bekötnek az éjszakai hálózatba.
Az utolsó változásnál maradva például, ha valakinek a gépe hétköznap hajnali kettőkor száll le és mondjuk a Nagyvárad téren lakik, akkor felpattan a 200E buszra a reptéren és elmegy vele a Kökiig, majd ott felszáll az M3 metró vonalán közlekedő éjszakai buszra, és simán elmegy vele a Nagyvárad térig.
Összességében jelenleg 3 éjjel-nappali (2 autóbusz, 1 villamos) és 47 éjszakai járat van, tehát összesen 50.
A tervek szerint viszont 28 éjjel-nappali (21 busz, 3 troli, 4 villamos) és további 40 éjszakai járat lenne, összesen már 68, a jelenleginél harmadával több.
Ahhoz, hogy mindenki végigböngészhesse a tervezett változásokat, elég ha rákattint részletes galériánkra!

8
Galéria: Tervezett éjszakai közösségi közlekedési hálózatFotó: bkk
(Borítókép: Szollár Zsófi / Index)