Index – Gazdaság – Eljárást indított a GVH a Ryanair ellen, sötét mintázatokat látnak a légitársaságnál
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) gyanúja szerint a Ryanair a magyar nyelvű weboldalán az online jegyvásárlási folyamat során félreérthető és időszerűtlen tájékoztatást nyújt a fogyasztóknak.
A hivatal észlelte, hogy a Ryanair magyar honlapján félreérthető, időszerűtlen tájékoztatást használt. Nem jelezték például, hogy a retúrjegyeknél a csomagok és egyéb szolgáltatások feltüntetett díjai nem a teljes oda-vissza útra vonatkoznak, hanem azokat külön-külön, kétszer kell kifizetni.
Problémásnak találták a légitársaság által kínált „Regular”, „Plus” és „FlexiPlus” csomagopciókat, valamint egyéb szabadon választható szolgáltatások díjainak megjelenítését is. Ezeknél a hivatal valószínűnek tartja, hogy olyan döntésekre késztetik a fogyasztókat, amilyeneket egyébként nem hoznának meg. Emellett a színhasználattal is tévesen sugallta azt a weboldal felülete, hogy a „Basic” viteldíjnál jobb a „Regular” opció díja és többletszolgáltatásai.
Pszichés nyomásgyakorlás a drágább csomagokért
A hatóság továbbá megállapította, hogy a Ryanair valószínűsíthetően pszichés nyomásgyakorlással és a fogyasztó zavarása révén olyan gyakorlatot folytat, amely alkalmas lehet az ügyleti döntés torzítására. A cég figyelemfelhívó színekkel, képi megoldásokkal és feliratokkal azt a benyomást kelti, hogy a „Basic” viteldíjopcióhoz képest a „Regular” viteldíj-csomagopció díja és többletszolgáltatásai kedvezőek.
A GVH ugyanakkor észlelte, hogy a végső fizetendő díj alacsonyabb lehet, amennyiben a fogyasztók ugyanazokat a többletszolgáltatásokat, amelyeket egyébként a „Regular” viteldíj-csomagopció tartalmaz, a „Basic” viteldíjopcióhoz egyenként, manuálisan adják hozzá a vásárlás folyamán.
A „Biztonsági Fast Track” szolgáltatás népszerűsítéséhez kapcsolódó manipulatív gyakorlatokkal – mint például felugró ablak és sürgető üzenetek – a légitársaság valószínűsíthetően jelentősen korlátozza a fogyasztók termékkel kapcsolatos választási és magatartási szabadságát.
Évek óta figyelik a légitársaságokat
A Gazdasági Versenyhivatal az utóbbi években kiemelt figyelemmel kísérte a légi közlekedés hazai piacát. A nemzeti versenyhatóság 2022 októberében átfogó gyorselemzés keretében vizsgálta, hogy a Magyarországon elérhető légitársaságok – ideértve a diszkontszolgáltatókat is – honlapjai, illetve a Magyarországon népszerű jegyár-összehasonlító weboldalak alkalmaznak-e sötét mintázatokat a jegyeladási és reklámgyakorlatuk során.
Az elmúlt években növekvő számú panasz és bejelentés érkezett a GVH-hoz a légitársaságok gyakorlatait illetően. A megszaporodott fogyasztói jelzésekre, illetve a légi forgalmi piac működési problémáival kapcsolatos piaci anomáliákra tekintettel 2024 nyarán Rigó Csaba Balázs, a GVH elnöke hatáskörével élve figyelemfelhívást küldött több, a magyar piacon tevékenységet folytató légitársaság vezetőjének is. A versenyfelügyeleti eljárás lefolytatására biztosított időtartam három hónap, amely indokolt esetben két alkalommal, egyenként legfeljebb két hónappal meghosszabbítható.
(Borítókép: A Ryanair Holdings Plc check-in pultja a londoni Stansted repülőtéren, az Egyesült Királyságban, 2025. május 13-án. Fotó: Chris Ratcliffe / Bloomberg / Getty Images)