Index – Kultúr – Teljesen bizonytalan több országos jelentőségű múzeum helyzete

általa megosztva admin
Kategória:


Ötven év működés után 2019-ben zárt be Buda egy különleges atmoszférájú múzeuma, a Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény. Akkor hamar felcsillant a remény a felújításra, mára azonban mindez szertefoszlott. Bán Dávid írása egy újabb „ideiglenesen” bezárt múzeumról.

„Vegetál, bezárt, költözik” – sommás, de sajnos találó címmel jelent meg július közepén Mélyi József publicisztikája a Magyar Narancs hasábjain, amelyben jól összegzi a hazai múzeumügy elmúlt bő másfél évtizedének történéseit, pontosabban a legtöbb esetben a történések hiányát. Ebben leginkább az intézményrendszerek átalakulását és a szakmai küzdelmeket foglalja össze, de ő is több ponton kitér a beígért, majd a legtöbb esetben elmaradt építészeti fejlesztésekre, felújításokra. A korábban meghirdetett nagyívű terveknek vannak persze nyertesei – mint például a Néprajzi Múzeum, vagy az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ és a benne helyet kapott KEMKI, Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézet –, de egyre többen kerülnek a vesztes oldalra.

Jelenleg hat, országos jelentőséggel és hatókörrel bíró, a fővárosban található nagy múzeum helyzete van teljes bizonytalanságban.

A Természettudományi Múzeumot egyre jobban kiszorítja a Közszolgálati Egyetem, a Hadtörténeti Múzeumnak alig néhány hónap leforgása alatt kellett csomagolnia és elhagynia a budavári székhelyét, hogy átadja a helyét a Honvédelmi Minisztériumnak. Az Iparművészeti Múzeum világszínvonalú gyűjteménye 2017 óta porosodik raktárakban bedobozolva, amelyhez a kutatók is csak nagy nehézségek árán férhetnek hozzá – a múzeumnak otthont adó Lechner-féle pompás épület felújításának – pontosabban fel nem újításának – kálváriájáról nemrég sorozatunkban is írtunk.

A Szépművészeti Múzeumba (vissza)olvasztott Magyar Nemzeti Galéria budavári épületének egyik szárnyát a tavasz folyamán látványosan ledózerolták, miközben a Liget Projekt „záróköveként” megálmodott Új Nemzeti Galéria megépítésére egyértelműen nincs pénz. A 2015 óta húzódó projekt alapkövét idén szerették volna letenni, de januárban kiderült, hogy a beruházás nem szerepel az állami költségvetésben. Noha a pénzhiány egyre érezhetőbb, a teljes múzeumi terület küzd a napi működést is nehezítő alulfinanszírozottsággal, idén mégis új ötletként merült fel a Mezőgazdasági Múzeum Gödöllőre költöztetése, ami némiképp ellene megy a Városliget múzeumi negyed koncepciójának is. A Közlekedési Múzeum bezárásáról, látványos megújulási tervének felíveléséről, majd csúfos bukásáról és az azóta zajló méltatlan ötletbörzével sokat foglalkoztunk az Építészfórumon.

A Közlekedési Múzeum sorsát kísérő, főleg politikai indíttatású csörték árnyékában azonban csendes hanyatlásnak indultak azok a tagintézmények is, amelyek a múzeum központi helyének zárvatartása idején hangsúlyosabb szerepet kellett volna hogy kapjanak. A Közlekedési Múzeum és az Országos Műszaki Múzeum 2009-es összevonása azzal a szándékkal történt, hogy a magyar ipari és műszaki örökség jól összekapcsolódva, közös koncepció mentén megújulva jusson el minél nagyobb közönséghez. Maga a Közlekedési Múzeum korábban az ország egyik leglátogatottabb, a gyerekek körben is nagyon népszerű intézmény volt, de emellett a Műszaki Múzeum is számos olyan kincset rejtett gyűjteményeiben, amelyek jól interpretálva szintén nagyobb közönséget – köztük számos fiatalt és gyereket – tudnának megszólítani.

Mindig népszerűek

Hiszen világszerte számos példa mutatja, hogy a megfelelő kiállítású műszaki gyűjtemények mindig népszerűek, azokkal jól meg lehet szólítani és múzeumba csábítani a fiatalabb vagy a képzőművészetre kevésbé fogékony közönséget is (láthatjuk ezt akár Prágában, Bécsben, Münchenben, Manchesterben, Washingtonban, de a sor nagyon hosszan folytatható lenne).

A létrejött Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum útjának kijelölése döcögve ugyan, de elindult. Az események akkor gyorsultak fel, amikor 2017-ben egy kormányrendelet döntött a múzeum új központjának helyszínéről, a korábban bezárt Északi Járműjavító dízelcsarnokában, a Kőbányai úton. A koncepció később egy jelentősebb kulturális tengely megteremtésének megalapozásával és egy dedikált vasúti megállóhely létesítésével is kiegészült. Az amerikai Diller Scofidio + Renfro (DS+R) iroda vezetésével és számos hazai közreműködővel elindult a tervezés, valamint az állandó kiállítás előkészítése, majd lényegében a kivitelezés megkezdésekor – ahogy arról többször is részletesen írtunk – leállították a folyamatot.

A nagyszabású múzeumfejlesztési elképzelés mellett azonban elindult az egyes tagintézmények szerepének újragondolása, esetleges felújítása, és tervek születtek új helyszínek létesítésre is – a Kelenföldi vasútállomás romos épülete is ennek kapcsán menekülhetett volna meg.

A legfontosabb ipari örökség

A múzeum kötelékébe tartozó Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény – az ország egyik legfontosabb ipari öröksége – csendesen húzódik meg a budai Duna-part közelében, a Bem József utcában, a köré magasodó bérházak árnyékában. Közel 170 éves épülete felett azonban műszakilag eljárt az idő és felújításra szorul, amire az évtized elején úgy tűnt, minden lehetőség megvolt. Közép-Európa első öntészeti múzeuma 1969-ben ugyanis a Ganz Ábrahám-féle keréköntöde helyén nyílt meg, ahol korábban bő egy évszázadon keresztül zajlott az ipari munka.

A Ganz Törzsgyár öntödéje 1964 májusában

A Ganz Törzsgyár öntödéje 1964 májusában

Fotó: Bányászati és Kohászati Lapok, 1969

A svájci születésű Ganz Ábrahám 1841-ben érkezett Magyarországra, s útközben megismerte a vasöntés jelentőségét. Eleinte a József Hengermalomban dolgozott öntőmesterként, majd nyugat-európai tapasztalatait hasznosítva önállósult. 1845-ban alapított gyárat Budán, elsőként hét alkalmazottal, pár hónappal később már 22 fővel. A gyár ekkor főleg csatorna- és vízvezetékcsöveket, vaskályhákat öntött a budaiak számára, de beszállított az épülő Lánchídhoz is.

A szabadságharc idején egyre bővülő műhelye ágyúöntéssel foglalkozott – ezért annak bukása után Ganzt egy időre le is tartóztatták –, majd az osztrák nagyipari áruk megjelenése miatt komoly gondokkal kellett megküzdenie.

Néhány kevésbé sikeres üzleti kitérő után a fellendülő vasútépítésben talált rá a lehetőségekre, s ezáltal sikerült cégét a ma is ismert márkanévvé felemelnie.

Felismerte, hogy az addig használatban levő küllős vasúti kerekek drágák voltak és könnyen meghibásodtak, ezért ő egy 1812-ben felfedezett technikát tökéletesítve kéregöntésű vasúti kerekek gyártásába kezdett, amely eljárást 1855-ben szabadalmaztatta. Ekkor, 1858-1862 között építette fel budai öntödéjét, amely már kifejezetten a vasúti megrendelések kiszolgálására szakosodott, és adta el vasúti termékeit egész Európa szerte. Az üzem vezetését 1867-es halála után Mechwart András mérnök vette át, aki elindította a Ganz vállalat kiépülését.

A mai Bem József utcai üzemben egészen 1964-ig folyt a kéregöntésű vasúti kerekek gyártása a Ganz Ábrahám-féle szabadalom és technológia szerint. Amikor az üzem bezárt, környezete már lényegesen megváltozott, a Víziváros modern bérház-negyed lett, az egykoron jelentős méretű üzemet immár többemeletes házak vették körbe.

Ugyanakkor az 1950-es évek elejétől kezdve egyre többet kezdtek beszélni a műszaki múzeumok kérdéséről. Elsőként 1960-ban nyílt meg a Központi Kohászati Múzeum Diósgyőrben, de ezzel egy időben már többeket foglalkoztatott egy hasonló tematikájú öntödei bemutatóhely létesítésének gondolata is:

„Az öntészet a hazai iparágak között egyike a legősibbnek, hiszen az ásatási leletek is bizonyítják, hogy már a bronzkorban is foglalkoztak öntészettel ezen a területen. (…) A XX. század emberei hozzászoktak ahhoz, hogy amikor elfogódottan állanak korunk nagy műszaki alkotásai előtt, csak a gépet, vagy az építményt, illetve mechanikáját, vagy statikáját szemlélik. Ezekben a gigantikus művekben a gépészek tervező és alkotó szellemét látják, nem veszik észre az öntőknek ezekhez az alkotásokhoz való alapvető hozzájárulását, akiknek művészete és alkotóereje tette lehetővé ezek létrejöttét. Múzeumunkban, végső soron erre akarjuk a nagyközönség figyelmét felhívni, érzékeltetni az öntő nélkülözhetetlen alkotó munkáját.” (Bányászati és Kohászati Lapok – Öntöde, 1969)

Az öntöde 1964-es bezárása után a Műszaki Múzeum és a Kohászati Történeti Bizottság kezdeményezte az értékes területen levő, akkor 120 éves öntödei épület megtartását, műszaki emlékként való megmentését. A Lenin Kohászati Művek alá tartozó Központi Kohászati Múzeum megállapodott a főváros vezetésével az épület múzeumi hasznosításáról, az újonnan alapított Öntödei Múzeum ezért eleinte a diósgyőri intézmény tagozata lett.

Egy évvel később, a műemléki hatóságok felügyelete alatt elindult a gyárépület nagy részének lebontása, ezáltal a Ganz-féle öntöde megszabadítása az idővel rárakódott rétegektől, toldalékoktól. A megtisztított épület múzeummá való átalakításához Pfannl Egon (BUVÁTI) készített tanulmányterveket, amelyeket 1966-ban hagytak jóvá, és indult meg a kivitelezés.

Öntő napok

A munkálatokat a Kohó- és Gépipari Minisztérium Építőipari Vállalata végezte és az eredeti elképzelések szerint már 1967-ben elkészültek volna, de a befejezésre végül többszöri határidő-módosítás után csak 1969 májusában került sor. Ekkor, az 5. Öntő Napok keretében nyílt meg a múzeum kapuja úgy, hogy közben a kiállítás berendezését költségvetés híján vállalati- és magánadományokból, valamint tárgyak felajánlásából tudták csak megoldani. A megnyitás idejére az öntöde épülete ipari műemléki védettséget kapott, Budán elsőként.

Ekkor azonban átfogó felújítás nem történt, majd ezt később sem végezte el az üzemeltető Lenin Kohászati Művek, ezért

a különleges atmoszférájú épület állaga az ezredforduló után már érezhetően romlott,

ez főleg a különösen értékes fa rácsostartó (ún. Howe-rendszerű) fedélszéken volt érezhető. Ugyan 2009-ben Rainer Péter és Maczkó Erzsébet vezetésével elkészült a homlokzat felújítása és újraszínezése, deaz épületet a megromlott műszaki állapota miatt a múzeum fennállásának 50. évében, 2019-ben kénytelenek voltak bezárni a látogatók előtt.

Egy évvel később, az ekkor már a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum kötelékébe tartozó Ganz Ábrahám Öntödei Gyűjtemény felújítására az Emberi Erőforrások Minisztériuma biztosította a kellő anyagi forrást, majd 2021-ben fogadták el a CÉH Rt. által készített terveket.

Ahogy az akkori közlemények és a múzeum honlapja is beszámolt róla, „a felújítás során mintegy 1000 m2-es, a 21. századi igényeknek és korszerű műtárgyvédelmi szempontoknak megfelelő kiállító- és rendezvénytér jön létre, és új konferencia térrel egészül ki. Az épület egyedi fa rácsostartó tetőszerkezete is teljes egészében újraépül, épületgépészeti és épületenergetikai korszerűsítést kap.” A felújítás részét képezte volna a múzeumkert újragondolása, amely alkalmas lenne szabadtéri bemutatókra és múzeumpedagógiai foglalkozásokra, ugyanakkor egyfajta városi találkozóhelyet is létrehoztak volna a nagyközönség számára. A munkák befejezését és az újranyitást 2023 tavaszára tervezték.

„Az ipari örökség megőrzése és bemutatása újfajta turisztikai élmények kialakításában és új célcsoportok megszólításában ráadásul ma a kulturális turizmus és a múzeumi élménykínálat megteremtésének egyik viszonylag új eleme. Az ipari örökségmenedzsment népszerű téma az ipari forradalom és iparosodás olyan sikeres országaiban, mint például Nagy-Britannia vagy Németország, ahol kortárs turisztikai, múzeu­mi projektek futnak ebben a témában. Az iparosodás és a közlekedés fejlődése a vele együtt járó jelentős társadalmi, gazdasági változásokkal – különösen ma, az Ipar 4.0., a negyedik ipari forradalom küszöbén – kiemelten fontos társadalmi ügy, amelynek megfelelő interpretációja a technika fejlődése mellett képes bemutatni a modern társadalmak kialakulását, a közösségek és egyének innovációra való képességét, környezetünk és mindennapi életünk változásait. A témának nem utolsósorban jelentős identitásformáló szerepe van. Nem véletlen, hogy a kulturális örökség európai évében az ipari örökség, mint az európaiság és a nemzeti értékek egyik kulcsfontosságú eleme, kiemelt szerepet kap.”

Így írt Vitézy Dávid és Zsigmond Gábor a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum akkori főigazgatója és helyettese a megújuló Északi Járműjavító kapcsán, de mindez érvényes a Ganz-féle öntödeépületre is.

Elapadó források, Covid, gazdasági nehézségek

Minden készen állt a felújítás megkezdéséhez, de a források azonban mégis elapadtak, majd mindezt tetézte a Covid-járvány és az azt követő gazdasági, pénzügyi nehézségek, ezáltal a felújítás hamar elakadt, ma már látszik, hosszú időre. Úgy tűnik, hogy a 2009-ben összekapcsolt két múzeum, amelynek teljes integrációját a kőbányai központ létrejöttével szerették volna beteljesíteni, mostanra szinte minden elemével és tagintézményével együtt vált a politika csatározások és a gazdasági nehézségek áldozatává. Az öntödei gyűjtemény mellett a Lánchíd pesti hídfőjénél kikötött Kossuth Múzeumhajó is jobb sorsára vár, és az Északi Járműjavítóból is kikoptak az időszaki kiállítások.

A bezárt múzeumok pedig mind óriási veszteségek, mert az egyik oldalon kiemelkedő fontosságú gyűjtemények kallódnak különböző, műtárgyak tárolására jobban vagy kevésbé alkalmas raktárakban, kutatásuk pedig komoly nehézségekbe ütközik. A másik oldalon pedig ott vannak a látogatók, akiknek jó ideje lehetőségük sincs rá, hogy megtekintsenek egy-egy fontos gyűjteményt.

Bezárása előtt a Közlekedési Múzeum volt az egyik leglátogatottabb és a gyerekek által is frekventált múzeum, amely a saját vonzerején túl sokaknak egyfajta belépőként szolgált a múzeumok világába. Mára kezd felnőni egy generáció, amely számára ismeretlenek az Iparművészeti, vagy a Közlekedési Múzeum kincsei, de a honvédelmet oly hangzatosan zászlajára tűző ország gyermekei számára is egy jó ideig elérhetetlen lesz a hadtörténetet bemutató átfogó tárlat. Ha fontos gyűjtemények ilyen hosszú időre zárva maradnak, azok a közvélemény számára lassan feledésbe merülnek, ami nemcsak a kulturális szektor, hanem a jövő nemzedékek számára is hatalmas veszteség.

Bán Dávid

Források:

Bányászati és Kohászati Lapok – Öntöde, 1969. (20. évfolyam, 5. szám)
Bányászati és Kohászati Lapok – Kohászat, 2019 (152. évfolyam, 5-6. szám)
Lengyelné Kiss Katalin: Újra él az Öntödei Múzeum. In: Magyar Múzeumok, 2003. 3. szám (Vol. 9.)
Mechwart és a Ganz-gyár fejlődése. In. Öntödei Füzetek 8., Bp., 2001
Vitézy Dávid – Zsigmond Gábor: Új Közlekedési Múzeum – Az ipari örökség megőrzése. In: Múzeumcafé 66.
https://kozlekedesimuzeum.hu/hu/hirek/megkaptak-az-engedelyeket-a-ganz-abraham-ontodei-gyujtemeny-modernizalasanak-tervei

A szerző az Építészfórum munkatársa.

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).