Index – Gazdaság – Rendkívül súlyos anyagi kár érheti, ha elektromos rollerrel balesetezik
Az egyre nagyobb népszerűségre szert tevő elektromos rollerekre 2024. július 16-tól kötelező felelősségbiztosítást kötni, az elmúlt egy év tanulságairól készített egy gyorsmérleget az Allianz Hungária Zrt. A felelősségbiztosítás azokra a járművekre terjed ki, melyek tervezett végsebessége meghaladja az óránkénti 25 kilométert, illetve amelyek saját tömege eléri a 25 kilogrammot és óránként legalább 14 kilométerrel képes haladni.
A pénzintézet szerkesztőségünkhöz küldött közleményében foglalt adatokból kiderül, hogy az elektromos rollerekkel okozott balesetek aránya nem kiugró, viszont az okozott károk igen súlyosak lehetnek.
A mikromobilitási eszközök lezárt kárügyeiben kifizetett átlagos kárösszeg 710 ezer forint volt tavaly, de 1,6 milliós kárösszegre is akadt példa.
Azonban ezekkel az elektromos eszközökkel károsultak is lehetünk, súlyos személyi sérülések esetében akár több százmillió forintos kártérítési igény is keletkezhet.
Noha a személyi sérülések részaránya alacsony (csupán 3 százalék), a kárformák 92 százaléka járműben, 5 százalékuk pedig tárgyakban keletkezik. A biztosítások legnagyobb számát ennek ellenére vidéken kötötték és nem a fővárosban.
Sokan a legalapvetőbb KRESZ-szabályokat sem ismerik
Az ittas vezetéstől elkezdve, a piroson való áthajtáson át, előfordult már zenehallgatás vagy járdán való figyelmetlenségből történt baleset is. A hamarosan érkező új KRESZ várhatóan világosabban meghatározza a mikromobilitási eszközökre vonatkozó szabályokat is.
A közlekedési szabályok ismeretén túl ugyanakkor az is problémát jelenthet, ha a károkozó nem magyar állampolgár, és a helyszínen nem tudja igazolni magát. A rollerek rendszámának, továbbá a központi nyilvántartás hiánya is okozhatja a biztosítás meglétének ellenőrzését. A gépjárművek kesztyűtartójában tartott baleseti bejelentő – vagy kék-sárga bejelentő – lerövidítheti a kárrendezési folyamatot, de a Magyar Biztosítók Szövetségének e-kárbejelentő applikációja is használható. Borbély Krisztián, az Allianz Hungária Zrt. kárrendezési igazgatója így vélekedik:
Egy év tapasztalatai alapján elmondható: a kötelező biztosítás hasznos eszköz a balesetek utóéletének rendezésében, de nem helyettesíti a körültekintő közlekedést.
A roller használata a közlekedés kiemelten védtelen kategóriájába tartozik, erről a hazai rendőrségi adatok is árulkodnak: 2024-ben összesen 386 balesetet okoztak mikromobilitási eszközökkel, köztük rollerekkel is. Az idei év első öt hónapjában pedig már 181 ilyen eset történt, mely az összes baleset 3,5 százalékát jelenti.
A pénzintézet gyorsmérlege, illetve a statisztikák is rávilágítanak arra, hogy a rolleres közlekedésre vonatkozó szabályok sokak számára még mindig ismeretlenek, így fokozott körültekintés is informálódás szükséges ezen eszközök használóitól.