Index – Futball – Futball
A mintegy 15 milliós agglomerációs lakosságával a Föld egyik legnépesebb településének számító Isztambul a világ megannyi csodájával, ugyanakkor időnként legalább ennyire meghökkentő dolgaival várja az idelátogatók hadát – a turistáknak azért nem árt arra sem felkészülniük, hogy ne akadjanak fent olyan apróságokon, mint menetrendek vagy járatok.
Majd egyszer csak jó lesz
A jelzett indulási időpontok ugyanis legtöbbször inkább tájékoztató jellegűek, sem mint biztosra vehető dolgok. Már alapból az nem könnyíti a helyzetet, hogy van „végtelen plusz egy” buszvonal (volt olyan megálló, ahol nagyjából a kilencedik-tizedik – egy idő után már ki számolja – szállítási eszköz lett a befutó az úti célom felé), melyek sokszor csak egy betűben különböznek a többnyire kétjegyű szám plusz egy betűből álló járatoknál, de ezek többsége amúgy ugyanarra halad, szóval azért rögvest akadnak kihívások.
Ha megvagyunk, akkor jönnek az olyan finomságok, hogy akár hat perccel korábban érkezik a járat, bár itt azért élnék a gyanúperrel, hogy inkább a még jóval korábbra jelzett busz futott be igen nagy késéssel.
Ennyi embernél, ennyi közlekedési eszköz mellett aligha meglepő módon rendre dugók alakulnak ki, ezt a helyzetet pedig igencsak kreatívan igyekeznek behozni: még be sem csukták az ajtókat, amikor már indulnak a következő megálló felé, szóval tötymörögni nincs idő.

Fotó: Borbély László / Index
Józan ésszel nehezen felfogható, hogyan nincsenek tömegbalesetek
Már ez önmagában balesetveszélyesnek tűnhet, de ez valójában semmi ahhoz képest, amit a közlekedés során tapasztalhatunk meg.
Az, hogy egy busz két sávban halad, vagy hogy három jármű egyszerre két sávban összepréselődve próbál haladni, kis túlzással már az ingerküszöböt sem éri el, de ezt azért nehéz lenne ennyire leegyszerűsíteni, amikor szinte folyamatosan szólnak a dudák – ez amúgy kevésbé forgalmas területeken a járókelők miatt ugyanúgy megvan, ha valakinek e féle dallamokra lenne ingerenciája.
De nem elég, hogy mindenki próbálja beszuszakolni magát valahová, közben random vészvillogóval akár a belső sávban is leálló autók, vagy éppen az egysávos, egyirányú utcában menetiránnyal szemben elakadva parkoló járművek is emelik a tétet.
És ha mindez nem lenne elég, akkor a folyamatos esőzések közepette jönnek „az utca Valentino Rossijai”, akik motorjaikkal elképesztő mozdulatsorokkal kígyóznak az autók között, hogy sokszor csak óriási fékeztetésekkel lehessen megakadályozni a baleseteket.
Ennek ismeretében inkább az a meglepő, hogy ezeket valahogy mégis sikerül rendre balesetmentesen megúszni.

Fotó: Borbély László / Index
Zárkózik az ország – az árakban is
Az óvárosban sétálva gyakorlatilag öt percet sem tudunk megtenni, hogy egy csodás mecsetbe ne botoljunk, de a híd északi oldalán, vagy éppen az ázsiai részen is bőven láthatunk gyönyörű építményeket (azért érdemes lehet nézni a visszafelé járó kompok időpontjait is, mert akad olyan járat, amelynél az utolsó és az azt megelőző indulás között több mint két óra a differencia, és ha előbbit épp lekési az ember, akkor kerülhet egy nagyot – igaz hallomások alapján).
Korábban kifejezetten olcsónak számított az ország a turisták számára, az elmúlt időszakban azért ebben is próbáltak felzárkózni kicsit. A Galata-torony meglátogatásáért már 16 ezer forint körüli helyi lírát költhetünk el, a Topkapi palota 20 ezer fölé kúszott, míg a Kék mecset, Elsüllyedt palota, Hagia Sophia – Isztambulban kihagyhatatlan – hármas már 35 ezer fölött van.
A torony környéki éttermek, bárok sem feltétlenül tartoznak a legolcsóbbak közé, bár igazából az alkohol lehet az, ami a szemöldököket felhúzhatja, és nem is annyira az egyes helyek 1800-2000 körüli sörárára, hanem a 3200 körüliekre gondolunk – fél literről beszélünk.

Fotó: Borbély László / Index
Kedves, közvetlen emberek – talán picit túlságosan is
Az, hogy az embert úton-útfélen mindenhová be akarják csábítani, az a keleti világban természetes fogás, rendkívül udvariasan és kedvesen próbálják meggyőzni az embereket saját portékájuk minőségi fölényéről. No meg annak kedvező áráról, ami ugye „a beszerzési árat sem éri el”…
Az utca közepén a véletlenszerű ismerkedés már egy kicsit érdekesebb képet fest, különösen lelkesen kezdenek beszélgetni az emberrel, ha megtudják, hogy „Macaristanból” (madzsarisztán) érkezett, és pillanatok alatt kész élettörténeteket kapunk Ankarából átköltözéstől kezdve a szintén csak látogatóba érkeztem részig, hogy aztán mindegyikük próbáljon valami buliba, bárba vagy csak sétára invitálni turistákat. Kis túlzással épp csak a kezüket meg nem fogva, hogy „gyere velem, jó lesz ez”.
Megfagyni jövünk ide?
A meleg fogadtatás péntek és hétfő között az időjárásban is tükröződött, hiszen 24-27 Celsius-fok körüli hőmérsékleteket mutatott a telefon alkalmazása, jelezve azonban előre, hogy nem sokáig lesz itt már jó világ.
Még pénteken erős lehűlést ígérték a következő hétre, ami hétfő estére már érezhető is volt, keddre pedig megjött az esőzéssel együtt a 8 Celsius-fokos hőmérséklet, sőt, délután ötkor már csak 4-et mértünk.
Ennél is rosszabb lesz a helyzet a válogatott meccs napján, csütörtökön éjjelre ugyanis mindössze 2 Celsius-fokot írnak – a Törökország elleni Nemzetek Ligája-összecsapás helyi idő szerint 20 órakor kezdődik, 22 felé pedig már igencsak fagyos lesz a helyzet.
Remélhetőleg ez utóbbi inkább a török szurkolókra lesz jellemző a lefújást követően…
Az Index a magyar válogatott mindkét márciusi mérkőzéséről – a csütörtöki és a vasárnapi összecsapás is 18 órakor kezdődik – percről percre frissülő szöveges tudósításban számol be, majd összefoglalóval és a főszereplők értékelésével jelentkezik.
A magyar keret:
- Kapusok: Dibusz Dénes (Ferencvárosi TC), Gulácsi Péter (RB Leipzig), Hegyi Krisztián (DVSC), Szappanos Péter (Paksi FC).
- Védők: Balogh Botond (Parma), Botka Endre (Kecskeméti TE), Dárdai Márton (Hertha BSC), Fiola Attila (Újpest FC), Orbán Willi (RB Leipzig), Szalai Attila (Standard Liege).
- Középpályások: Bolla Bendegúz (Rapid Wien), Dárdai Bence (Vfl Wolfsburg), Kata Mihály (MTK), Kerkez Milos (Bournemouth), Nagy Zsolt (Puskás Akadémia FC), Nego Loic (Le Havre AC), Nikitscher Tamás (Valladolid), Osváth Attila (Paks), Schäfer András (Union Berlin), Tóth Alex (Ferencvárosi TC), Vécsei Bálint (Paks).
- Támadók: Csoboth Kevin (St. Gallen), Gazdag Dániel (Philadelphia Union), Sallai Roland (Galatasaray), Szabó Levente (Braunschweig), Szoboszlai Dominik (FC Liverpool), Varga Barnabás (Ferencvárosi TC).
Nemzetek Ligája 2024–2025, osztályozók
A/B liga
- Törökország–Magyarország (03.20. 18.00 Isztambul, 03.23. 18.00 Budapest)
- Ukrajna–Belgium
- Ausztria–Szerbia
- Görögország–Skócia
B/C liga
- Koszovó–Izland
- Bulgária–Írország
- Örményország–Georgia
- Szlovákia–Szlovénia
C/D liga
- Gibraltár–Lettország
- Málta–Luxemburg
Az A/B és a B/C osztályozó mérkőzéseit március 20-án és 23-án rendezik meg, a kiemelt csapat játszhatja hazai pályán a visszavágót, a C/D osztályozót pedig 2026. március 26-án és 31-én.
(Borítókép: Isztambul óvárosa a félhomályban is csodálatosan fest. Borbély László / Index)