Autó: Acéllemeztől a kész Vitaráig: a Suzuki esztergomi gyárában jártunk és rengeteget fotóztunk | hvg.hu
Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a „Kérem” gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{„available”:true,”c_guid”:”bcc34d74-fb59-43a8-95b5-9912e98044b5″,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”kultura”,”description”:”A Hey, June fesztivált nyitja meg a Péterfy Bori Love Bandjének előzményzenekara.”,”shortLead”:”A Hey, June fesztivált nyitja meg a Péterfy Bori Love Bandjének előzményzenekara.”,”id”:”20240208_Het_ev_utan_ujra_koncertet_ad_az_Amorf_Ordogok”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bcc34d74-fb59-43a8-95b5-9912e98044b5.jpg”,”index”:0,”item”:”77a7e9dd-2d65-4f26-9b58-c50011b8c8c9″,”keywords”:null,”link”:”/kultura/20240208_Het_ev_utan_ujra_koncertet_ad_az_Amorf_Ordogok”,”timestamp”:”2024. február. 08. 16:19″,”title”:”Hét év után újra koncertet ad az Amorf Ördögök”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”b0a91daa-fd66-4acd-96d7-9c69d8da8330″,”c_author”:”Galicza Dorina”,”category”:”itthon”,”description”:”A köztársasági elnököt a pedofil ügyben adott kegyelme után Orbán Viktor csak akkor tudja pedofilbiztossá tenni az alkotmányt, ha azt Novák is aláírja.”,”shortLead”:”A köztársasági elnököt a pedofil ügyben adott kegyelme után Orbán Viktor csak akkor tudja pedofilbiztossá tenni…”,”id”:”20240208_Novak_Katalin_a_hvghunak_Jo_szivvel_irom_ala_az_alkotmanymodositast”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0a91daa-fd66-4acd-96d7-9c69d8da8330.jpg”,”index”:0,”item”:”63cbafa9-da84-4631-86cf-22e55eb09a10″,”keywords”:null,”link”:”/itthon/20240208_Novak_Katalin_a_hvghunak_Jo_szivvel_irom_ala_az_alkotmanymodositast”,”timestamp”:”2024. február. 08. 18:55″,”title”:”Novák Katalin a hvg.hu-nak: Jó szívvel írom alá az alkotmánymódosítást”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”364f3c9f-79e4-44ba-83eb-294d47ea019d”,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”itthon”,”description”:”Az oknyomozó portál úgy tudja, a szlovák kormányfő egészen mást mondott Olaf Scholznak Orbánról, mint amit Magyarországon hangoztatott. „,”shortLead”:”Az oknyomozó portál úgy tudja, a szlovák kormányfő egészen mást mondott Olaf Scholznak Orbánról, mint amit…”,”id”:”20240208_Fico_Budapest_Orban_Scholz_nemet_kancellar_covid”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/364f3c9f-79e4-44ba-83eb-294d47ea019d.jpg”,”index”:0,”item”:”631946cb-d660-4563-90ee-a7f44326da60″,”keywords”:null,”link”:”/itthon/20240208_Fico_Budapest_Orban_Scholz_nemet_kancellar_covid”,”timestamp”:”2024. február. 08. 12:09″,”title”:”VSquare: Fico csak azért ment megválasztása után Orbánhoz, mert a német kancellár covidos lett”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”cb547249-e051-4d1f-91e6-1176ee641b78″,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”itthon”,”description”:”A férfit az egyik támadó többször meg is szúrta, életveszélyes sérüléseket szenvedett.”,”shortLead”:”A férfit az egyik támadó többször meg is szúrta, életveszélyes sérüléseket szenvedett.”,”id”:”20240207_tamadas_eletveszelyes_testi_sertes”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb547249-e051-4d1f-91e6-1176ee641b78.jpg”,”index”:0,”item”:”d44ad6f9-bed4-40f3-9f77-734badd69e2f”,”keywords”:null,”link”:”/itthon/20240207_tamadas_eletveszelyes_testi_sertes”,”timestamp”:”2024. február. 07. 12:14″,”title”:”Ásóval és lécekkel támadtak rá egy férfira a IX. kerületi lakásában – videó”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”ad5a9194-3866-4a81-85f5-c9fbc4590b6b”,”c_author”:”MTI”,”category”:”tudomany”,”description”:” Több mint két hetet töltöttek a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén.”,”shortLead”:” Több mint két hetet töltöttek a Nemzetközi Űrállomás (ISS) fedélzetén.”,”id”:”20240207_Torokorszag_elso_urhajosa_elindult_vissza_a_Foldre_a_tarsaival”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ad5a9194-3866-4a81-85f5-c9fbc4590b6b.jpg”,”index”:0,”item”:”50dd058c-7b5a-46fd-a0b5-cc6dcce2be9f”,”keywords”:null,”link”:”/tudomany/20240207_Torokorszag_elso_urhajosa_elindult_vissza_a_Foldre_a_tarsaival”,”timestamp”:”2024. február. 07. 21:20″,”title”:”Törökország első űrhajósa elindult vissza a Földre a társaival”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”9674f6b3-2a5f-4a23-87bb-4a695c3003e1″,”c_author”:”hvg.hu”,”category”:”tudomany”,”description”:”Egy uniós irányelvnek köszönhetően jobban járhatnak a jövőben azok a fogyasztók, akik az elromlott készülékeik javíttatása mellett döntenek, azok eldobása helyett.”,”shortLead”:”Egy uniós irányelvnek köszönhetően jobban járhatnak a jövőben azok a fogyasztók, akik az elromlott készülékeik…”,”id”:”20240206_eu_europai_tanacs_parlament_bizottsag_uj_ideiglenes_megallapodas_javaslat_elromlott_meghibasodott_elektronikai_keszulekek_javittatasa_csere_helyett_right_to_repair”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9674f6b3-2a5f-4a23-87bb-4a695c3003e1.jpg”,”index”:0,”item”:”7917cfb9-7424-40de-8871-b76bed1139dc”,”keywords”:null,”link”:”/tudomany/20240206_eu_europai_tanacs_parlament_bizottsag_uj_ideiglenes_megallapodas_javaslat_elromlott_meghibasodott_elektronikai_keszulekek_javittatasa_csere_helyett_right_to_repair”,”timestamp”:”2024. február. 07. 20:03″,”title”:”Nagyon fontos változás jöhet a garanciában, +12 hónap helytállási idő járhat”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”9cd5a6d5-14de-4748-8760-96af94384e34″,”c_author”:”V.É.”,”category”:”kultura”,”description”:”Nagy fanfárral érkezett meg Londonba, ahol azzal kellett szembesülnie, hogy minden hidat felégetett maga mögött. Abból, ahogy az apja és a bátyja reagált az érkezésére, azt lehet kiolvasni, hogy a királyi család teljesen hátat fordított a „tékozló fiúnak”. Harry hiába is próbálkozik a hazatéréssel. „,”shortLead”:”Nagy fanfárral érkezett meg Londonba, ahol azzal kellett szembesülnie, hogy minden hidat felégetett maga mögött. Abból…”,”id”:”20240208_Harry_herceg_Karoly_kiraly_rak_diagnozis_londoni_latogatas_tanulsagok”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9cd5a6d5-14de-4748-8760-96af94384e34.jpg”,”index”:0,”item”:”4be2acbd-d9d4-47f2-b019-400616bdc267″,”keywords”:null,”link”:”/kultura/20240208_Harry_herceg_Karoly_kiraly_rak_diagnozis_londoni_latogatas_tanulsagok”,”timestamp”:”2024. február. 08. 13:55″,”title”:”Harry hercegnek királyi eleganciával az arcába tolták, hogy nem kívánatos személy a családban”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null},{„available”:true,”c_guid”:”ac0b9a03-8f3e-43c1-a831-29c13b0b15e8″,”c_author”:”EUrologus”,”category”:”eurologus”,”description”:”Az Európai Bizottság álláspontja szerint a magyar szuverenitásvédelmi törvény egyes rendelkezései ellentétesek az uniós joggal, ezért megindították az ilyen esetekben alkalmazható eljárást.”,”shortLead”:”Az Európai Bizottság álláspontja szerint a magyar szuverenitásvédelmi törvény egyes rendelkezései ellentétesek az uniós…”,”id”:”20240207_Kotelezettsegszegesi_eljaras_indult_a_szuverenitasvedelmi_torveny_miatt”,”image”:”https://api.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac0b9a03-8f3e-43c1-a831-29c13b0b15e8.jpg”,”index”:0,”item”:”9b989b2f-7762-4700-bb67-d786703031f3″,”keywords”:null,”link”:”/eurologus/20240207_Kotelezettsegszegesi_eljaras_indult_a_szuverenitasvedelmi_torveny_miatt”,”timestamp”:”2024. február. 07. 12:26″,”title”:”Uniós kötelezettségszegési eljárás indult a szuverenitásvédelmi törvény miatt”,”trackingCode”:”RELATED”,”c_isbrandchannel”:false,”c_isbrandcontent”:false,”c_isbrandstory”:false,”c_isbrandcontentorbrandstory”:false,”c_isbranded”:false,”c_ishvg360article”:false,”c_partnername”:null,”c_partnerlogo”:”00000000-0000-0000-0000-000000000000″,”c_partnertag”:null}]
Hány ezer tonnás présgépek dübörögnek a Suzukinál? Mennyi benzint tankolnak a 0 kilométeres autókba? Hány percig esőztetik a kocsikat? Jövünk a válaszokkal!
A Suzuki esztergomi gyárában 1992 kora nyarán készültek el az első autók, 2024. február 8-án délelőtt pedig legördült a gyártósorról a 4 milliomodik kocsi, konkrétan egy GLX-felszereltségű, elefántcsont-kozmikus, fekete gyöngyház fényezésű normál hibrid összkerék-hajtású Vitara.
A 32 éve üzemelő gyáregységet nemcsak a jubileumi modell miatt kerestük fel, hanem többek közt azért is, hogy testközelből ismerkedjünk meg a Suzuki gyártási folyamataival.
A megfelelő védőfelszerelések felvételét követően a présüzemben kezdtük a túrát, ahol először egy 3500 tonnával, majd pedig egy 5600 tonnával dolgozó kisebb hegyomlásnyi masinát tekintettünk meg. A beérkező acéllemezekből itt készülnek a különböző karosszéria elemek, így például a tető, az ajtók és a csomagtérajtó.
Az ütemesen dolgozó présgépek nem kis zajt csapnak és ritmusos mini földrengést generálnak. A gigantikus Komatsu masinák által kiköpött alkatrészek minőségét javarészt szemrevételzéssel ellenőrzik, de folyamatosan dolgoznak a folyamatok automatizálásán, és mint megtudtuk, a selejtarány rendkívül alacsony.
Az évente maximum 300 ezer autó előállítására képes, 2200+900 főt foglalkoztató gyáregység hegesztőüzemében kevés alkalmazott tevékenykedik, ez itt sokkal inkább az 530 fürgén és szuperpontosan dolgozó robot terepe.
Praktikus és persze kötelező viselet a speciális védőszemüveg, ugyanis sok helyen repkednek a szikrák. Ezek igen látványosak, de alapvetően elkerülhetetlen rossznak tekinthetők, és a végeredményképp keletkező kisebb fémdarabokat nem sokkal később manuális porszívózással távolítják el a karosszéria aljából.
A csavarozási munkálatok részben automatizáltak, a manuális csavarozást pedig olyan szupermodern behajtógépek segítik, melyeket vezeték nélküli módon számítógépek segítségével lehet beprogramozni a kívánt paraméterekre. Így a munkásoknak már nem érzésre kell eltalálniuk a meghúzáshoz optimális nyomatékot.
Smart csavarbehajtó, nem kapni hasonlót a helyi Aldiban
A 600 magyar ajkú szlovákot foglalkoztató gyárban távol-keleti munkások is dolgoznak. A műszak előtti eligazításon maximális a rend és a fegyelem, olyannyira, hogy mindenkinek a saját felszigszalagozott helyén kell végighallgatnia a szükséges tudnivalókat.
Adott munkaállomásokon kötelező a füldugó használata, de a vezeték nélküli fülesek tiltott eszközök, a munka közbeni zenehallgatás nem engedélyezett. Mint megtudtuk, az alkalmazottakat próbálják arra ösztönözni, hogy időről időre rotálódjanak a monoton munkafolyamatok között, de a legtöbbjük inkább kitart a már alaposan begyakorlott tevékenységei mellett.
Míg korábban sokszor érkeztek japán mérnökök a gyárba, addig ma már szinte minden feladatot a hazai szürkeállományra bíznak, és a japán kollégák általában már csak az ünnepélyes pillanatokra érkeznek Magyarországra. A tavaly szeptembertől tizennégy hazai diáknak szakmai gyakorlatot biztosító vállalat többek közt a prototípusok fejlesztésében is kiveszi a részét.
Az elkészült karosszériákat nemcsak szemrevételezéssel, hanem kamerákkal, illetve szúrópróbaszerűen szuperpontos letapogató berendezéssel is ellenőrzik. Kényes feladat a biztonsági előírások miatt egy ideje már kamerát is felvonultató szélvédő beragasztása, az uretán felkenésének minőségét 600 pont/centiméteres pontosságú 3D-szkennerrel csekkolják.
A dugattyúkat tartalmazó motorblokk Japánból érkezik, az erőforrások végszerelése Esztergomban zajlik. Az elkészült motorokat az első felfüggesztéssel együtt szerelik be a készülőfélben lévő autókba.
Az Európán kívüli piacokra mind a mai napig gyártanak normál benzines kocsikat, ezek előállítása azonban pár hónapon belül le fog állni. Ezt követően már csak és kizárólag lágyhibrid és normál hibrid Vitarák és S-Crossok fogják elhagyni a gyártósorokat.
A turbós benzines lágyhibrid modellek apró, kis túlzással élve powerbank kategóriás kiegészítő akkumulátora elfér az első ülés alatt, a szívó benzines normál hibridek komolyabb méretű telepét a csomagtér alá szerelik be.
A bal-, illetve jobb kormányos műszerfalakat emberi ellenőrzés és végszerelés mellett robotok segítségével emelik be a kocsikba.
A gyártósor közepén lévő mini üzemanyagtöltő állomáson normál módon kézzel tankolják meg a kocsikat. Az európai piacos példányokba minimum 5, a távolra vonatoztatott, hajóztatott kocsikba maximum 9 liter 95-ös MOL benzint tankolnak, az átlag 5,8 liter.
A speciálisan megvilágított fényalagútban a legkisebb karosszériahibákat is könnyen ki lehet szúrni, végül pedig következik az esőztetés, ahol 2,5 percig minden autót mesterséges monszunnak vetnek alá.
Az elkészült kocsik a 7 ezer férőhelyes udvaron várnak szállításra, a világ 123 országába, így többek közt a Suzuki hazájába, Japánba is visznek innen autókat. Az esztergomi telep régiós logisztikai központként is funkcionál, ide érkeznek be a világ más tájain készülő modellek, így például az Ignis, a Swift és a Jimny, illetve az átbrandelt Toyoták, vagyis a Swace és az Across.
A jelenleg naponta mintegy 650 autót készítő esztergomi Suzuki gyár legolcsóbb hazai piacos modellje a Vitara, mely 7 millió forinton nyit, a fullos példányokat pedig 11,5 millió forintos áron jegyzik. A kicsit nagyobb S-Cross árcéduláján 7,5-12 millió forintos összeg szerepel.
Konkrétan ez a 4 milliomodik hazai gyártású Suzuki
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).