Manapság már nem kérdés, aki az akkumulátorgyártást uralja, az diktál az autógyártásban is.

Egyre nagyobb fejtörést okoz a nyugati autóipari cégeknek, hogy mit lehetne kezdeni az egyre hangsúlyosabb kínai fölénnyel. Ők pedig az egyik lehetséges kitörési pontként egyre inkább a nátriumra tekintenek.

A nátriumot ugyanis az elektromos jármű-akkumulátorok kulcsösszetevőjeként lehet használni, helyettesítve a jelenlegi elektromos járművek többségében használt lítiumot – írja cikkében a Reuters. A lényegi folyamat mindkét kémiai anyag esetben nagyjából ugyanaz: ionok, amelyek elektromosan töltött atomok, folyékony elektrolitban mozognak, lehetővé téve az egység számára, hogy energiát tároljon vagy szabadítson fel. A nátriumakkumulátorok egyik nagy előnye, hogy gyorsabban tölthetők, mint a lítiumos társaik, ezek 15 perc alatt elérhetik a kapacitásuk 80 százalékát és hidegebb hőmérsékletek mellett is jobban teljesítenek.

Leginkább mégis az vonzó a nátriumban, hogy olcsóbb alternatíva a lítiumhoz képest, mivel a Föld hatodik leggyakoribb eleme. Míg a világon ismert lítiumforrások mennyisége körülbelül 100 millió tonna, nátriumból tízmilliárd tonnányi található valamilyen formában.

Hátránya, hogy a nátrium-alapú akkumulátorok csak nagyjából feleannyi energiát tudnak kilogrammonként tárolni, mint a lítium-alapú társaik. Ez azt jelenti, hogy nagyobb akkura van szükség ugyanakkora hatótávhoz, mint egy lítium-ionos kocsinál. Azonban egy bizonyos ponton túl egy akkumulátor túl nagy, hogy érdemben használni lehessen. Következésképpen, hacsak nincs jelentős technológiai áttörés, a nátriumot használó autók rövidebb hatótávolsággal rendelkezhetnek, mint a ma elérhető piacon lévő modellek többsége.

A nyugati szereplők a megfizethetőségen túlmutató előnyökre helyezhetik a leginkább a hangsúlyt, mégpedig, hogy visszaszerezzék pozícióikat Kínával szemben. Ha lecserélhetnék a lítiumot nátriumra azzal visszaszoríthatnák Kína jelenlegi erőfölényét. Az USA például a világ ismert nátrium-karbonát készleteinek 90 százalékával rendelkezik.

Ugyanakkor az iparágvezető CATL már most is előnyben van ezen a piacon is, mert máris rendelkezik ilyen nátrium-ionos akkumulátorokkal és 2023 áprilisában meg is kezdte az új termékek szállítását a kínai autóóriás Chery számára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.