BrandChannel: „Kezdjük egy jó hírrel. A piaci kamatok már az autófinanszírozásban is elkezdtek lefelé menni” – interjú

általa megosztva admin
Kategória:



Több konstrukció is létezik azon kis- és középvállalkozások (kkv) számára, amelyek egy vagy több autót szeretnének lízingelni, azaz nem azonnal megvásárolni azokat a kereskedőtől, kifizetve a teljes vételárat. Penz Tamás, a Merkantil Bank flottaüzletágának vezetője, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezető igazgatója segít eligazodni abban, hogy milyen szempontokat érdemes figyelembe venni az egyes lízingfajták kiválasztásánál.

Kezdjük egy jó hírrel. A piaci kamatok már az autófinanszírozásban is elkezdtek lefelé menni. Egy autólízing átlagos futamideje 4-5 év, a kamatok megállapításánál a lízingcégek és a bankok a Magyar Nemzeti Bank (MNB) referenciamutatóját, a BIRS-et (Budapesti Kamatswap Ügyletek) veszik figyelembe. Márpedig most már az 5 éves BIRS bőven 10 százalék alatt, 7-8 százalék körül van, miközben a változó kamatozású konstrukcióknál eligazodási pontnak számító másik jegybanki referenciamutató, a Bubor (Budapesti Bankközi Hitelkamatláb) még két számjegyű. Ez a két érték jelzi, mennyivel alacsonyabbak a fix kamatok a változóknál.

Az is kedvezőnek tekinthető ugyanakkor – legalábbis a vevők szempontjából –, hogy milyen nagyot változott az autópiac. A Covid 2020 márciusi kirobbanása után az volt a probléma, hogy bár sokan szerettek volna új autót venni, alapvetően a chiphiány – és részben az ellátási láncok akadozása – miatt nem volt elegendő a kínálat, gyakran fél-egy évet kellett várni a kiszemelt négykerekűre, amelyeket listaáron, vagy afelett tudták értékesíteni az autókereskedők.

Mára viszont megfordult a helyzet: kínálat van. Más kérdés, hogy most meg a kereslet csökkent, azért, mert alapvetően az infláció miatt jelentősen visszaesett a vásárlóerő, miközben sokan a bizonytalan kilátások miatt sem mernek belevágni egy autóvásárlásba (sem).

Ennek következtében viszont újra akciózni kezdtek az autókereskedő cégek, most már szinte egyáltalán nem kell várni a kiszemelt személygépkocsira, azok azonnal elvihetők. A készletek megnövekedéséhez hozzájárult, hogy a magassá vált kamatkörnyezet miatt sokan nem vették át a megrendelt autójukat – hívja fel a figyelmet Penz Tamás, a Merkantil Bank flottaüzletágának vezetője, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezető igazgatója.




Penz Tamás, a Merkantil Bank flottaüzletágának vezetője, a Merkantil Bérlet Kft. ügyvezető igazgatója

Továbbá, a finanszírozók kamataikat az autóeladási akciókhoz igazíthatják. Ezzel magyarázható, hogy már 6 százalék körül is lehet találni akciós kamatokat, ami a már említett 12-13 százalékos változó, de a 7-8 százalékos fix referenciakamatnál is kedvezőbb. Ne feledjük, az idei év elején még 10 százalék körül voltak az akciós kamatok.

Ráadásul a Magyar Nemzeti Bank folytatta a kamatcsökkentési ciklusát, október végi ülésén immár a jegybanki alapkamatot is levitte 75 bázisponttal 12,25 százalékra, amihez igazodva a finanszírozók is átárazzák a termékeiket. Így elemzők nem tartják kizártnak, hogy hamarosan akár 5 százalékos hitelkamatokkal is találkozhatunk majd, hiszen a finanszírozók szinte azonnal reagálnak, és a megváltozott referenciamutatókhoz passzítják a kondícióikat.

Kérdés, hogy egy kamatcsökkentési ciklusban érdemes-e várni. „Mindig van jobb ajánlat” – mondja erre Penz Tamás. Ha valaki változó kamatozást választ, akkor arra apellálhat, hogy a futamidő alatt csökkenni fog a Bubor,és akkor előbb-utóbb jól jár. Csakhogy a mostani, már említett bizonytalan makrogazdasági helyzetben bármikor jöhet egy kamatforduló. Ellenkező esetben a szakértők szerint akár 8 százalék körülire is lemehet a jegybanki alapkamat.

Mindenesetre a Merkantil Bank flottaüzletágának vezetője szerint most inkább a fix kamatozású lízingszerződés tűnhet gazdaságosabb választásnak, amelyet jellemzően ötéves futamidőre kötnek.

Természetesen a finanszírozás költségét az is befolyásolja, hogy azt hány autóból álló flotta megvásárlásához igényli egy cég. Ezenkívül az is számít – a hitelügyletekhez hasonlóan –, hogy milyen a vállalkozás minősége, kockázata, potenciálja, valamint az autó állapota, minősége, kommersz vagy luxus, nagyon ritka-e stb.

És akkor nézzük meg, milyen lízingfajták közül lehet választani. Háromféle autófinanszírozási termék létezik ma Magyarországon. Ebből kettő az MNB által felügyelt, ezek a zártvégű és a nyíltvégű pénzügyi lízing, amelyet csak bank, vagy pénzügyi vállalkozás nyújthat. A harmadik pedig a tartós bérlet.

A zártvégű pénzügyi lízing egy késleltetett tulajdonszerzésről szóló finanszírozási szerződés, ami azt jelenti, hogy az ügyfél a futamidő végén szeretne az autó végső tulajdonosává válni. Ennek során a futamidő alatt fizetnie kell a lízingdíjakat, és ami még a lényeges, hogy e konstrukciónak nincs áfatartalma, mivel személyautó után nem lehet visszaigényelni áfát.

A nyíltvégű pénzügyi lízing nem feltétlenül szól a tulajdonszerzésről, ez egy nettó alapú finanszírozás. A lízingbevevő a futamidő végén eldöntheti, hogy tulajdonjogot akar-e szerezni az autóra, opciós díjon (maradványértéken), vagy visszaadja azt a lízingcégnek, esetleg kijelöl vevőként egy harmadik felet. E konstrukció sajátossága, hogy a tőke- és a kamatrészen túl a lízingdíjnak áfa tartalma is van, amit a tőke után kell felszámítani. 2019. január 1-jétől ugyanis a nyíltvégű pénzügyi lízing áfájának ötven százaléka visszaigényelhető, de akár a száz százaléka is, amennyiben a lízingbevevő útnyilvántartást vezet és bizonyítja azt, hogy a szóban forgó autót száz százalékban a cég érdekében használta.

A tartós bérlet – más néven operatív lízing – áfa visszaigénylés szempontból teljesen megegyezik a nyíltvégű lízinggel. Jelentős különbség azonban, hogy tartós bérlet esetén nem kerül be a könyvekbe a lízingelt eszköz, így kötelezettségként, magyarul hiteltartozásként, adósságként nem fog szerepelni. A tartós bérlet annak jó, aki nem szeretne a futamidő végén tulajdont szerezni, hanem csak az annak keretében elérhető szolgáltatásokat kívánja igénybe venni, mint például szerviz, gumicsere, biztosítás, csereautó stb. E konstrukciónál a teljes bérleti díjból lehet áfát visszaigényelni, s ezen felül még az lehet az előnye, hogy ez egy nagyon kiszámítható konstrukció, ráadásul flottakezelési engedmények is járhatnak mellé.

Ha egy kkv autót, akár flottát szeretne finanszírozni, akkor a nyíltvégű pénzügyi lízing vagy a tartós bérlet jöhet szóba – mondja Penz Tamás. Szerinte a zártvégű pénzügyi lízinget felesleges igénybe venni, mivel nincs áfaelőnye. Ezzel amúgy a kkv-k tisztában vannak, az adatok szerint ugyanis nagyobb részt a nyíltvégű konstrukciót, és csak kisebb részt választják a tartós bérletet.

Egy céges gépjármű kiválasztásánál a pénzügyi szempontok mellett számos más jellemzőt és szolgáltatást is figyelembe kell venni. Milyen a szervízhálózata, mennyi idő rá a garancia, mekkora az üzemeltetési költség, hogy alakul az ár-érték arány? A Suzuki 78 márkakereskedésből álló hálózata révén az ország bármely pontján megoldott a szervízelés, autóikra pedig 3+7 év garanciát vállalnak (motorra, váltóra, hibrid rendszerre), így csökkentve a vásárlási kockázatot. A Suzukik üzemeltetési költsége a konkurenciához képest kimondottan alacsony, megbízhatók, korszerű és alacsony CO2kibocsátásúak, környezetbarát motorokkal szereltek, melyhez kedvező üzemanyagfogyasztás párosul.





Source link

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében.