Index – Gazdaság – Háborús kényszer repítette a Rolls-Royce-t a magasba

általa megosztva admin
Kategória:


Mielőtt a jövőbe tekintenének, forgassuk kicsit vissza az idő kerekét: mégis hogyan csöppent bele ebbe a milliárd dollárokat érő bizniszbe az eredetileg luxus autók gyártásával foglalkozó brit cég?  

Turbólégcsavarosból modern sugárhajtómű

Az 1904-ben alapított Rolls-Royce az első világháború idején terjesztette ki tevékenységét a légiiparra, mivel jelentősen megcsappant a kereslet a luxusautóikra. Legalábbis a legenda szerint emiatt kezdtek repülőgéphajtómű fejlesztésébe, majd tíz évvel később bevezették a Rolls-Royce Merlin névre keresztelt hajtóművet, amely később a második világháborúban legendássá vált a Spitfire és a Hurricane vadászrepülőgépek hajtotta. Nem vettek búcsút a háborút követően sem az iparágtól, megalkották a turbólégcsavaros hajtóművek új generációit. Az 1950-es években a Dart hajtóművel újraértelmezték a regionális utasszállító repülés fogalmát, és megalapozták a Rolls-Royce sikeres jelenlétét ezen a piacon. 

Az 1960-as években a Rolls-Royce újabb jelentős áttörést ért el a sugárhajtóművek területén. A Conway és a RB211 hajtóművek nagyobb hatótávolságot és nagyobb sebességet tettek lehetővé a nagyobb méretű repülőgépek számára. Az RB211-nek különösen fontos szerepe volt a Boeing 747 és a Lockheed L-1011 TriStar repülőgépek hajtóműveként.

A Rolls-Royce folyamatosan fejlesztette és újította meg hajtóműveit az évek során. Az 1990-es években bevezették a Trent hajtóműcsaládot, amely a modern sugárhajtóművek kiemelkedő példája lett. A Trent hajtóművek nagy hatékonyságot és megbízhatóságot kínálnak, és széles körben alkalmazzák a nagy hatótávolságú utasszállító repülőgépekben, mint például az Airbus A330, A340, A350 és A380, valamint a Boeing 777 és 787. A Rolls-Royce arra törekszik, hogy „megvédje és növelje” piaci részesedését a 787-esen, amely jelenleg a flotta körülbelül egyharmadát teszi ki. 

Rolls-Royce szárnya alá vette a jövőt

A dahlewitzi hajtóműgyártó bázison azt is megtudtuk, hogy a Rolls-Royce jelenleg a nagyteljesítményű repülőgépmotorokra összpontosít, mint például a Trent XWB modell, amely kizárólag az Airbus A350 típusokat hajtja, vagy a Trent 7000, amely az Airbus A330neo gépeken található. 

A brit cég tíz évvel ezelőtt hagyta el a jelenleg virágzó keskenytörzsű repülőgépek piacát azzal, hogy érdekeltségeit eladta egy vállalkozásnak, amely az Airbus SE A320-as gépekhez gyártott motorokat. Jelenleg a Rolls-Royce keresi a módját annak, hogy visszatérjen a kereskedelmi légi közlekedés által manapság leggyakrabban használt szegmensbe. Rob Watson, a Rolls-Royce civil repülőgép üzletágának vezetője elmondta, hogy nyitottak minden olyan partnerségre, amelyek a keskenytörzsű repülőgépmotorokra irányulnak. 

Ezen az elektromos légiipari alkalmazás vonalán haladva a Rolls-Royce dahlewitzi tesztüzemében egyébként már megkezdte egy új, kisméretű motor turbógenerátorának a tesztelését.

Ennek két része van: a generátor, amelyen magyar fejlesztők dolgoztak, illetve a gázturbina, amelynek része a kisméretű motor, amit pedig Dahlewitzben tesztelnek. 

A gázturbinát kifejezetten elektromos repülőgépek meghajtására fejlesztették, a tesztelés pedig fenntartható repülőgép üzemanyag használatával folyik. A motor a turbógenerátor rendszer része, amit a fejlett légiközlekedés piacára készít a vállalat. A technológia elérhető lesz mind az elektromos függőlegesen fel- és leszálló városi légiközlekedés járművei, valamint a regionális légiközlekedés, akár 19 üléses repülőgépei számára egyaránt.

Tájékoztatásuk szerint a turbógenerátor kiegészíti a Rolls-Royce elektromos hajtásrendszer portfólióját. A fedélzeti energiaellátó rendszer széles, 500kW és 1200kW közötti teljesítménytartományban skálázható, így lehetőség nyílik a nagyobb hatótávolság elérésére fenntartható üzemanyagokkal, később akár hidrogén használatával is. A turbógenerátor fejlesztésével új, hosszabb útvonalak nyílhatnak meg az akkumulátoros, elektromos repülőgépekhez képest.

Mindezeken túl Derbyben sikeresen zárult fenntartható üzemanyaggal az UltraFan tesztje, ami azért komoly mérföldkő, mert a demonstrációnak köszönhetően bebizonyosodott, hogy a fenntartható üzemanyagok légiipari alkalmazása nemcsak a küszöbön van, hanem a RR hajtóművei képesek lesznek az átállásra.

Magyar mérnökök is benne vannak a buliban

Habár a hajtómű bázis ma Berlintől negyven kilométerre Dachlewitzben található, de a világ számos pontján képesek támogatást nyújtani ügyfeleiknek. Magyarország is felkerült az Electrical üzletág térképére, ráadásul Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a közelmúltban jelentette be, hogy 1,7 milliárd forint összegű állami támogatást kapott a Rolls-Royce annak érdekében, hogy a vállalat tovább folytathassa kutatási és fejlesztési programjait, illetve hogy mérnöki megoldásaival forradalmasítsa a teljesen elektromos és hibrid-elektromos légiközlekedést.

A Rolls-Royce Electrical már bizonyította fejlett mérnöki technológiáit olyan kísérleti programokban, mint a H3PS négyüléses repülőgépének fejlesztése, ahol a világon egyedülálló párhuzamos hibrid-elektromos hajtásrendszer és teljesítményelektronika tervezéséért a magyar csapat volt a felelős.

A Rolls-Royce Magyarország ügyvezető igazgatójával készített korábbi interjúnkat ide kattintva érheti el. 

(Borítókép: Rolls-Royce)

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében.