Index – Gazdaság – Fürjes: Sokan kérdezik, hogy reális-e az, amit gondolunk
Ha felrajzolja valaki azt a térképet, hogy mekkora az a térség, akiknek lakói életvitel szerűen kapcsolódnak Budapesttel, azt látjuk, hogy ez egy 4 millió főt számláló térség, ennek a közlekedését kell rendbe tenni
? mondta el az Inforádió Aréna című műsorában csütörtökön a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára annak vonatkozásában, húsz év alatt 2000 milliárd forintos, javarészt uniós forrásból valósulna meg a budapesti agglomerációs vasúti stratégia, amely biztosítaná, hogy a térségben megduplázódjon a vasúton utazók száma,
Fürjes Balázs a műsorban hangsúlyozta: a kormány egy 2040-ig szóló stratégiát tett le az asztalra. Összefoglalva legfőbb elemeit ez azt tartalmazza, hogy
óránként 4, tehát negyed óránként közlekedő vonattal minden településről elérhető legyen a főváros az ingázók számára.
?Ez számos, új átszállási kapcsolatot jelent, valamint az is fő szempont, hogy a településekről befutó vonatok három különböző metróvonalat keresztezzenek? ? emelte ki az államtitkár a műsorban. ?Így növelhető duplájára az elővárosi utazások száma, mindezt egy bérlettel, tarifaközösséget alkotva? ? tette hozzá .
?Az igazi kihívás az, hogy békeidőben, munkanapokon a külső budapesti kerületekből és az elővárosokból 1 millióan jönnek be tanulni, dolgozni.? Fürjes Balázs emlékeztetett, hogy az agglomeráció lakossága egyre nő, többen és többen költöznek ki a fővárosból, ugyanakkor ? mint hozzátette ? sokan vissza is tértek, ez pedig a gépkocsik számának növekedését hozta, a terhelést Budapest pedig már nem képes elviselni.
A mi céljaink egyszerűek, mindenki könnyebben, komfortosabban jusson el a céljához, kevesebb legyen a dugó és tisztább legyen a levegő (..) azt kell elérni, hogy többen használják a kötöttpályás közlekedést.
Az a kérdés, hogy 70 évvel később képesek vagyunk e arra, amire München megvalósított a közösségi közlekedés terén ? fogalmazott. Rámutatott: ?a fővárosi közlekedés önállóságát fent kell tartani, össze kell hangolni a mainál sokkal jobban a MÁV által működtetett elővárosi vasutat és hévet, a távolsági és bkv buszokat ? tarifaegyesség mellett.
Jó hírnek nevezte, hogy a munka elkezdődött, ?nagyszámban érkeznek vasúti kocsik, 123 FLIRT és 40 KISS motorvonat beszerzése már megtörtént az elmúlt években. Megismételte továbbá, hogy a koncepció legfontosabb elemei a déli körvasút és átmenő vasúti rendszer megvalósítása. A meglévő vasúti infrastruktúra felújítása és fejlesztése, hiányzó megállók és átszállókapcsolatok megépítése, valamint a járműpark fejlesztése.
Sokan kérdezik, hogy reális-e az, amit gondolunk a véglegesítés előtt álló vasútfejlesztési stratégia céljairól, hogy megvalósíthatók azok?
? árulta el.
Mint mondta, bár megfigyelhető egyfajta szkepszis az önkormányzatoknál,az érintetteknél, de jól működő, konkrét példák bizonyítják ezen fejlesztések létjogosultságát. Fürjes Balázs a Budapest-Esztergom vasútvonalat hozta fel példának, ahol a 2010-es átadás óta 107 százalékkal nőtt az utasforgalom. ?Ha mi biztosítjuk a feltételeket, az emberek használják a vasutat” ? mondta az Inforádió stúdiójában.