Index – Tech-Tudomány – Budapest levegője a 22. legszennyezettebb Európában
Budapesten a legnagyobb problémát a szálló por koncentrációja okozza, amelyhez nagyban hozzájárul a fűtés és a közlekedés. Az Európai Népegészségügyi Szövetség számításai szerint évi 1860 euró (mintegy 680 ezer forint) veszteséget okoz a magyar fővárosnak a szennyezett levegő.
Az egy lakosra jutó veszélyesség súlyosságát illetően 432 város közül Budapest a 22. legszennyezettebb Európában. A tanulmány azt is vizsgálta, hogy az utazási idő egyszázalékos növekedése a légszennyező anyagok kibocsátásának 0,29?0,54 százalékos növekedéséhez vezet. A gépkocsik számának egyszázalékos növekedése pedig fél százalékkal növeli a szennyező anyagok kibocsátását.
A közösségi autózásban élenjáró európai városok tapasztalatai szerint egyetlen megosztott autó öt, vagy akár tíz saját gépkocsit képes kiváltani. Kevesebb parkolóhelyre van szükség, és a környezeti terhelés is kisebb. Budapesten 684 ezer autó, Pest megyével együtt 1,25 millió van forgalomban, melyből autómegosztó szolgáltatás keretében összesen 1000 jármű közlekedik, azaz a budapesti autóknak csak 0,15 százaléka megosztásos.
A Mol Limo és Share Now flottájának közel fele elektromos autókból áll. A Greengo csak elektromos autókat állított forgalomba. Számításuk szerint a szolgáltatás 2016-os indulása óta a felhasználók 10 millió kilométert tettek meg. Ezzel pedig 1,5 millió kilogramm CO2-kibocsátástól kímélték meg Budapestet.
A nagyobb városokban nemcsak a légszennyezés, hanem a parkolóhelyek hiánya is egyre nagyobb kihívást jelent. Budapesten már odáig fajul a helyzet, hogy XIII. kerületben már több autó van bejelentve, mint amennyi közterületi parkolóhely áll rendelkezésre.
Ezért a fővárosnak olyan megoldásokban kell gondolkodni, amely gyors és kényelmes alternatívát nyújt a saját autós közlekedés kiváltására. Ilyen lehet a kerékpár- és a rollermegosztók használata. Lille francia város adatai szerint a rolleresek potenciális tömegközlekedők, akik az első vagy utolsó pár kilométert teszik meg rollerrel. A franciaországi településen kiadott számítások szerint a bringázóknak 6 százaléka, a rollereseknek viszont 28 százaléka használja a tömegközlekedés kiegészítésére a járművet, hogy gyorsabban érjen célba. A francia város tapasztalatai szerint a megosztható járműveket a közlekedési csomópontok közelében érdemes elhelyezni. A budapesti tapasztalatok is azt mutatják, hogy a megosztható rollereket főként az utolsó egy-két kilométeren használják a legtöbben. Így a Lime-ot sokan kombinálják a tömegközlekedéssel.
(Borítókép: MOL Limo és GreenGo. Fotó: Huszti István / Index)