Pavló Péter

A független európai szervezetként működő EuroNCAP 2020-ban jóval kevesebb autó töréstesztjét végezte el, mint az elmúlt években. A mennyiséggel ellentétes irányban változott a minőség: az eddigieknél jóval szigorúbb szempontok alapján pontozták a modelleket, ami azt is jelenti, hogy a most 5 csillagot szerzett autók még a 2019-es legjobbaknál is biztonságosabbak lehetnek.

A Központi Statisztikai Hivatal összegzése szerint 2020 első három negyedévében 10 472 baleset történt, ami majdnem 2000 incidenssel kevesebb, mint amennyit az elmúlt év azonos időszakában jegyezhettek fel a statisztikusok. Hasonló a helyzet a halálos kimenetelűek terén: míg az év első 9 hónapjában 291 ilyen eset történt, addig 2019 első három negyedévében 369.

A Magyar Autóklubnak valamelyest frissebb az adatsora – ott 2020. január 1-jétől 2020. november 30-ig szerepelnek az adatok –, de szintén javuló tendenciát olvashatunk ki belőle. Ezek szerint 11 hónap alatt 12 648 közúti baleset történt Magyarországon, amiből 377 végződött tragédiával.

Ilyen kevés balesetre 2012 óta, ennyire kevés halálos balesetre pedig 2010 óta nem volt példa itthon.




A személyes biztonságunk szempontjából persze nem csak a trendeknek örülhetünk, hanem aktívan tehetünk is magunkért, például azzal, hogy új autó vásárlása előtt a mérlegelés egyik szempontjaként figyelembe vesszük az EuroNCAP eredményeit is.

Kevesebb teszt készült

A szervezet munkatársai minden évben szorgosan törik az autókat, hogy kiderüljön, az európai piacon melyek az adott évben a legbiztonságosabbnak tartott járművek. A most mögöttünk hagyott évben is ez történt, ám a korábbinál jóval kevesebb autó járt a teszthelyszínen, a tavalyi 59 helyett ezúttal 11.

Ennek miértjéről nem írt az európai szervezet, arról viszont igen, hogy 2020-ban a korábbinál szigorúbbak voltak. A felnőtt utasok biztonságát figyelő vizsgálatnál például egy új frontális ütközést szimuláló tesztet hajtottak végre, hogy kiderüljön, a jármű miként hat a másik résztvevő autójára, és mennyire tudja megvédeni az utasait. Emellett az oldalról érkező ütközéseknél az eddigieknél nagyobb súlyt használtak, amit nagyobb sebességre is gyorsítottak.




További fontos újdonság volt az EuroNCAP 2020-as töréstesztjeinél, hogy új elemként már azt is figyelembe vették, a baleset után mennyire lehet könnyen kimenekülni, vagy kimenteni az autóból az utasokat.

Mindez nemcsak azt jelenti, hogy már nehezebb volt a maximális pontszámot összegyűjteni a törésteszten egy autónak, de azt is, hogy a 2019-es szempontok alapján 5 csillagot kapott járművek nem biztos, hogy most is a maximális pontszámot kaptak volna.

Elektromos autó a csúcson

2020-ban az Audi, a Honda, a Hyundai, az Isuzu, a Kia, a Land Rover, a Seat, a Mazda, a Volkswagen és a Toyota modelljeit – a Hondától kettőt – törték össze a tesztelők.




Ahogy az a fenti táblázatban is látható, a kipróbált autókat az alap biztonsági csomaggal tesztelték le, és igen szépen teljesítettek. A 11 járműből kilenc kapott 5 csillagot, egy négyet, egy pedig hármat.

A legbiztonságosabb autónak 2020-ban a Volkswagen legújabb villanyautóját, az ID.3-at kiáltották ki, ami egyúttal a villanyautók európai népszerűségi versenyét is megnyerte. Mindez annak fényében igen fontos eredmény, hogy az elektromos autók iránt még mindig viszonylag nagy a bizalmatlanság az akkumulátorcsomaghoz társított veszélyek miatt.





A második helyen a Seat Leon végzett, míg a dobogó harmadik fokára a Toyota Yaris kapaszkodott fel.

A felnőttutas-biztonság szempontjából a Seat Leon érte el a legjobb eredményt, 92 százalékosra értékelték a járművet.





A gyermekeket a mezőnyben a Volkswagen ID.3 védi a legjobban a sérülésektől, a gyalogosok pedig a Honda Jazz miatt érezhetik a leginkább biztonságban magukat.





Négy csillagot a szintén elektromos Honda e kapott, a Hyundai i10 pedig hármat tudhat magáénak.

Az, hogy a szigorúbb feltételek ellenére idén egyetlen autó sem kapott háromnál kevesebb csillagot, kifejezetten jó hír azoknak, akiknek az autóvásárlásnál a fő szempontot a biztonság jelenti.

Az eredményekből az is látszik, a gyártók igyekeznek minél nagyobb hangsúlyt fektetni az elektromos autók biztonságára. 2019-ben a Tesla volt az, amelyik felért a dobogóra, ám a Model 3 “csak” a harmadik helyezést tudta megszerezni, ehhez képest előrelépés a Volkswagen ID.3 első helyezése.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!


László Ferenc
Autó

A pandémia ellenére érdekes tesztautókból idén sem volt hiány. A mintegy 80 modellből összeválogattuk azokat, melyek a legmélyebb nyomot hagyták bennünk.



hvg.hu
Autó

Akio Toyoda szerint a benzines autók száműzése veszélybe sodorja a millióknak munkát adó autóipart.