Mi a közös a Fortnite-ban és az új BMW-kben? Mihez van szüksége 230 PB-os tárhelyre a német gyártónak? Miért készül 720 lóerős elektromos 5-ös BMW? Jövünk az összes válasszal.

A BMW tegnap leplezte le teljesen új fejlesztésű elektromos autóját, a korábban iNext néven emlegetett iX-et, melynek rengeteg újdonságával külön cikkben foglalkoztunk. A müncheni gyártó jóvoltából most egy kicsit a színfalak mögé is bepillantást tudunk nyújtani.

Unreal

A Fortnite című hatalmas népszerűségű videójátékról keveseknek jut eszébe a BMW és ez fordítva is igaz. Pedig akad egy szoros kapocs közöttük, ezt pedig úgy hívják, hogy Unreal Engine. Utóbbi egy a hatalmas Epic Games játékfejlesztő cég által készített és többek közt az Assetto Corsa Competizione szimulátorszoftverben is használt grafikusmotor, mely nem csak játékokat hajt meg, hanem többek közt a BMW fejlesztő-alkalmazásait is.

A müncheni központú gyártó a világon elsőként használ játékmotorra épülő úgynevezett „kevert valóság” alapú szoftvert. Ez a többek közt a most debütált iX fejlesztéséhez is használt fejlesztőkörnyezet jelentősen könnyebbé teszi és felgyorsítja a mérnökök munkáját.




A 30 antennás BMW iX az első olyan prémium kategóriás autó, mely fedélzeti 5G technológiával rendelkezik. Ez a néhány milliszekundumos késleltetésű mobil adatátvitel egyrészt a 3-as szintű önvezetést támogatja, másrészt pedig segít a szabad parkolóhelyek megtalálásában, és előre figyelmeztet a ködfoltokra vagy az esetleges balesetekre.

Az autó által generált adatmennyiség egy része anonim módon felkerül a gyártó felhő-szolgáltatásába, ahol gépi tanulás segítségével történik az elemzés, majd pedig a releváns adatok autók felé történő kiküldése. A BMW szerint ily módon nemcsak a biztonságot, hanem a hatékonyságot és a komfortot is új szintre lehet emelni.




Fel is út, le is út

Idén októberig az európai és amerikai BMW-k 250 millió levezetett kilométerről küldtek információt a központba, ami komoly segítséget jelent az önvezető technológiák fejlesztésében.

Az adatok kielemzéséhez egy 230 PB tárhellyel, 100 ezer processzormaggal és 200 grafikusgyorsítóval ellátott számítógépes rendszert használnak, és több mint 400 területen a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket is kiaknázzák.




Az autó és a központ közötti kapcsolatnak köszönhetően az új modellek vezeték nélküli módon a távolból frissíthetők. Így kap mostanság globálisan 750 ezer BMW olyan új szoftvert, mely felhőalapú navigációt és vezeték nélküli Android Auto funkciót honosít meg a fedélzeti rendszeren. Európai autógyártó eddig még sosem végzett ekkora, úgynevezett OTA (Over The Air) frissítést.

A BMW-nél nemrégiben egy új szimulátor-központot is üzembe helyeztek, itt 11 400 négyzetméteren 14 csúcskategóriás szimulátor segíti a fejlesztők munkáját. A vállalatnál egyre fontosabb szerephez jut továbbá a 3D-nyomtatás, amit ma már nemcsak a prototípus gyártás során használnak. A Mini vásárlóknak például lehetőségük van saját feliratokat, logókat rendelni új autójuk műszerfalára, és ezeket 3D-nyomtatással állítja elő a gyártó.







Felvillanyozódás

A kereskedésekbe a jövő év végén megérkező BMW iX gyártása Dingolfingben fog zajlani. Itt jelenleg nyolc gyártósoron készülnek akkumulátormodulok, akkumulátorok és villanymotorok többek közt például a BMW i3 számára is, és a tervek szerint a közeljövőben négy újabb gyártósort üzemelnek majd be. Ennek köszönhetően hamarosan 80 ezer négyzetméterre nő az a gyártóterület, ami 2015-ben még csak 8 ezer négyzetméteres volt.

A 2022-re szóló dingolfingi tervek 500 ezer autós kapacitásról szólnak, és már épül az ugyancsak 2022-re elkészülő parsdorfi üzem, ahol lítium-ion akkumulátor cellákat fognak gyártani.




Az iX szabadidőautó mellé hamarosan érkezik a laposabb építésű és Münchenben gyártandó i4-es villanyautó, ezek a modellek komoly szerepet játszanak abban, hogy a BMW meg tudjon felelni az egyre szigorodó európai károsanyag-kibocsátási normáknak. A jelenleg forgalomba kerülő BMW-k és Minik 13 százaléka teljesen elektromos, vagy plugin hibrid kivitelű. Ez az arány a tervek szerint 2021-ra 25 százalékra, 2025-re 33 százalékra, 2030-ra pedig 50 százalékra fog növekedni.

Ebben a Debrecenben felépítendő új gyárnak is fontos szerepe lesz. Milan Nedeljkovics, a BMW Csoport igazgatótanácsának gyártásért felelős tagja kérdésünkre elmondta, hogy a magyar üzemben elsősorban az elektromos hajtásra és egy újonnan kifejlesztendő architektúrára fognak fókuszálni. Nedeljkovics szerint ezzel párhuzamosan még legalább egy évtizedig velünk maradnak a dízelüzemű autók, melyek hatékonysága továbbra is kiválónak mondható.




Habár mostanság szinte még a csapból is az elektromos autók és az önvezető technológiák folynak, a BMW továbbra is oda kíván figyelni a vezetési élményre: a müncheniek szerint nem ördögtől való gondolat a remek vezetési élményt biztosító villanyautó.

Olyannyira nem, hogy a jelenleg az utakon futó 5-ös BMW egyik példányába beszereltek három darab ötödik generációs villanymotort, a végeredmény pedig egy 720 lóerős összteljesítményű, izgalmasan vezethető elektromos kísérleti autó lett.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!