Leleplezték a bajor gyártó több mint 500 lóerős szabadidőautóját, amely 10 perc alatt 120 kilométer hatótávolságra elég áramot képes felvenni.

A BMW Csoport kínálatában eddig három tisztán elektromos hajtásláncú autót lehetett találni. A kompakt BMW i3 már évek óta kapható, a hasonló technikára épülő és hasonló méretű Mini Cooper SE nemrég tűnt fel a színen, és ugyancsak a közelmúltban érkezett meg a BMW iX3 divatterepjáró.

Ezekhez csatlakozott a most leleplezett BMW iX, amelyet a müncheni gyártó az első pillanattól kezdve villanyautónak tervezett, és amelyre egészen mostanáig BMW iNextként hivatkozott. Íme:




A BMW X5, illetve a BMW X6 méretkategóriájában szereplő, 3 méteres tengelytávolságú újdonság hivatalosan egy SAV (Sports Activity Vechicle) kategóriás négykerekű, amelynek kilincsei süllyesztettek, hűtőrácsa pedig a szerény hűtést igénylő hajtáslánc miatt csukott. 




Alapáras a LED-fényszóró, felár ellenében mátrix-lézer lámpa is rendelhető. Az első BMW logónak funkciója is van, felnyitását követően ott lehet utántölteni a szélvédőmosó folyadékot. A gépháztetőt csak szervizekben tudják felnyitni, a tulajdonosnak nincs dolga vele.




A háromdimenziós piramis struktúrájú hűtőrácspanelek mögött kamera, radar és egyéb szenzorok találhatók, amelyek a szupergyors és minimális késleltetésű 5G technológiával kiegészítve 3-as szintű önvezetést tesznek lehetővé. A szenzorok előtti panelek öngyógyításra képesek, vagyis a kisebb karcok szobahőmérsékleten 24 óra alatt maguktól eltűnnek róluk.

A két villanymotorból álló ötödik generációs elektromos hajtáslánc összteljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, ami 5 másodperc alatti 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. A 100 kWh kapacitású és nagymértékben újrahasznosítható akkumulátor a közepesen engedékeny WLTP-szabvány szerint nagyjából 600 kilométeres, a szigorú amerikai EPA-szabvány szerint pedig 480 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.




200 kW-os DC szupertöltővel alig 40 percig tart egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés, és csúcsteljesítmény mellett 10 perc alatt akár 120 kilométeres hatótávolság nyerhető.

A gyártó közlése szerint 100 kilométeren 21 kWh fogyasztásra lehet számítani, ami ebben a kategóriában jónak mondható. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy az autón sok az alumínium és karbon elem, másrészt pedig annak, hogy az iX Cd-értéke mindössze 0,25, vagyis kellemesen alacsony a légellenállása.

Csak a frontrész, a hátsó szekció, az alváz és a 20-22 colos kerekek aerodinamikai optimalizálásával 65 kilométerrel tudták növelni a hatótávolságot.




Az öt személynek kényelmes utazást biztosító iX kormánya hatszögletű, amire a BMW-nél még nem volt példa, de hasonló kormány található a például a legújabb Chevrolet Corvette-ben.

A kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység teljesít szolgálatot, amely egységet alkot a mellette lévő 14,9 colos érintőképernyővel. Hagyományos nyomógombokból minden korábbinál kevesebbet találunk.




Az ívelt kivitelű egyedi kijelzőpanel enyhén a vezető felé fordul, és a BMW azt állítja, hogy jelenleg nincs az iX-ben lévőnél egyszerűbben kezelhető és biztonságosabb felhasználói felület. Hagyományos középkonzol nincsen, a megszokott váltókar helyett pedig csak egy kompakt menetirányváltót kapunk. 




A HUD-ot és a legdurvább hifi esetén 30 hangszórót minden korábbinál jobban elrejtették, a kellemes tapintású felületek egy része fűthető, és a BMW-nél most először ülésbe integrált hangszórókat is rendelhetünk.

Ha minden funkció akítv, akkor a 30 antennával felvértezett iX az eddigieknél 10-20x nagyobb adatmennyiséget állít elő. Ez a gyártó első úgynevezett gigabites modellje, amelynek adatátviteli csúcstempója a 30 Gbit/s-ot is elérheti.




Az egyelőre ismeretlen árú BMW iX a németországi Dingolfingben készül majd, a forgalmazás 2021 novemberében kezdődik. A jövő év végéig egy újabb villanyautóval is előrukkol majd a gyártó, hamarosan ugyanis érkezik az alacsonyabb építésű, sportosabb vezethetőséggel kecsegtető BMW i4




Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!