Leleplezték a bajor gyártó 500+ lóerős szabadidőautóját, amelybe 10 perc alatt 120 kilométeres hatótávolságot lehet beletölteni áram formájában.

A BMW Csoport kínálatában eddig három tisztán elektromos hajtásláncú autót lehetett találni. A kompakt BMW i3 már hosszú évek óta a hazai utcakép szerves részét képezi, a hasonló technikára épülő és hasonló méretű Mini Cooper SE nemrég tűnt fel a színen, és ugyancsak a közelmúltban érkezett meg a BMW iX3 divatterepjáró.

És hozzájuk csatlakozott a most leleplezett BMW iX, melyet a müncheni gyártó az első pillanattól kezdve villanyautónak tervezett, és amelyre egészen mostanáig BMW iNextként hivatkozott. Íme:




A BMW X5, illetve a BMW X6 méretkategóriájában versenyző, 3 méteres tengelytávolságú újdonság hivatalosan egy SAV (Sports Activity Vechicle) kategóriás négykerekű, melynek kilincsei süllyesztettek, hűtőrácsa pedig a szerény hűtést igénylő hajtáslánc miatt csukott.






Alapáras a LED-fényszóró, felár ellenében mátrix-lézer lámpa is rendelhető. Az első BMW logónak funkciója is van, felnyitását követően itt lehet utántölteni a szélvédőmosó folyadékot. A gépháztetőt csak szervizekben tudják felnyitni, a tulajnak nincs dolga vele.




A háromdimenziós piramis struktúrájú hűtőrács-panelek mögött kamera, radar és egyéb szenzorok találhatók, melyek a szupergyors és minimális késleltetésű 5G technológiával kiegészítve 3-as szintű önvezetést tesznek lehetővé. Érdekesség, hogy a szenzorok előtti panelek öngyógyításra képesek, vagyis a kisebb karcok szobahőmérsékleten 24 óra alatt maguktól eltűnnek róluk.

A két villanymotorból álló ötödik generációs elektromos hajtáslánc összteljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, ami 5 másodperc alatti 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. A 100 kWh kapacitású és nagymértékben újrahasznosítható akkumulátor a közepesen engedékeny WLTP-szabvány szerint mintegy 600 kilométeres hatótávolságot biztosít, a szigorú amerikai EPA-szabvány szerint pedig 480 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.






200 kW-os DC szupertöltővel alig 40 percig tart egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés, és csúcsteljesítmény mellett 10 perc alatt akár 120 kilométeres hatótávolság nyerhető.

A gyártó közlése szerint 100 kilométeren 21 kWh fogyasztásra lehet számítani, ami ebben a kategóriában jónak mondható. Ezt egyrészt az alumínium és karbon széles körben történő felhasználásával sikerült elérni, másrészt pedig azzal, hogy az iX Cd-értéke mindössze 0,25, vagyis „személyében” egy kellemesen alacsony légellenállású autóhoz van szerencsénk.

Egyedül a frontrész, a hátsó szekció, az alváz és a 20-22 colos kerekek aerodinamikai optimalizálásával 65 kilométerrel tudták növelni a hatótávolságot.






Az 5 személynek kényelmes utazást biztosító iX kormánya hatszögletű formát kapott, amire a BMW-nél még nem volt példa, de például hasonló kormány található a legújabb Chevrolet Corvette-ben.

A kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység teljesít szolgálatot, mely egy egységet alkot a mellette lévő 14,9 colos érintőképernyővel. Hagyományos nyomógombokból minden korábbinál kevesebbet találunk.




Az ívelt kivitelű egyedi kijelzőpanel enyhén a vezető felé fordul, és a BMW azt állítja, hogy jelenleg nincs az iX-ben lévőnél egyszerűbben kezelhető és biztonságosabb felhasználói felület. Hagyományos középkonzol nincs és a megszokott váltókar helyett is csak egy kompakt menetirányváltót kapunk.






A HUD-ot és a legdurvább hifi esetén 30 hangszórót minden korábbinál jobban elrejtették a szemünk elől, a kellemes tapintású felületek egy része fűthető, és a BMW-nél most először ülésbe integrált hangszórókat is rendelhetünk.

Ha minden funkció akítv, akkor a 30 antennával felvértezett iX az eddigieknél 10-20x nagyobb adatmennyiséget állít elő. Ez a gyártó első úgynevezett gigabites modellje, melynek adatátviteli csúcstempója a 30 Gbit/s-ot is elérheti.




Az egyelőre ismeretlen árú BMW iX a németországi Dingolfingben fog készülni, a forgalmazás 2021 novemberében kezdődik meg. A jövő év végéig egy újabb villanyautóval is előrukkol majd a gyártó, hamarosan ugyanis érkezik az alacsonyabb építésű, sportosabb vezethetőséggel kecsegtető BMW i4.






Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!