A körgyűrűkön továbbra sem kell majd cammogni, de az általános sebességhatár 30 km/óra lesz.

Párizs 2021-től lényegesen megnöveli azon terület méretét, ahol az eddigi 50 km/h helyett 30 km/h lesz a maximálisan megengedett legnagyobb sebesség. A lépés egybevág Anne Hidalgo polgármester választási ígéretével, ugyanakkor a bevezetése miatt nyilvános konzultációt is indítottak annak hatásairól – írja az európai biztonságos közlekedésért dolgozó testület oldala.

Párizsban már évek óta egyre nagyobb területen érvényes a 30 km/h-s sebességlimit külön jelöléssel, de mostantól mindez alapértelmezett lesz. A párizsi városvezetés a sebességkorlátozástól számos előnyt vár, ide értve a javuló közlekedésbiztonságot, a légszennyezés és zajártalom csökkentését, valamint a belterületek vonzóbbá tételét a kerékpárosok és a sétálók számára. A főváros körgyűrűi természetesen kimaradnak a sebességcsökkentésből.

Franciaországban nemrégiben Grenoble, Lille és Nantes is hasonló lépéseket tett és 30 km/h-ban limitálták a lakott területeken megengedett legnagyobb sebességet.

A szomszédos Spanyolországban is hasonló törekvések vannak és előkészületben a törvényi szabályozás, amelynek eredményeként a lakott területeken az ország egész területén 30 km/h-ra lehet a limit. Hollandiában, illetve 2021-től Brüsszelben is 30 km/h-s sebességre viszik le a sebességhatárokat az utcák túlnyomó többségén.

Budapesten is hasonló sebességcsökkentésre készülnek, amely miatt komoly vita alakult ki a tervezetről, elsőre ugyanis úgy tűnt, hogy fűnyíróelv szerűen általánosan csökkentenék 50-re a megengedett legnagyobb sebességet a jelenleg 70 km/h-s útszakaszokon. Később ez az elképzelés finomodott. A főpolgármester szerint a csökkentésre szükség van, de egyelőre az év végéig egy átfogó felmérés zajlik a kérdésben.

Az European Transport Safety Council (ETSC) évek óta a 30 km/h-s határértékek mellett érvel azokon a területeken, ahol sok a gyalogos és kerékpáros, illetve az iskolák közelében és a lakóövezetekben. Mindezt véleményük szerint a törvényi sebességkorlátozás mellett a leghatékonyabban olyan infrastruktúra-változtatásokkal lehet elérni, amelyek ösztönzik a sebességek betartását, illetve csökkentését.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!