Index – Gazdaság – Civilek vonták kérdőre Palkovicséket az új klímastratégiáról a parlamentben

általa megosztva admin
Kategória:



Kedden az Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága előtt számolt be a friss klíma- és energiapolitikai tervekről az Információs és Technológiai Minisztérium vezetése. Palkovics László miniszter és Kaderják Péter energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár röviden ismertették a múlt hét végén publikált Nemzeti Energiastratégia és Nemzeti Energia és Klímaterv (NEKT) lényegét, aztán a felmerülő kérdésekre válaszoltak, bár a bizottsági tagok részéről elég mérsékelt volt az érdeklődés; ha nem hívtak volna meg civileket, akkor csak Schmuck Erzsébet bizottsági elnöktől kapott volna kérdéseket az ITM vezetése.

Pedig fontos dokumentumokról van szó, ezekben rögzíti ugyanis a kormány, hogyan képzeli el az átmenetet a klímasemlegesség felé és a magyar energiarendszer jövőjét, mindkét terület elbírt volna több kritikus vagy tisztázó jellegű felvetést (különösen mert a klímakérdőívből kiderült, a lakosságot a várakozásokkal szemben fokozottan érdekli a téma, és szívesen tennének is az ügy érekében). 

Palkovics szerint a kormány 2050-ig 50 ezer milliárd forintos költséggel számoló klíma- és energiaterve összhangban áll a szintén elég friss, múlt héten publikált  Európai Zöld Megállapodás (European Green Deal) befektetési tervének szellemiségével. Ennek alapján a zöld átmenetet a piaccal együttműködésben képzelik el, kormányzati befektetések mellett fontosnak tartják a magántőke mobilizálását is a területen. A kérdéskör fontosságát az Európai Beruházási Bank is felismerte, ezzel is kap majd egy erős löketet a finanszírozási oldal. 

Kaderják Péter azt mondta, alaptalanok azok a gyakran hangoztatott kritikák, miszerint nem foglalkozik eleget a klímával a kormányzat, szerinte a tavaly tavasszal létrejött, integrált energia és klímapolitikai államtitkárság léte önmagában bizonyíték arra, hogy a helyén van kezelve a terület, a számonkérhetőség biztosított.

Az a vád sem igaz szerinte, hogy Magyarország alig tesz valamit klímapolitika terén, hiszen az 1990-es bázishoz képest 32 százalékot csökkent a szén-dioxid-kibocsátásunk, uniós szinten ez csak 23 százalék, és vannak országok (pl. Ausztria, Portugália), amelyek semmit sem csökkentettek. Az államtitkár elsősorban az Energiastratégiát – amelyről mi itt írtunk bővebben – részletezte, ami szerinte lényegében az energiafüggetlenség felé vezető útról szól, középpontjában a fogyasztó, az ellátásbiztonság megerősítése, az energiaszektor klímabarát átalakítása valamint az energetikai innováció és gazdaságfejlesztési lehetőségek kihasználása áll. 

A kormány szerint egymást erősítő célok tudnak lenni a klímavédelem és a gazdasági növekedés,

hiszen sok lehetőség van például közlekedés és ipar zöldítése, a vállalatzöldítés területén. Vagyis úgy kívánják fenntartani az intenzív gazdasági növekedést, hogy közben nem nő az összenergia-kibocsátásunk a 2005-ös szint fölé, vagy ha nő is, az már csak karbonsemleges forrásból. Kaderják főként Paks 2-re utalva azt mondta, a kormány a technológiai semlegesség elvében hisz, vagyis semmilyen olyan technológia alkalmazását nem zárják ki, ami hozzájárul a klímacélok eléréséhez. A preferált technológiákkal kapcsolatban azt a kritikát is meg szokták kapni, hogy miért ennyire túlsúlyos a fotovoltalikus energia a tervekben a szél rovására, erre azt mondta:

ők energiarendszer terén nem kizárólag országos, inkább regionális léptékben gondolkodnak,

és azokat a megújuló erőforrásokat szeretnék erősíteni, amelyekhez a legjobbak az adottságaink, hogy végül Közép-Kelet-Európai léptékben kellően diverz portfóliót kapjunk. Lengyelországban, Romániában a szél, a Balkánon a víz,

nálunk pedig a nap, a geotermia és a biomassza az erős, ezért ezekre kell főleg építeni Kaderják szerint.

Az energiastratégiába az uniós Tiszta Energia Csomaggal összhangban bekerült a energiafüggetlenség fogyasztói szintű értelmezése is (korábban ez a fogalom inkább nemzetállami szinten merült fel). Ezzel összefüggésben támogatni fogják az egyéni és települési megoldásokat, a „háztáji energiatermelést”, mondta. 

A beszámolók után először LMP-s Schmuck Erzsébet tett fel kérdéseket az ITM-nek. Schmuck szerint örvendetes, hogy a kormány végre elkezdett foglalkozni a területtel, de néhány helyen túl szerénynek tartja a vállalásokat, például szerinte kevés a 2030-ra kitűzött, 1990-hez képest 40 százalékos kibocsátás-csökkentés,

ezen a szinten voltunk ugyanis 2013-ban, csak azóta visszaromlott az érték 32 százalékra.

Ugyanígy szerinte megújulókból is tudnánk nagyobb arányt vállalni, mint a csomagban szereplő 21 százalék. Hogyan leszünk klímabajnok ilyen alacsonyra belőtt szinttel, tette fel a kérdést. Ugyanígy a Mátrai Erőművel kapcsolatban is túl megengedők szerinte a tervek, amelyek 2030 körül számolnak csak a lignites blokkok bezárásával, az LMP inkább 2025-re hozná előre ezt. A paksi bővítést rendszeresen kritizáló LMP-től nem meglepő módon Schmuck felhozta azt is, miért nem látják megvalósíthatónak atomenergia nélkül a klímaátmenetet; mint mondta, már csak

azért sem kedvező az atom, mert számítások szerint teljes életciklusra vetítve nagyjából a földgázégetéssel egyenértékű üvegházgázt bocsát ki,

ráadásul a Paks 2-projekt csúszása miatt a kérdéses időtávon nem is lesz hasznos nekünk a bővítés. 

Mivel képviselői részről más kérdés nem volt, ezen a ponton jöhettek a meghívott zöld civil szervezetek, a Greenpeace, a WWF és a Magyar Természetvédők Szövetsége is feltehette a maga kérdéseit. A Greenpeace azt feszegette,

hogyan fogjuk elérni a 2030-ig 40 százalékos kibocsátás-csökkentési cél mellett 2050-re a teljes klímasemlegességet (ez most az eu-cél),

illetve egyetértettek abban, hogy már 2025-tel le kéne szerelni a Mátrai Erőmű szennyező blokkjait. A szervezetet képviselő Perger András szomorúnak nevezte, hogy kikerült a csomagból a közvetlen lakossági energiahatékonysági/takarékossági támogatások ötlete, illetve az iszonyatos mértékű napelemkapacitás-bővüléssel kapcsolatban fogalmazott meg kételyeket. 

A WWF-től Sipos Katalin az energiastratégiában tervezett, növekvő biomassza-energia kapcsán elmondta:

Magyarországon 12 őshonos erdőtípusból 10 rossz vagy kedvezőtlen, 2 elfogadható állapotban van, de egy sincs jó kondícióban,

az erdőgazdálkodás pedig nálunk 90 százalékban vágást jelent. Pedig az erdők szerepe többek között karbonmegkötés és biodiverzitás szempontjából is elsődleges fontosságú a klímaalkalmazkodásban, és akkor még energetikáról nem is beszéltünk.

Mint mondta, a kormányzati dokumentumokban a biomassza 30 százalékos, 1,5 millió tonnás volumennövekedése van betervezve, pedig már a mostani állapot sem fenntartható, és ezen a következő pár évtizeden belül az erdőtelepítés sem segít.

Az MTVSZ részéről Botár Alexandra a háztartások tízezreinek széntüzeléses fűtésének problémáját vette elő, illetve arról beszélt, problémásnak tartják, hogy az energetikai függetlenedés jegyében a kormány a palagáz-kitermelés irányába is kacsingat a tervezetben. Mint mondta,

ennek földtani kockázatai jelentősek (pl. a vízkészletre), ráadásul ha ezt támogatják, az tulajdonképpen a fosszilis energia támogatása,

hosszú távon az esetleges metánszivárgás miatt még a szénnél magasabb ühg-kibocsátási mérleggel rendelkeznek a nem konvencionális szénhidrogének. Az MTVSZ úgy értelmezte, hogy a kormány az energiaközösségekre vonatkozóan az EU-nál szűkebb definíciót határozott meg, és hogy csak járási szinten képzelik el ezek létrehozását, erről is kaptak kérdést az ITM vezetői.

Palkovics László válasza szerint azért nem kevés a 40 százalékos csökkentési vállalás, mert hiába voltunk már ott néhány évvel ezelőtt, azóta nagy gazdasági növekedést élt meg az ország. Mindazonáltal a 40 százalék csak minimumérték, amit lehet feljebb vinni, ha menet közben úgy látjuk, jobban állunk. Az atomenergia klímabarátságával kapcsolatban Palkovics közölte, különféle számítások élnek ezzel kapcsolatban, de ugyanígy fel lehetne hozni a szélerőművek teljes életciklusát is, hiszen ezek rengeteg beton és acél legyártását igénylik.

Kaderják szerint látni kell, hogy a magyar kibocsátás globálisnak csak 0,13 százaléka, ezért ha mindent lenulláznánk holnapra, akkor is minimális lenne a hatásunk.

A hitelesség szempontjából pedig fontos, hogy ne csak kitűzzük, hanem el is érjük a célokat, ezért az óvatosabb vállalások jobbak,

ugyanakkor mint a stratégiákban rögzített kibocsátás-csökkentés, mind a megújuló arány csak minimum, ezek fölé lehet menni. Szerinte a 2050-es célok elérését a 2040-ig belőtt szerény ütem ellenére az garantálja, hogy közben fejlődni fog a technológia, az innovációk révén felgyorsulhat a változás.

A Mátrai Erőműről annyit mondott, mindenki elkötelezett abban, hogy egy közösen kialakított programot végigvigyenek, kiemelt projekt, hogy célszerűen valósuljon meg a leszerelés, de ennek pontos tervezett dátumát nem közölte. A lakossági támogatásokról elhangzott, hogy a fűtéskorszerűsítés, a zöld távfűtés, az okosmérés masszívan szerepel a programban,

viszont úgy találták, hogy a kötelezettségi rendszer tudja igazán jól érvényesíteni a szennyező fizet elvet.

Az őrült mértékű napenergiás bővítésről Kaderják közölte, kb. 2000 MW-onként ellenőrizni kell a hálózatot, milyen állapotban van, az ezen a téren jelzett 6500 MW-os cél amúgy is csak célszám, ez lehet valamivel kevesebb is a végén, a lényeg a dinamika. 

A palagáz-kitermeléssel kapcsolatos aggályok szerinte nem megalapozottak, hiszen

„nagy tradíciókkal rendelkező szénhidrogén-termelő ország vagyunk”, ma is működtet nem konvencionális kitermelést a Mol, és nem érzékelünk ebből problémát,

miközben a készleteink jelentősek. De persze a környezetvédelmi szempontokat figyelembe kell venni bányászat közben. A lakosság körében elterjedt szén/lignitfűtés szerinte is valós probléma, amivel foglalkozni kell, például hamarosan indítanak pilot projekteket a leghátrányosabb helyzetű településeken, amelyekben arra keresik a választ, hogy lehetne a legkorszerűbb megoldásokat alkalmazni ezen a téren.

Az energiaközösségekről Kaderják közölte, nem állt szándékukban szűkíteni az uniós rendeleti definíciót, épp azon azon dolgoznak az államtitkárságon, hogyan implementálják az EU ezzel kapcsolatos elvárásait a magyar jogrendszerbe.  Mint mondta, mindenképp úgy akarják megalkotni a szabályokat, hogy támogassák a fogyasztókat és termelőket abban, hogy ilyen közösségeket hozzanak létre, a járási szinten egy közösség pedig csak minimum célként szerepel, nem egy korlátozó szám. Ezután arra buzdította az MTVSZ-t, hogy

ha részt akar ebben venni a gondolkodási folyamatban, akkor várják őket, a közeljövőben úgyis széleskörű társadalmi egyeztetés várható különböző iparágakkal és környezetvédelmi területen dolgozó civilekkel. 





Source link

Vélemény, hozzászólás?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).