Index – Gazdaság – Maranellóból jelentjük: olyat húzott a Ferrari, amire senki sem számított

általa megosztva admin
Kategória:


A Ferrari az Ferrari. Egyet jelent a folyamatos innovációval. Ezzel indokolta a jól ismert olasz luxusautó-márka, hogy – rendkívül impozáns környezetben, a vállalat új elektromosautó-részlegében, többek között az Index jelenlétében – bemutatta az első tisztán elektromos modelljét, a Ferrari Elettricát. Vagyis annak terveit, vázát, illetve az utóbbit alkotó egységet, min például a motort, vagy az egyedi fejlesztésű akkumulátort.

Bár az Index is jelen volt az eseményen, annak szigorú biztonsági előírásai miatt képes, vagy videó beszámolóval nem tudunk szolgálni. A maranellói központban ugyanis olyan szigor fogadott minket, aminek köszönhetően a telefonok, illetve a laptopok kameráit is leragasztották, nehogy idő előtt, és olyan információk szivárogjanak ki, melyet a vállalat nem szeretne. Ennek köszönhetően abból táplálkozhatunk, ami a hivatalos sajtótájékoztatón, illetve az azt követő kérdések–válaszok órájában elhangzott – természetesen ott is zárt ajtók, leragasztott kamerák mellett.

A Ferrari öröksége és a jövő kihívása

Benedetto Vigna, a Ferrari vezérigazgatója nyitotta meg a bemutatót, külön kiemelve: nem egyszerű technológiai váltásról, hanem egy új korszak kezdetéről van szó. Hangsúlyozta, hogy a Ferrari mindig is a határokat feszegette – Enzo Ferrari 1947-ben a V12-es mellett döntött, amikor mindenki más a kisebb motorokat választotta. Most ugyanezt a bátorságot kívánják megmutatni az elektromos korszakban is.

Ha nem innoválunk, nem érdemeljük meg a piacvezető nevet. Azért készítünk elektromos Ferrarit, mert meg akarjuk mutatni a világnak, hogy bármilyen technológiát képesek vagyunk a magunk, ferraris módján tökéletesen elsajátítani. Bátorság kell ahhoz, hogy folyamatosan kutassuk a lehetőségeket. A mi feladatunk, hogy újra és újra kijelöljük az autózás határait

– fogalmazott Vigna.

Az eseménynek különös apropót adott, hogy pontosan 25 évvel ezelőtt, 2000. október 8-án nyerte meg Michael Schumacher első világbajnoki címét Ferrari-pilótaként. A dátum tehát kettős mérföldkő a maranellói gyár életében.

Innováció minden fronton

A Ferrari számára az innováció mindig is szorosan kapcsolódott a versenypályák világához. A mostani stratégia is hangsúlyozza a „technológiai semlegesség” elvét: a vállalat egyszerre fejleszt belső égésű, hibrid és elektromos hajtásokat. A V6-os, V8-as és V12-es motorok tovább élnek, alkalmazkodva az alternatív üzemanyagokhoz és az új szabályozásokhoz, miközben a hibrid és elektromos technológiák terén a Ferrari saját kezűleg fejleszt kulcskomponenseket – akkumulátorokat, e-tengelyeket, invertereket és motorokat – hangsúlyozta Gianmaria Fulgenzi, a vállalat fejlesztésekért felelős vezetője.

A Maranellóban megnyílt e-building lehetővé teszi a legfontosabb elektromos alkatrészek házon belüli gyártását, ami nemcsak a teljesítményt, hanem a technológiai egyediséget is biztosítja. Emellett új festőüzem is épül, amely a testreszabás lehetőségeit bővíti.

A vállalat kutatásaiban a jövő technológiái is megjelennek: adaptív aerodinamikai anyagok, szupravezetők az elektromos motorokban, valamint digitális iker és by-wire rendszerek a járműdinamikában.

Közel 10 éve nem estek ennyit a Ferrari részvényei

Csütörtökön a Ferrari igencsak visszafogott növekedési terveket vázolt zárt ajtók mögött zajló befektetői napján, aminek hatására nagyot estek a vállalat részvényei – számolt be a Bloomberg.

A vállalat csekélye mértékben 7-ről 7,1 milliárd euróra emelte nettó árbevétellel kapcsolatos várakozásait. Míg a korrigált EBITDA-előrejelzését szintén enyhén 2,68-ról 2,72 milliárd euróra növelte.

Az igazi meglepetést azonban a 2030-ig szóló növekedési stratégia jelentette. A hosszabb távú, 2030-ra szóló célok okozták az igazi meglepetést: a Ferrari mindössze 9 milliárd eurós bevételt és legalább 3,6 milliárd eurós EBITDA-t vár a következő évtized végére. Ez éves szinten 6 százalékos növekedést jelent, szemben a 2022-ben vázolt 10 százalékos ütemmel.

A bejelentés hatására a Ferrari részvényei 13,8 százalékot zuhantak csütörtökön, ezzel már az áprilisi vámháborús mélypont közelében mozog az árfolyam – írja a portfolio.hu. Ekkora esésre 2016 óta nem volt példa a Ferrari esetében.

A Ferrari

  • 2021-ben a 11 115 autót szállított le, 4,27 milliárd eurós bevételt ért el, 1,53 milliárd euró EBITDA-val, 1,08 milliárd euró EBIT-tel és 833 millió euró nettó profittal zárva az évet.
  • 2022-ben az eladások 13 221 darabra nőttek, a bevétel elérte az 5,10 milliárd eurót, az EBITDA 1,77 milliárd euróra, az EBIT 1,23 milliárd euróra emelkedett, a nettó nyereség pedig 939 millió euróra.
  • 2023-ban a gyártó 13 663 autót adott át, 5,97 milliárd eurós bevétel mellett, 2,27 milliárd eurós EBITDA-t, 1,62 milliárd eurós EBIT-et és 1,26 milliárd eurós nettó profitot termelve.
  • 2024-ben 13 752 autó került piacra, a bevétel 6,68 milliárd euróra nőtt, az EBITDA 2,57 milliárd euróra, az EBIT 1,89 milliárd euróra, a nettó nyereség pedig 1,53 milliárd euróra.

Ezt tudja majd az Elettrica

A radikálisan új és innovatív megközelítés eredményeként megszületett Elettrica a legmodernebb technológiát ötvözi a páratlan teljesítménnyel és azzal a vezetési élménnyel, amely valamennyi Ferrarit megkülönböztet. Hű maradva a márka mérnöki és kézműves hagyományaihoz, az modell valamennyi fő komponensét házon belül fejlesztették és gyártják, hogy az új elektromos Ferrari is azt az egyedülálló teljesítményt és egyediséget nyújtsa, amit csak ez a márka képes biztosítani.

Az Elettrica egy több mint húsz éves, a villamosítás irányába vezetett fejlesztési út csúcspontját jelenti, amely az első, Forma–1-ből származó hibrid megoldásokkal kezdődött. A 2010-es 599 HY-KERS prototípustól a 2013-as LaFerrari modellen, majd a hálózatról tölthető hibrid SF90 Stradale és a 296 GTB modelleken át egészen a nemrég bemutatott 849 Testarossáig a Ferrari folyamatosan bővítette tudását, hogy megalkothassa azt az elektromos autót, amely minden szempontból kiemelkedő.

A Ferrari stratégiája az első elektromos modell megalkotása felé már a kezdetektől egyértelmű volt: csak akkor mutatkozhat be, amikor a technológia képes lesz biztosítani azt a teljesítményt és vezetési élményt, amely méltó a márkához. A projekt most már készen áll a gyártásra, és több mint 60 szabadalmaztatott technológiai megoldást tartalmaz. Először a márka történetében a karosszéria és a váz 75 százalékban újrahasznosított alumíniumból készül, ami járművenként 6,7 tonnával csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.

Nézzük, milyen paraméterek jellemzik még az Elettricát:

  • Az architektúra rövid túlnyúlásokat, az első tengelyhez közeli vezetői pozíciót és a padlóba teljesen integrált akkumulátort kínál. A modulok az első és hátsó tengely között helyezkednek el – 85 százalékuk a lehető legalacsonyabban –, így csökken a súlypont és javul a menetdinamika. Az autó súlypontja 80 mm-rel alacsonyabb, mint egy azonos belső égésű modellé.
  • A Ferrari történetében először alkalmaz rezgéscsillapított mechanikus segédvázat hátul, amely csökkenti a zajt és a vibrációt az utastérben, miközben megőrzi a merevséget és a menetdinamikát. A harmadik generációs, 48 voltos aktív felfüggesztési rendszer – amelyet eredetileg a Purosangue modellben mutattak be, majd az F80 modellhez fejlesztettek tovább – még magasabb szintre emeli a kényelmet és az irányíthatóságot azáltal, hogy optimálisan osztja el a kanyarodási erőket a négy kerék között.
  • Az Elettricát két, házon belül fejlesztett és gyártott elektromos tengellyel szerelték fel. Mindegyik tengelyen két szinkron állandó mágneses motor található, Halbach-rendszerű rotorra építve, amely a Forma–1 technológiáját alkalmazza. Az első tengely teljesítménysűrűsége 3,23 kW/kg, hatásfoka 93 százalék, míg a hátsóé 4,8 kW/kg ugyanezzel a hatásfokkal. Az első inverter legfeljebb 300 kW teljesítményt leadására képes, a teljesen a tengelybe épített egység tömege mindössze 9 kilogramm.
  • Az akkumulátor energiasűrűsége megközelítőleg 195 Wh/l, ez a legmagasabb érték az elektromos autók között. Az egyenletes hőeloszlásról és a maximális teljesítményről pedig egy optimalizált hűtőrendszer gondoskodik.
  • Három vezetési mód áll rendelkezésre – Range, Tour és Performance –, amelyek meghatározzák az energiafelhasználás, a teljesítmény és a tapadás karakterét. A kormány mögötti váltófülek öt fokozatban szabályozzák a nyomaték és teljesítmény leadását, fokozatos gyorsulási élményt biztosítva.
  • A járművezérlő egység másodpercenként kétszázszor frissíti a dinamikai paramétereket, így prediktív módon irányítja a felfüggesztést, a tapadást és a kormányzást, amivel páratlan agilitást, stabilitást és precizitást garantál.
  • A vázszerkezet kialakítása a Ferrari középmotoros „Berlinetta” modelljeiből merít inspirációt: a vezetőt az első kerekekhez közel helyezi a jobb visszajelzés és kényelem érdekében. Az elektromos autók nagyobb tömege miatt különösen nagy mérnöki kihívást jelentett az ütközési energia elnyelése. A Ferrari innovatív módon használta ki az első rugótornyokat az energiaelnyelésre, és az elektromos motorokat, illetve invertereket stratégiailag úgy helyezte el, hogy azok elvezessék az ütközési energiát, ezzel növelve a biztonságot és a szerkezeti merevséget. Az akkumulátor a vázszerkezetbe és a padlólemezbe integrálva csökkenti a tömeget és növeli a szerkezeti merevséget. Oldalirányú ütközések esetén energiaelnyelő megoldások védik, míg a cellák középre koncentrálása frontális és hátulról történő ütközések esetén is fokozott védelmet nyújt.
  • A Ferrari elsőként fejlesztett olyan rugalmas mechanikus segédvázat, amely anélkül csökkenti a zajt és vibrációt, hogy az a menetdinamika rovására menne. Az üreges alumíniumöntvények ihlette szerkezet a Ferrari által valaha gyártott legnagyobb egy darabból öntött elemet jelenti. Az összetett integráció ellenére még a karbantarthatóság és a tömegoptimalizálás sem szenvedett csorbát.
  • Az Elettrica tengelyei egymástól függetlenül fejlesztett motorokat alkalmaznak, amelyek nyomatékelosztással javítják a dinamikai jellemzőket. A kivételes teljesítmény mellett a Ferrari újrahasznosított alumíniumötvözetek alkalmazásával a környezetvédelmi szempontokat is szem előtt tartotta.
  • Csúcstechnológiájú akkumulátor- és motorfejlesztés: a villanymotorok fejlesztése a technológiai határok feszegetésével zajlott: a Forma–1 inspirálta megoldások, az üreges szerkezetű alkatrészek, a fejlett állórész- és forgórész-anyagok, valamint a kifinomult tekercselési eljárások optimalizálják a nyomatéksűrűséget és minimalizálják a veszteségeket.
  • Integrált akkumulátorrendszer: a nagy energiasűrűségű cellákra épülő, strukturálisan integrált akkumulátor-rendszer a tömeg, a biztonság és a hatékonyság tökéletes egyensúlyát kínálja. A moduláris felépítés lehetővé teszi az alkatrészek cseréjét a biztonság vagy a teljesítmény csökkenése nélkül.
  • A Ferrari saját fejlesztésű inverterei az akkumulátor egyenáramát váltóárammá alakítják a motorok működéséhez, az egységeket a tömeg- és helytakarékosság érdekében az első tengelybe építették. A legmodernebb kapcsolási technológiával és innovatív hőkezeléssel rendelkező inverterek kivételes vezérlést, pontosságot és akusztikai teljesítményt biztosítanak, miközben maximalizálják a hatótávot és a teljesítményt.
  • Alacsonyabb súlypontjával az elektromos Ferrari egy fejlett aktív felfüggesztést alkalmaz, amely egyensúlyt teremt a teljesítmény és a kényelem között. A továbbfejlesztett aktuátorok a függőleges, hosszirányú és keresztirányú mozgásokat is szabályozzák, így olyan vezetési élményt kínálnak, amely megtestesíti a Ferrari teljesítményfilozófiáját.

Az Elettrica egyben szoftvervezérelt jármű is. Az autó minden komponense – motorok, fékrendszer, aktív futómű – egyetlen központi szoftver irányítása alatt áll. Ez a „digitális agy” nemcsak összehangolja az elemek működését, hanem képes előre jelezni a vezető mozdulatait, és így páratlan stabilitást, valamint könnyedséget ad kanyarodáskor.

Ez a fejlesztés különösen fontos, hiszen sok elektromos luxusautónál hiányzik az a kifinomultság, amely a kanyarvételben különbözteti meg a sportautót a „nehéz elefántoktól”. A Ferrari mérnökei egyértelművé tették: az Elettrica nemcsak gyorsulásban, hanem a kanyarokban nyújtott élményben is valódi Ferrari.

Az új modell nem a hagyományos „Ferrari-szuperautó” szerepét tölti be, hanem egy nagyobb, négyüléses, praktikusabb modell, amely ideális családi autónak, miközben teljesítményével és vezetési élményével hű marad a márkához.

A Ferrari mérnökei is megerősítették: a mai akkumulátortechnológia nem teszi lehetővé, hogy valódi szuperautót készítsenek kompromisszumok nélkül. Ehelyett egy olyan koncepció született, amely új ügyfélkörnek nyitja meg a Ferrari kapuit – azoknak, akik eddig csak elektromos autót vásároltak volna.

Az igazi kihívás: a hang

A Ferrari és a hang – elválaszthatatlan fogalmak. Sokan tartottak attól, hogy az elektromos átállással elveszik a Ferrari „lelke”. A mérnökök azonban különleges megoldással álltak elő: nem generáltak mesterséges motorhangot, hanem az elektromos hajtáslánc valós mechanikai és elektromágneses rezgéseit rögzítik szenzorokkal, majd azokat erősítik fel – ahogy egy elektromos gitár is erősítő segítségével szólal meg.

Az elektronikus és mechanikus rendszerek kombinációja olyan egyedi akusztikai visszajelzést biztosít, amely párhuzamot von a hagyományos belső égésű modellek karakterével, miközben az elektromos hajtáslánc sajátosságaihoz is illeszkedik.

Miért most? Miért elektromos?

A Ferrari lépése és időzítése azért tűnhet némiképp meglepőnek, mert az európai autóipar épp a visszarendeződés időszakát, vagyis a hagyományos, belső égésű motoros járművek gyártására való visszaállását éli. Ennek háttere – ahogy, arról az Index több alkalommal is beszámolt –, hogy az Európai Parlament még 2023-ban megszavazta, hogy 2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő autók gyártását és eladását engedélyezné, amivel betenné a kaput a belső égésű motoros autóknak.

Azonban iparági szereplők, gyártók, országok megkérdőjelezik az EU azon lépését, hogy – a jelenleg rendelkezésre álló 12 ellenére – pusztán egy hajtásláncra teszi fel az európai mobilitás jövőjét, ezzel lábon lőve a kontinens autóiparát, mely az egyik fő ágazatnak, ezáltal a gazdaság húzóerejének számít.

Az elektromosautó-eladások volumene – bár némi megtorpanást követően emelkedik ugyan – korántsem érte el eddig a remélt szintet. A legfőbb piacnak és az autógyártás fellegvárának számító Németországban például addig futott jól az e-autók értékesítése, amíg a vevők mindezt állami támogatás mellett tudták finanszírozni. Amint a program megszűnt, az eladások drasztikusan visszaestek. Márpedig a nagy autógyártók nem meglepő módon profitorientált vállalkozások, így látva azt, hogy bár az elektromos autók előállításának szolgálatába állították gyártókapacitásaikat, az értékesítés azonban nem érte el a remélt volument, egyre több gyártó kalibrálta vissza kapacitásait a belső égésűek, hibridek gyártására.

Ez is jól mutatja, amiról az Index szintén írt korábban, miszerint bár kétségkívül a jövő mobilitásának kétségkívül fontos szereplője lesz, nem az elektromos autó az egyetlen megoldás, különböző hajtásláncok párhuzamos fejlődése várható a következő évtizedekben.

A Ferrari azonban úgy döntött, 2026 a megfelelő időpont első tisztán elektromos autójának piacra dobására. Ennek több oka van: egyrészt a már 2009 óta tartó technológiai felkészülés – a Formula–1-es hibrid fejlesztések és az SF90 Stradale, valamint a 296 GTB tapasztalatai –, másrészt a vevői igényekkel indokolták a bejelentést.

Négy új modell évente – a Ferrari sokszínű jövője

A Ferrari megerősítette, hogy 2026 és 2030 között évente átlagosan négy új autót mutat be. Ez a dinamika egyszerre garantálja a folyamatos megújulást és az exkluzivitás fenntartását. A modellpaletta 2030-ra kiegyensúlyozott arányokat mutat majd: 40 százalék belső égésű motorral, 40 százalék hibrid meghajtással és 20 százalék teljesen elektromos hajtással.

Az első az Elettrica, melynek gyártása 2026 végén indul. Az autó nem csupán a meglévő törzsközönséget célozza. Már most jelentkeztek olyan gyűjtők és új vásárlók, akik kizárólag elektromos autót hajlandóak tartani a garázsukban – ők lesznek a modell első vevői. Ugyanakkor a Ferrari világossá tette:

ez nem a márka „elektromos játéka”, hanem teljes értékű termék, amely a gyártás szerves részét képezi majd.

A pontos darabszámot és árat még nem hozták nyilvánosságra, de jelezték, hogy az autó a Ferrari „range model” sorozatába illeszkedik, nem pedig limitált szériás szuperautóként jelenik meg.

Fenntarthatóság: drasztikus kibocsátás-csökkentés

A Ferrari nemcsak a teljesítményben, hanem a fenntarthatóságban is új szintre lép. 2021 és 2024 között már 30 százalékkal sikerült csökkenteni a Scope 1 és 2 kategóriába tartozó kibocsátásokat, 2030-ra pedig 90 százalékos abszolút csökkentést vállalnak. A Scope 3 – vagyis a teljes értéklánc – kibocsátásai esetében 25 százalékos csökkenés a cél 2024-hez képest. Ebben kulcsszerepet játszik az újrahasznosított alumínium széleskörű alkalmazása, amely több mint 75 százalékkal csökkenti a szén-dioxid–kibocsátást a hagyományos anyagokhoz képest. A Ferrari ezzel nemcsak autógyártóként, hanem iparági úttörőként is példát akar mutatni.

Üzenet a világnak

A vállalat vezetői hangsúlyozták: az Elettrica a teljesítmény és az innováció új korszakát nyitja meg, erősítve a márka örökségét az elektromos technológia fejlődése közepette.

A fenntarthatóság és a páratlan mérnöki kiválóság szimbólumaként az elektromos Ferrari új mércét állít a luxus elektromos sportautók világában – ezzel bizonyítva, hogy a Ferrari szellemisége még akkor is időtlen, amikor a mobilitás jövőjét öleli magához

– mondta Benedetto Vigna, aki hangsúlyozta: az Elettrica nem a belső égésű motorok helyettesítője, hanem egy új értelmezés. „Olyan, mint a vitorlás és a motorcsónak – mindkettő izgalmas, de másképp” – fogalmazott.

Hozzátette: az új autó bemutatása azt üzeni a világnak, hogy Maranello az elektromos korszakban is kész újra és újra meghatározni az autózás jövőjét.

Az Elettrica bemutatása 2026-ban folytatódik: ekkor tárják fel a belső technológiákat és megoldásokat, majd az év első felében fedik fel a modell nevét és külső megjelenését.

(Borítókép: A Ferrari maranellói gyára, Olaszországban. Fotó: Shutterstock)

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).