Az elmúlt napokban több kibertámadás és drónbetörés bénította meg az európai repülőtereket. A koppenhágai és oslói incidensek, valamint a londoni, berlini és brüsszeli reptér ellen indított hackertámadások rávilágítottak arra, hogy a kontinens légi közlekedése mennyire kiszolgáltatott a különböző típusú fenyegetésekkel szemben.
A dán és a norvég fővárosban hétfőn drónokat észleltek, amelyek miatt órákon át szünetelt a forgalom a két város repülőterén. Mette Frederiksen dán miniszterelnök ezt összefüggésbe hozta az egész Európában tapasztalható orosz drónaktivitással. Norvégiában szintén hasonló akció játszódott le, ezért szakértők feltételezik, hogy nem elszigetelt esetekről lehet szó. Időzítésük sem lehet véletlen, ugyanis hackerek több európai repülőtéren okoztak káoszt a check-in rendszerekben.
Utóbbiban érintett volt Európa egyik legforgalmasabb légi közlekedési csomópontja, a londoni Heathrow, de a berlini és a brüsszeli repülőtér is. A kibertámadás eredményeként több száz járatot kellett törölni, valamint az utasok hosszú várakozási időkkel szembesültek. Ugyan a nyomozás még tart, és még nem azonosították hivatalosan a támadók kilétét, szakértők úgy vélik, hogy ez egy hibrid hadviselési stratégia része lehet.
„A cél a módszer tesztelése. Ebben az esetben az eredmény a repülőterek lezárása volt” – magyarázta Jukka Savolainen, a Hibrid Fenyegetések Elleni Központ szakértője, aki hozzátette, hogy a támadók ezt követően a reakciókat is megfigyelték.
Ez pedig tökéletesen illeszkedik a modern hibrid hadviselésbe, ahol a támadók nem katonai eszközökkel, hanem a polgári infrastruktúra megzavarásával igyekeznek politikai nyomást gyakorolni az adott országra. Vlagyimir Barbin dániai orosz nagykövet viszont kategorikusan tagadta a vádakat, és alaptalannak nevezte, hogy Oroszország követte volna el ezeket az akciókat.
Sebezhetőbb a légi közlekedés, mint gondolnánk
Az elmúlt hetekben bekövetkezett akciók rávilágítottak a polgári légi közlekedés kiszolgáltatottságára. „Ez a támadás megmutatja, milyen sebezhetőek az olyan iparágak, mint amilyen a légi közlekedés” – fogalmazott Bart Salaets, az amerikai F5 kiberbiztonsági cég szakértője.
A légi közlekedési szektor különösen vonzó célpont, mivel globálisan összefüggő rendszerek működtetik, már kisebb zavarok is tömeges fennakadásokat okoznak, valamint a gazdasági és társadalmi hatás is azonnal jelentkezik. Eric Schouten, a Dyami biztonsági és repülési tanácsadó cég igazgatója szerint Európában a drónaktivitás egyre fokozódik, és sosem fog leállni. A szakértő rámutatott arra, hogy a légitársaságok és a repülőterek egyaránt a kormányoktól és a hatóságoktól várják a megoldást.
A Reuters által megkérdezett elemzők megjegyezték, hogy a fokozódó támadások miatt egyértelműbb irányelvek megszabására van szükség, valamint hatékonyabb védelmet követelnek a kritikus infrastruktúra számára.
Válaszlépések szükségesek, de nincs mindenhol megfelelő infrastruktúra
Az európai légi forgalmi irányítási szervezet, az Eurocontrol megerősítette, hogy teljes támogatást nyújt a helyi szerveknek és a nemzeti hatóságoknak egyaránt az ilyen incidensek kezelésében. Az Osprey repülésbiztonsági tanácsadó cég munkatársa, Matthew Borie szerint az üzemeltetőknek fel kell mérniük a kockázatokat és rendelkezniük kell átirányítási tervekkel. Ugyanakkor az infrastruktúra korszerűsítése, beleértve a drónok elleni elektronikus zavaróeszközöket, lézerrendszereket és nyomkövetőket, óriási összegbe kerül, ráadásul hosszú időbe telik a kiépítése, amelyre az üzemeltetők egy része nem áll készen.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) közleménye szerint a dróntámadások elhárítására alkalmas technológia még fejlesztés alatt áll, és nem szerepel a repülőterek költségvetésében. Még az Egyesült Államokban is a Szövetségi Repülési Hivatal (FAA) havonta több mint száz bejelentést kap repülőterek közelében észlelt drónokról.
Az ESET kiberbiztonsági cég tanácsadója, Jake Moore szerint a légi ipar ellátási láncai ellen elkövetett támadások globális szinten okoznak zavart. Hangsúlyozta, hogy szigorúbb szabályozásra van szükség a légi közlekedés informatikai beszállítói számára. Ezért akár drón-, akár kibertámadásról van szó, a rendszerek rendkívül sebezhetőek a digitálisan központosított világban.
(Borítókép: Rendőrök őrködnek, miután a koppenhágai repülőtér forgalmát lezárták drónjelentések miatt Koppenhágában, Dániában, 2025. szeptember 22-én. Fotó: Ritzau Scanpix / Steven Knap / Reuters)

