Index – Gazdaság – Nem lehet tovább halogatni, szabályozásért kiált az e-rollerezés
Egymást érik a hírek és beszámolók, amelyeknek főszereplői az elektromos rollerek és azok használói, pontosabban áldozatai. A Bethesda Gyermekkórház például egy 13 éves fiú nyílt felkarcsont töréséről tett közzé röntgenképet Facebook-oldalán. A bejegyzésben szomorú statisztikát is adtak: a megelőző hét hónap alatt csak a saját ellátásukban pontosan 202 rollerbalesetet szenvedett gyermeket kezeltek. Öt százalékuk súlyos, vagy életveszélyes állapotban érkezett és minden ötödik gyermek fejsérülést is szenvedett. Az elmúlt nyáron sajnos több esetben olvashattunk halálos végkimenetelű elektromosroller-balesetekről is.
Vitán felül áll, hogy a kialakult helyzetet kezelni kell, ezért az Autós Nagykoalíció (ANK) áttekintette, milyen szabályok mentén zajlik jelenleg ezeknek az eszközöknek a használata és mi várható a szabályok módosítása után.
Gyorsabban érkezett a technológia, mint a szabályok
A hatályos KRESZ-ben mindhiába keresünk a roller szóra, nincs találat. A jelenlegi szabályozás nem tartalmaz önálló jogi kategóriát a meghajtással rendelkező rollerekre. Joghézag tátong, mert hivatalosan nem létezik a roller járműkategória.
Jobb híján a nemzetközi gyakorlatokból átvett kategóriákat használjuk, ami a kisebb járművek esetében legfeljebb 25 km/órás végsebességet és maximum 300 Wattos teljesítményt jelentenek. Ezekre a rollerekre a kerékpárokra érvényben lévő szabályokat alkalmazzuk. Az ennél nagyobb teljesítményű, vagy végsebességű rollerek esetében a segéd-motorkerékpárokra vonatkozó szabályok vannak érvényben.
A kialakult helyzet már régen új szabályozást sürget, amit várhatóan a hamarosan hatályba lépő új KRESZ hoz majd el. A legalább 25 kilogrammos saját tömegű és 14 km/órás tervezési sebesség feletti rollerekre már tavaly óta biztosítást kell kötni, éppen úgy, mint a segédmotor-kerékpárokra. A tervezett új KRESZ szerint várhatóan ezeknek a járműveknek a vezetése is „AM” kategóriás jogosítványhoz lesz kötve, amelynek alsó korhatára egyébként 14 év.
Addig is első a biztonság
Ahogyan a lesújtó statisztikai adatok is mutatják, a védőfelszerelések használata akkor is kötelezően ajánlott, ha ma még ezt a szabályozás nem írja elő. A szinte bárki számára könnyen elérhető és megfizethető mikromobilitási eszközök kockázataival sokan könnyelműen nem foglalkoznak. Maguk a rollerek pedig könnyedén túlszárnyalják a kerékpárok átlagos sebességét, miközben kerekeik átmérője kicsi, így a rossz minőségű utakon sok esetben közlekedési konfliktus nélkül is megtörténik a baj.
A közlekedés egyéb résztvevőiből is hiányzik a tapasztalat. Egyszerűen nem vagyunk hozzászokva, hogy például egy kerékpárúton akár 40-nel érkezik majd egy rolleres, tévesen mérjük fel annak sebességét és távolságát. Noha a szabályok a jövőben ezt a sebességtartományt a kerékpárutakra már nem engedik, egyelőre gyakori a szabálytalan használat. A rolleren védőfelszerelés nélkül álló vezető egy baleset során teljesen védtelen, ehhez párosul a viszonylag nagy sebesség, minden adott egy komoly sérüléshez.
Az Autós Nagykoalíció felhívja a figyelmet, hogy ha valaki a rollert választja közlekedési eszközként az alábbi öt jó tanácsot feltétlenül fogadja meg saját és mások biztonsága érdekében:
- A KRESZ szabályaival maradéktalanul legyünk tisztában, és tartsuk is be azokat!
- Számítsunk arra, hogy a közlekedés egyéb résztvevői nincsenek tisztában járművünk képességeivel.
- Még a legrövidebb utakra is vegyünk fel megfelelő minőségű védőfelszerelést: ha nem is komoly motorosruházatról, de bukósisakról, térd- és könyökvédőről feltétlenül gondoskodjunk.
- Fontos a láthatóság is: nem csak a roller megfelelő világításáról kell gondoskodnunk, de ruházatunkat is egészítsük ki a láthatóságot javító mellénnyel, vagy fényvisszaverő eszközökkel.
- És végül: nem muszáj kimaxolni a roller tudását minden szituációban, itt is érvényes a lassan járj, tovább érsz mondásunk.
A rollerek itt vannak és maradnak is
Autósok, motorosok, bringások és gyalogosok számára lassan tény, hogy a rollerek itt vannak és velünk is maradnak. Nincs más választásunk, minthogy ezt az eszközt is megtanuljuk kezelni, illetve észlelni. Ahogyan sikerült az elmúlt években kézzel fogható eredményeket elérni a gyalogosok átengedésén a zebránál, vagy a kerékpárosok és autósok közötti „ellentétek” enyhítésében, egy kis odafigyeléssel biztosan sikerülni fog a rolleresek integrálása is a közlekedésbe.
(Borítókép: Papajcsik Péter / Index)