Index – Belföld – Hetvenéves technológia drágíthatja tízmilliárdokkal a Budapest-Belgrád vasútvonalat – a MÁV cáfol

általa megosztva admin
Kategória:


Egy eredetileg 1955-ben fejlesztett biztosítóberendezést telepíthetnek a Budapest-Belgrád vasútvonal hazai szakszára – tudta meg a Szabad Európa

A Domino 55 elnevezésű biztosítóberendezést Svájcban fejlesztették ki, 1955-ben, a hazai vonalakon pedig széles körben alkalmazzák. A lap több, egymástól független forrása szerint ilyen 70 éves berendezések fognak azért felelni, hogy a vonalon a váltók mindig a megfelelő helyzetben álljanak, és ne fordulhasson elő, hogy két szerelvény egymással szemben közlekedik.

Ebben semmi szoftver nincs, maximum elektronika, de akár mechanikus váltóállítást is lehetővé tesz a Dominó 55-ös. Egyszerű, strapabíró, a vasutasok, főleg az öreg szakik nagyon kedvelik máig. Az azért kissé groteszk, hogy a magyar vasút zászlóshajójának épített pályán, azon, ami kis túlzással a kormány szerint már-már a XXII. századba röpítené a MÁV-ot, egy ilyen, hetvenéves technológia működik majd

– nyilatkozta a lap egyik forrása.

A portál megjegyzi, hogy a régi berendezésre azért van szükség, mert a kínai fél nem tudott egy, az Európai Unió szabványainak megfelelő biztosítóberendezést gyártani. A szerkezet tervezése és gyártása pedig további 2-3 évet vehet igénybe, addig pedig csak úgynevezett állomásközi közlekedés valósulhat meg az egész vonalszakaszon – ami azt jelenti, hogy két állomás között egy szerelvény közlekedhet, melynek érkezéséről és továbbhaladásáról a személyzet szóban értesíti egymást.

Ez viszont csak 100 kilométer per órás sebességet tesz lehetővé, bár a biztosítóberendezések megérkezésével sem növekedne sokkal a sebesség, ugyanis egy szakmai forrás szerint a Domino 55-tel elvileg csak 120-as sebesség lesz engedélyezett, a korábban közölt 160 helyett. Amennyiben minden elkészül, a szerb szakaszon akár 200 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a szerelvények.

Hozzáteszik, hogy a biztosítóberendezéseket a kínai fél nem szeretné finanszírozni, a szakaszon pedig legalább 200 váltó lesz, melyeknek ára nagyságrendileg 50 millió forint.

A beruházás így akár 10 milliárd forinttal is megdrágulhat.

A lap megkeresésére a MÁV a következő választ küldte: „Határozottan cáfoljuk az értesülést. A vasúti pálya 160 kilométer per óra engedélyezési sebességgel, elektronikus biztosítóberendezéssel, KÖFI és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel valósul meg. A beruházás keretében megvalósuló létesítmények kivitelezése – minden elemében – a vonatkozó hazai és EU-s követelményeknek megfelelően történik meg”.

A lap forrásai a közleménnyel kapcsolatban megjegyezték, hogy az csak a beruházás teljesen befejezett állapotára utal, konkrét határidő megjelölése nélkül. Emellett a MÁV sem cáfolta, hogy gondok lehetnek a kínai biztosítóberendezések engedélyeztetésével, ebben az esetben pedig szükség van egy ideiglenes megoldásra, ami a Domino 55-ös lehet.

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében. We are committed to protecting your privacy and ensuring your data is handled in compliance with the General Data Protection Regulation (GDPR).