Index – Külföld – Vietnámban nagy pénzt kap, aki feljelenti a közlekedési szabálysértőket
Az év eleje óta a Vietnámi Szocialista Köztársaságban a hatóságok drasztikusan megemelték a közlekedési szabálysértésekért – többek között a piros lámpán áthajtásért és a mobiltelefon használatáért – kirótt bírságokat, amelyek szinte megfizethetetlenek az átlagos sofőrök számára. Az új szabályok értelmében bárki, aki Vietnámban – az egypárti kommunista államban – bejelentést tesz egy igazolt közlekedési szabálysértésről, mostantól a kiszabott bírságok 10 százalékát, legfeljebb 5 millió dongot kaphat.
A kormány január 1-jén új közlekedési szabályzatot vezetett be, amelynek értelmében a vietnámi állampolgárok akár 5 millió dong pénzjutalmat is kaphatnak. A rendelet egyik cikkelye részletezi a jutalmazási politikát azon magánszemélyek és szervezetek számára, akik ellenőrzött információkat szolgáltatnak a közlekedésbiztonság megsértéséről. A bejelentők személyazonosságát bizalmasan kezelik „a magánéletük védelme érdekében” – áll a törvényben. A rendőrségre hivatkozó állami média szerint eddig senkit sem jutalmaztak meg.
Az új rendelet, amely a közlekedési szabálysértési bírságokból és a rendszámtáblák árveréséből származó pénzeszközök kezelését és felhasználását szabályozza, a közlekedés biztonságának és rendjének fokozását célozza.
Közben az új törvény pénzbeli ösztönzőket is meghirdetett az éjszakai forgalom irányításában részt vevő éjszakai műszakot teljesítő rendőrök számára. A rendőrök legalább négyórás műszakonként akár 200 000 dong (körülbelül 8 dollár) díjazásban részesülhetnek.
Emelkedő bírságok
Egy olyan országban, ahol az átlagos havi jövedelem 7,7 millió dong (300 USD) körül van, egy motorkerékpárral a piros lámpánál áthajtani most több mint 6 millió dongba (234 USD) kerül, ami hatszorosa a korábbi összegnek. Ha egy autós teszi ugyanezt, a büntetés közel 20 millió dongra (780 USD) rúg. Általánosságban a piros lámpán való áthajtásért kiszabható bírság így a korábbi 4-6 millió dongról 18-20 millió dongra (160-790 dollár) emelkedett. Ugyanakkor egyes vétségek, mint például a közlekedési ellenőrzések akadályozása, a rakomány nem megfelelő rögzítése vagy a rendőrségi utasítások figyelmen kívül hagyása, mostantól a korábbiakhoz képest 30-szorosába kerülnek a szabálysértőknek. Ezzel együtt megduplázták a mobiltelefon használata miatt kiszabható bírságok is.
„Megdöbbentett a bírságok mértéke” – nyilatkozta Nguyen Quoc Phong, a Grab biciklisofőrje, aki bevallotta, hogy rendszeresen áthajtott a piroson a fővárosban, Hanoiban.
Most már megijedtem. Elkezdtem szigorúan betartani a szabályokat”
– ismerte el Phong, hozzátéve, hogy utálja a gondolatot, hogy egy társa lefilmezi és feljelenti a rendőrségen.
Az egyik hanoi rendőr elmondta, hogy több sofőrt is látott már sírva fakadni, amikor bírságot kaptak.
A hivatalos statisztikák szerint mintegy 77 millió motorkerékpár és 6,3 millió személygépkocsi uralja Vietnám útjait. A közúti balesetek 2024-ben naponta 30 halálos áldozatot követeltek, miközben a közlekedés – különösen a nagyvárosokban – borzalmasan lassú, mivel a sofőrök a közlekedési lámpákat, a közúti jelzőtáblákat és szabályokat figyelmen kívül hagyva közlekednek.
Mi áll az intézkedések hátterében?
A vietnámi kormány azt állítja, hogy a programnak köszönhetően az utcák kevésbé lesznek veszélyesek, továbbá, hogy a bírságokból befolyó pénzt, valamint a rendszámtáblák árveréséből befolyó pénz 30 százalékát a közlekedésbiztonság további javítására fordítják. A készpénzből finanszírozni fogják a járművek és berendezések vásárlását, az információs rendszerek fejlesztését, a közlekedési adatbázisok karbantartását, a vizsgálatok támogatását a torlódások kezelésében, valamint az éjszaka szolgálatot teljesítő közlekedési rendőrök fizetését.
Vietnámban az ezzel egy időben bevezetett egyéb biztonsági intézkedések közé tartozik a térfigyelő kamerák és az okostelefonos alkalmazások használata.
Ettől a hónaptól kezdve a sofőröket a VNeTraffic okostelefonos alkalmazáson keresztül is értesítik, ha megbírságolták őket – ugyanezzel az alkalmazással értesítik a rendőrséget a szabálysértésekről – amit elképzelhető, hogy hamarosan más országokra is kiterjesztenek.
A jutalmazási terv erősen ösztönzi az embereket arra, hogy elküldjék a felvételeiket, ahelyett, hogy 30 másodperccel később csak rászólnának a szabálytalankodóra és elfelejtenék az esetet.
Habár sokan úgy gondolják, hogy nincs rendjén, hogy az embereket a kormány megfizeti az információért, de úgy tűnik, Vietnámnak radikális lépéseket kellett tennie. A rendőrség már régóta küzd a megrögzött gyorshajtók, a piros lámpán áthajtók, az út rossz oldalán közlekedők, az autópályákon tolatók és általában a káoszt okozók ellen.
Riasztó statisztika
A közlekedési balesetek három év alatt annyi embert ölnek meg, mint a világjárványok 100 év alatt. Az Egészségügyi Világszervezet szerint Vietnámban évente átlagosan mintegy 14 ezer ember halálát okozzák a közúti balesetek, és a 15 és 29 év közötti korosztály körében a vezető halálozási okok közé tartoznak. A halálos balesetek több mint felét a motorosok okozzák.
A hivatalos statisztikák szerint az elmúlt öt évben a halálos áldozatok száma 21 százalékkal, mintegy 48 ezerre csökkent, a sérültek száma pedig 22 százalékkal, 162 ezerre zsugorodott az előző ötéves időszakhoz képest. A kormányzat határozottan törekszik arra, hogy a közúti balesetek halálos áldozatainak számát napi 20-nál kevesebbre, azaz évi 7300-ra csökkentse.
A közúti balesetek fő okának gyakran a forgalmi torlódásokat, a nem megfelelő bűnüldözést, a rossz vezetési készségeket és a gyatra útviszonyokat tartják.
A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.
(Borítókép: Forgalom a Hanoi-i régi negyedben Vietnamban. Fotó: Loop Images / Universal Images Group / Getty Images