Testközelből ismerkedtünk meg a BMW szupermodern magyar gyárában készítendő első villanyautó előfutárával, a látványos Vision Neue Klasse X prototípussal.

A BMW háza táján mostanság szinte még a csapból is két szó, a Neue Klasse (új osztály) folyik, amely az ígéretek szerint nem új fejezetet, hanem egy teljesen új könyvet jelent a bajor gyártó történelmében.

És ha már történelem: egyesek talán még emlékeznek arra, hogy a BMW nem most először süti el a Neue Klasse szlogent: a cég a 60-as évek elején az ezen név alá besorakoztatott középkategóriás modellek révén jutott túl egy igencsak vészterhes időszakon.

A 60-as években így festett egy Neue Klasse

BMW

2024-ben messze nem a fennmaradás a kérdés a tavalyi évet globálisan és hazai fronton is piacvezetőként zárt német márka számára, a 21. századi Neue Klassét sokkal inkább az egyre jobban tomboló elektromobilitás és digitalizáció hívta életre.

És ennek a Neue Klassénak az első kézzel fogható termékei a javában épített debreceni BMW-gyárban látnak majd napvilágot.

Néhány hete Portugáliában jártunk, ahol zárt ajtók mögött, saját fotózási lehetőségek nélkül, jóval a mostani világpremier előtt ismerkedhettünk meg az első itthoni gyártású BMW előfutárával.

A cikk szerzője és a Vision Neue Klasse X

BMW

Víziók

A BMW a tavaly szeptemberi Müncheni Autókiállításon tárta először a nagyközönség elé a Vision Neue Klasse koncepcióautót, amely nem más, mint egy alacsony építésű, sportos vezetési élménnyel kecsegtető elektromos szedán.

Ez a végleges kivitelében 2026-tól az igen komoly modernizáláson áteső müncheni üzemben készülő típus most egy új testvérmodellt kapott; íme egymás mellett a hivatalosan a mai napon leleplezett Vision Neue Klasse X és a közelmúltban debütált Vision Neue Klasse:

SUV és szedán formában is támad az Új Osztály

BMW

A látványos prototípus várhatóan némileg földhözragadtabb, kicsit szelídebb dizájnú sorozatgyártott kivitele lesz a debreceni BMW-gyár első terméke.

Míg a Vision Neue Klasse egy szupermodern 3-as BMW-nek fogható fel, addig a Vision Neue Klasse X tulajdonképpen egy jövőbe mutató X3. Pontosabban elektromos iX3, hiszen a Neue Klasse kivétel nélkül tisztán elektromos hajtásláncú kocsikat vonultat fel.

A sorozatgyártásba kerülő változatok is hasonlóan mutatnak majd

BMW

Kicsi vesék, nagy kerekek

A pontos méreteket egyelőre nem fedték fel a gyáriak, mindenesetre az új koncepcióautó nemcsak a gyári fotókon, hanem a valóságban is nagyobbnak látszik az aktuális iX3-nál.

A frontrészt a relatíve visszafogott méretű megvilágított vesék határozzák meg, melyeket hatalmas üvegfelületekkel támadó, karakteres menetfényű szuperokos LED-fényszórók fognak közre. A vesék közötti márkajelzés abszolút puritán, csakúgy, mint a csomagtérajtón lévő társa – finom kis geg az oldalt alul figyelő kis „Future is bright ;)” felirat.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

Hagyományos vagy süllyesztett kilincseket keresve sem találunk, az ajtók a miniatűr szárnyakra hajazó nyomógombos készségek révén nyithatók. Nem gondoljuk, hogy utóbbiak megérik a sorozatgyártást, mint ahogy vélhetően a digitális visszapillantók és a keret nélküli ajtók sem kerülnek át a végleges modellre.

Az egyedi, 22 colos könnyűfém felniken elöl 275, hátul 295 milliméter széles Michelin Pilot Sport 4S feszülnek, a kerékjárati ívek laposra vasaltak és enyhén szögletes kialakításúak. Hátul egyelőre nincs konkrét típusjelzés, így be kell érnünk a hangsúlyos felső légterelő, a méretes lámpatestek és a diffúzorszerű betét látványával.

Fotókon enyhén megosztó az élőben sokkal barátságosabb külső dizájn

BMW

Szezám, tárulj!

Bár csak fél év telt el az első Neue Klasse prototípus leleplezése óta, a szedán helyett SAV (Sport Activity Vehicle) kategóriás második Neue Klasse koncepcióautó utastere sokkal komolyabbnak, a végleges állapothoz közelibbnek hat.

A műszerfalat az alul-felül csapott, négyágú multifunkciós kormány és a mellette lévő, paralelogramma kialakítású érintőkijelző uralja, valamint a szélvédő alsó peremén végigfutó vékonyka, de igen informatív panorámakijelző mellett sem mehetünk el szó nélkül.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

Egyelőre nem erősítették meg, de vélhetően OS 10 néven érkezik a jelenlegi OS 9-hez hasonlóan Android-alapokon nyugvó szoftver, mely az első személyes találkozás során szupergyorsnak és könnyen áttekinthetőnek bizonyult. Az infotainment kijelzőről egyszerű mozdulatokkal pattinthatók fel alkalmazások a fenti panorámakijelzőre, a rendszer átgondolt felépítésűnek tűnik.

Az elektromos állítású ülések kezelőszervei az ajtókon, a menetmódváltó a lebegő középkonzolon kapott helyet. A padló teljesen sík, az amúgy sem rossz térérzeten gigantikus, de nem nyitható üvegtető javít, a kényelmes hátsó ülések mellé stílusos kispárnák is járnak, és a prototípustól eltérően a végleges változat egész biztosan nem négy-, hanem ötszemélyes lesz.

A csomagtartó egyelőre ismeretlen méretű/kialakítású. Viszonyításképp: az aktuális iX3 puttonyában 510 liternyi cókmók fér el a hátsó villanymotor felett.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

Vadonatúj hardver

A lemezek alatt a BMW vadonatúj, hatodik generációs eDrive hajtáslánca található, melynek részletes specifikációi egyelőre ismeretlenek – a konkrét teljesítmény-, nyomaték- és kapacitásértékeket a későbbiekben hozzák majd nyilvánosságra.

Ami biztos, hogy az új hajtáslánc maximum négy, tehát kerekenként egy-egy villanymotort támogat, és a továbbfejlesztett rekuperáció miatt az eddigieknél sokkal hatékonyabb lehet az energia-visszanyerés.

Apró változás, hogy míg a jelenlegi elektromos modellek a fékkel játszanak lejtőn történő elinduláskor, a jövőben ezeket a feladatokat már a villanymotorok hajtják végre, sokkal finomabban, teljesen hangtalanul.

Nem kicsik a vesék, de kisebbek a közelmúltban látottaknál

BMW

A vezérlést „szuperagyaknak” nevezett nagy teljesítményű kontrollerek oldják meg. Az eddiginél tízszer gyorsabb hajtásláncvezérlés elöl található, az ötször nagyobb teljesítményű vezetéstámogató kontroller pedig az utascella mögött található. Míg előbbi léghűtéses, addig utóbbi az aksihoz hasonlóan folyadékhűtéses.

A gyár szakemberei nem adtak választ arra, hogy mikor sikerül majd a jelenleg a 7-es BMW-ben elérhető Level 3-as önvezetésről egy szinttel feljebb lépni. A Level 4 és a Level 5 egyelőre a távoli jövő zenéjének tűnik.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

A prizmatikus, vagyis szögletes cellákat henger alakú példányok váltják, melyek 46 milliméteres átmérővel, illetve kiviteltől függően 95-120 milliméteres magassággal rendelkeznek. Az alacsonyabbak elsősorban szedánokban, a magasabbak inkább a több hellyel szolgáló divatterepjárókban lesznek tetten érhetők.

A katódok az eddiginél több nikkelt és kevesebb kobaltot, az anódok pedig több szilíciumot vonultatnak fel. A 800 V-os új rendszer 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséggel és 30 százalékkal gyorsabb töltéssel kecsegtet, ideális esetben 10 perc alatt akár 300 kilométeres hatótáv is nyerhető.

A rengeteg újrahasznosított anyagot felvonultató Neue Klasse általánosságban véve 25 százalékkal jobb hatékonyságot ígér, csökkentett légellenállással, optimalizált új kerekekkel és fékrendszerrel megspékelve.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

Kína helyett Debrecen

Míg a három éve debütált és azóta már ráncfelvarrt BMW iX3 Kínában készül, addig az utódjának ígérkező Neue Klasse modell Magyarországon látja meg a napvilágot. A német vállalat első fosszilis tüzelőanyagoktól mentes iFactory gyártóüzemét 2 milliárd euróból építik. Az első modell próbagyártása még az idén megkezdődik, amit 2025-ben követ majd a normál gyártás felfuttatása.

A 400 hektáros debreceni létesítmény mintegy 1500 alkalmazottnak ad munkát, és évente 150 ezer tisztán elektromos autó fog itt készülni.

A Vision Neue Klasse X sorozatgyártásba küldendő változata állítólag NA5 belső típusjelzést visel magán, a 2026-tól Münchenben gyártandó szedánt pedig meg nem erősített információk szerint NA0 néven emlegetik.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW

Nyílt titok, hogy a BMW két év alatt összesen hat Neue Klasse modellt tervez piacra dobni. Egyes források szerint az NA7 a jelen cikkben taglalt NA5 kupés hangulatú testvérmodellje, egyfajta iX4 lehet, az NA6 pedig egy kínai piacos nyújtott tengelytávú SUV-nak ígérkezik.

Pletykák szerint az NA1 a szedánból készített praktikusabb kombi kivitel lesz, az NB5 pedig a közelmúltban debütált iX1 későbbi utódja lehet. Egyelőre nem tudni, hogy melyik modell hol és mikortól készül majd, az viszont nem titok, hogy Debrecen és München mellett Kínában és Mexikóban is gyártanak majd Neue Klasse autókat.

A bajor osztályfőnök már felettébb izgatott új osztálya kapcsán, hamarosan becsöngetnek, és kezdődhet az oktatás.

BMW Vision Neue Klasse X

BMW