Index – Belföld – Újabb fordulat, módosították a Budapest-bérlet-megállapodást

általa megosztva admin
Kategória:


Tavaly év vége óta húzódik a csörte a kormány és a budapesti önkormányzat közt azzal kapcsolatban, hogy egy lejárt szerződés tükrében érvényesek maradnak-e a Budapest-bérletek az agglomerációs közlekedésben. A három említett cég még december 29-én írt alá egy megállapodást, amely lényegében kimondja, hogy (a lejárt szerződés ellenére) 2024 márciusától is lehet használni a Budapest-bérletet a járatokon.

A 24.hu szerint ezt a szerződést módosították most a felek. A lapnak a BKK azt írta,

a változtatás legfontosabb pontja, hogy a megállapodás az úgynevezett közbeszerzési értékhatár elérését követően is érvényben marad.

A decemberi szerződés ezzel kapcsolatban még azt mondta ki, hogy „a közszolgáltatók szolgáltatás-megrendelésére vonatkozó nemzeti közbeszerzési értékhatárának elérését követően a szolgáltató a vonatkozó szolgáltatás nyújtását a továbbiakban minden további jogi aktus nélkül megszünteti”. A BKK szerint ez „rövid időn belül” bekövetkezhetett volna, de a mostani módosítással ez a probléma megoldódott.  

A közlekedési vállalat azt is hangsúlyozta, hogy a jelenleg érvényes szerződésben nincs nyoma annak, hogy a Budapest-bérletek csak átmenetileg, legfeljebb március 1-ig maradnak érvényesek a külvárosi, elővárosi járatokon. 

A tavaly december 29-én megkötött, 2024. január 17-én módosított megállapodás mindaddig hatályban marad, amíg azt a felek közös megegyezéssel nem szüntetik meg, vagy azt bármelyik fél 30 napos határidővel nem mondja fel. Ilyen felmondásra sem a Volánbusz Zrt., sem a MÁV–HÉV Zrt. részéről nem került sor

– írták, hozzátéve, hogy a szolgáltatás a megállapodás szerint mindaddig érvényben marad, ameddig a Közlekedési Minisztériumnak és a budapesti önkormányzatnak nem sikerül rendeznie a vitát.

A MÁV válasza másként hangzott 

Mindeközben a vasútvállallat azt írta a 24.hu-nak a módosított megállapodással kapcsolatos kérdéseire válaszolva, hogy március 1-jéig nem lesz változás sem a „díjtermékek felhasználhatóságában”, sem az agglomerációs közlekedés rendjében.

Ugyanakkor azt is hozzátették, hogy „a március 1-jét követő időszakban – a kormány és a főváros közötti tárgyalás nyomán létrejövő – új megállapodás határozza meg a bérletek és menetjegyek elfogadását, valamint a szolgáltatók közötti együttműködés kereteit. Ezek a tárgyalások jelenleg is zajlanak.”

Arra viszont már nem tértek ki, hogy az ő olvasatuk szerint mi történik akkor, ha a kormány és a főváros között nincs megállapodás március 1-ig sem.

A helyzetet némileg komplikálja az is, hogy a két vállalat között két egyezség is érvényben van. Az egyik egy 2010-es szerződés, amelynek értelmében a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain (a főváros területén belül) el kell fogadni, és ezt a szerződést csak 90 napos rendes felmondással lehet megszüntetni. A HÉV-ek helyzetét viszont egy másik, 2016-os megállapodás szabályozza, és az valóban megszüntethető lenne 30 nap alatt.

A kormány és a főváros közti egyezséggel kapcsolatban Lázár János még január 9-én tett ajánlatot. Karácsony Gergely erre azt válaszolta: az irány jó, de néhány dologról még meg kell egyezniük.

Arról, hogy milyen forgatókönyvek mentén zárulhat le az ügy, korábban Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár beszélt részletesen egy műsorban. 

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében.