Site icon City Futi Futárszolgálat

Index – Belföld – Ingyen BKK bérletet osztogat az önkormányzat, de már ebből is balhé lett


Leveleket küld ki a következő két hétben a terézvárosi önkormányzat a 14 és 26 év közötti, kerületi lakcímkártyával rendelkező diákok (illetve családjaik) számára. A küldeményekben arról tájékoztatják őket, hogy a BKK-bérlet támogatás keretében ingyen adják a kerületi diákoknak a budapesti közösségi közlekedést lehetővé tevő bérletet. A fiataloknak nyújtott kedvezmény a korábbi években is elérhető volt, de csak az alap vagy középfokú, nappali tagozatos oktatásban résztvevő diákoknak. A 2023/2024-es tanév első szemeszterében 1117 jogosult volt, de csak 60,2 százalékuk vette át a BKK-bérletszelvényt.

A mostani újdonság tavalyhoz képest az, hogy 

a középiskolások mellett immár a nappali tagozatos felsőoktatásban tanulókat is bevonják a kedvezményezetti körbe.

A közoktatásban és a felsőoktatás nappali tagozatán tanulók diákbérletének ára jelenleg 3450 forint. Az önkormányzat a támogatás igényléséről csaknem 3700 levelet küld ki az elkövetkezendő napokban, ennyien tartoznak ugyanis a 14 és 26 év közötti korosztályhoz. Közülük természetesen nem mindenki jogosult, ami abból is kitűnik, hogy az idei éves költségvetésében erre a célra csak 23 millió forintot különített el a kerület.

Az utazási bérletekkel támogatott diákok családjainak jövedelemvizsgálatát tavaly májusban törölte el a terézvárosi képviselő-testület. (A BKK járatain minden 14 év alatti gyerek ingyen utazhat.) 

„Szelíd közlekedési módok” 

A családok körében népszerű intézkedés többek szerint azonban egyszerű populizmus, amit azzal indokolnak, hogy egyáltalán nem vizsgálják a rászorultságot, így a kiadások egy része csupán a népszerűség növelésre elszórt közpénz.

A kritikára maga Soproni Tamás, momentumos polgármester reagált azt hangsúlyozva, hogy ez a támogatás nem elsősorban szociális, sokkal inkább várospolitikai célt szolgál:

azért adunk például 70 ezer forintot kerékpárra vagy épp BKK-bérletet a fiataloknak, hogy minél többen és minél fiatalabban értsék meg, hogy a közösségi közlekedés és a „szelíd közlekedési módok” a leghatékonyabbak a városban.

Azt is hozzátette, hogy a támogatással nem csak a gyerekeket, hanem szüleiket is arra akarják ösztönözni, hogy ne az autót válasszák az iskolába járáshoz.

A döntéssel Bálint György is egyetért. A polgármesteri székért szintén ringbe szálló politikus a zöld szempontokon túl azt hangsúlyozza, hogy ezzel a kerület autóforgalmának csökkentéséhez is hozzájárul a kerület.

Ha nem is ilyen nagyvonalú, de bérlet vásárlási gesztusra más budapesti kerületekben is találunk példát. Az V. kerületben kérelemre kaphat a 14 évét betöltött gyermek (gondviselője) a mindenkori diákbérlet árával azonos mértékű támogatást, illetve a 18 évét betöltött nappali tagozaton tanuló középiskolás, feltéve, ha nem múlt még el 23 éves, illetve az a felsőoktatásban, nappalin tanuló kerületi diák, aki nem múlt még el 25 éves. A támogatás a szorgalmi időszak 10 hónapjára szól. 

A II. kerületben azok a diákok kaphatnak bérlet támogatást, akik rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben vagy a helyi szociális rendelet szerinti gyermeknevelési támogatásban részesülnek. Egyedi elbírálással a kiemelten jól sportoló gyerekek is kaphatnak, ha közösségi közlekedéssel mennek az edzésre.

A jogosult terézvárosi diákok a polgármesteri hivatalban egy utalványt kapnak, amit a Deák téri vagy a Keleti pályaudvarnál lévő BKK-központban válthatnak át a teljes szemeszterre érvényes bérletre. A szelvények osztása január 15-től kezdődik. 

(Borítókép: Akos Stiller / Bloomberg / Getty Images)





Source link

Exit mobile version