Felfelé nyíló ajtók, bukólámpák, középmotor, kézi váltó, hátsókerék-hajtás, 11 ezerig kalibrált fordulatszámmérő. Testközelből ismerkedtünk meg egy szupersportos apró Mazda AZ-1-gyel.

Míg mifelénk mostanság a CO2-vel történő leszámolás dacára egyre nagyobbá és nehezebbé válnak a kocsik, addig Japánban hosszú ideje igen komoly népszerűségnek örvendenek a szuperkicsi és könnyű kei carok. Nem csoda, hiszen ezeket a szerény teljesítményű apró kocsikat arrafelé sokkal olcsóbb üzemben tartani, mint a nagyobb méretű járgányokat.

A legtöbb kei car értelemszerűen praktikus normál személyautó, de azért akadnak kivételek. Mint amilyen például az általunk a németországi Augsburgban megtekintett Mazda Autozam AZ-1.







Jelen fotóalanyunk nem más, mint egy a szupersportkocsik designját és építési módját kei car méretben felvonultató különlegesség.

Az 1991-es Tokiói Autószalonon debütált AZ-1-et az a Toshiko Hirai tervezte, akinek a nem sokkal korábban debütált MX-5-öt is köszönhetjük.







A Mazda és a Suzuki szerelemgyerekének tekinthető sportos kei-carba a felfelé nyíló szárnyasajtókon szállhat be a sofőr és egyetlen utasa.

A Suzukitól származó mindössze 657 köbcentiméteres 3 hengeres turbós benzinmotor közvetlenül mögöttük duruzsol, és 64 lóerővel gyötri a hátsó kerekeket.







Az ötfokozatú kézi váltós apróság a szerény teljesítmény ellenére is 150 km/h végsebességű, ami többek közt az alig több, mint 700 kilogrammos tömegnek köszönhető.

A 3,29 méter hosszú, 1,39 méter széles és 1,15 méter magas, kiváló tömegeloszlású AZ-1 tengelytávolsága mindössze 2,23 méter. A 15 colos felniken elöl 165, hátul 195 milliméter széles gumik feszítenek.







A különleges kei car az MX-5-től eltérően csalódást keltő eladási mutatókat produkált, az akkoriban nehéz gazdasági helyzetben lévő Japánban igen nehéz volt eladni egy a különleges ajtómegoldás miatt drágán gyártható mikroautót.

A típusból 1992 és 1995 között mindössze 4392 példány látta meg a napvilágot, Suzuki Cara néven pedig további 531 adarbot értékesítettek belőle. Nagyságrendekkel kevesebbet, mint a Suzuki Cappuccinóból vagy a Honda Beatből.

A mellékelt fotókon látható példány egyike az igen ritka Mazdaspeed szériának, mely elsősorban sportos bodykitjéről, feszesebb futóművéről, sperrdiffijéről és egyedi könnyűfém-felnijeiről ismerszik meg.












Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.