Index – Belföld – Kerületeken átívelő kerékpáros-fejlesztés kezdődik a fővárosban

általa megosztva admin
Kategória:


Jelentős közlekedési fejlesztések valósulhatnak meg a II., a III. és a XIII. kerületben. A projekt tervezésekor szempont volt, hogy biztonságos kerékpáros-kapcsolatok jöjjenek létre, és a megvalósuló útvonalak csatlakozzanak a hálózat jelenlegi, illetve tervezett szakaszaihoz.

Fontos, hogy a mindennapi ügyintézés, a munkába, óvodába vagy iskolába járás kerékpárral is minden korosztálynak elérhető legyen, illetve a fejlesztések hatására egyre többen döntsenek a kerékpározás mellett – akár a közösségi közlekedéssel társítva is.

A projektterület a Bécsi út–Frankel Leó út–Nagykörút–Lehel utca–Róbert Károly körút–Dagály sétány–Árpád híd–Vörösvári út által határolt területet fedi le. A tervezés és engedélyeztetés folyamata lezárult, a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárásról szóló ajánlati felhívás pénteken jelent meg.

Az eredményes közbeszerzési eljárást követően a kivitelezés előreláthatólag idén nyáron kezdődhet el.

A pontos műszaki tartalmat a beérkező árajánlatok után határozzák meg, ahogyan azt is, hogy a rendelkezésre álló forrásnál magasabb ajánlatok érkezésekor mely elemeket lehet megvalósítani, és melyeket nem – derül ki a Budapesti Közlekedési Központ közleményéből.

Rendezett, biztonságos körülmények

A tervek szerint új kerékpáros-kapcsolatok jöhetnek létre a II., a III. és a XIII. kerületben, a fejlesztések egyúttal azt a célt is szolgálják, hogy tovább ösztönözzék a fővárosban közlekedőket a MOL Bubi közbringa-szolgáltatás használatára. A tervezett beavatkozásoknak köszönhetően

  • biztonságosan kerékpározhatóvá válnak a főútvonalak (Árpád fejedelem útja, Vörösvári út, Bogdáni út);
  • bővülhet a forgalomcsillapított övezetek száma Belső-Óbudán;
  • új csomóponti átvezetések megvalósításával vagy a már meglévők átalakításával jelentősen csökkenhetnek a közúti közlekedés veszélyei a Váci úton, illetve a Vörösvári úti kereszteződésekben;
  • több egyirányú utca megnyílhat a kétirányú kerékpáros-forgalom előtt;
  • a kedvelt úti céloknál – az oktatási, közigazgatási, kereskedelmi, sport- és egészségügyi intézményeknél – új kerékpártámaszok lesznek, hogy segítsék a közlekedőket, valamint
  • a gyalogos- és zöldfelületek fejlesztése ösztönzi a közterületek közösségi használatát, és vonzóbbá teszi közlekedést a fenntartható közlekedési módokkal.

Tovább nőhet a fenntartható közlekedési eszközök aránya a fővárosban

A beruházás egy nagyobb fejlesztési program része; Pesterzsébeten tavaly november végén kezdődött a kivitelezés. Az Európai Unió támogatásával a Versenyképes Operatív Program (VEKOP) keretében összesen bruttó 8,22 milliárd forint jut közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztésekre Budapesten.

A BKK a II., a III. és a XIII. kerületben ebből bruttó 991 millió forint támogatást használhat fel.

A BKK a Fővárosi Önkormányzattal szorosan együttműködve igyekszik megteremteni annak a feltételét, hogy a közlekedők a legmegfelelőbb közlekedési eszközt választhassák. Az autót felváltó lehetőségeknek nemcsak társadalmi, hanem környezeti hasznuk is van. Csökkenhet a zaj- és légszennyezettség, javulhat a levegő minősége, élhetőbbé válnak a zsúfolt fővárosi útszakaszok.

A főváros közlekedési fejlesztéseit összefoglaló Budapesti Mobilitási Terv 2030 a közösségi, kerékpáros- és gyalogosközlekedés előtérbe helyezését tűzi ki célul, hogy fővárosunk élhetőbb, és még inkább ember- és környezetbarát város legyen.

(Borítókép: Biciklisek haladnak Budán az Irinyi József utcában az új kerékpársávban 2022. augusztus 9-én. Fotó: Soós Lajos / MTI)

Translate ?