Index – Gazdaság – Vasúti vállalatot alapít Mészáros Lőrinc cége

általa megosztva admin
Kategória:


A magyar vasút több mint 170 éves története tele van olyan sikerekkel, amelyek hozzájárultak a nemzetgazdaság fejlődéséhez. Ma a vasút nemzetközi újjáéledésekor Magyarországon is gőzerővel folyik a vonalak fejlesztése, melynek része a vasúti közlekedés irányításáért felelős úgynevezett biztosítóberendezési- és távközlési rendszerek átépítése is. Ezek az egyébként utasok számára többnyire láthatatlan rendszerek felelnek azért, hogy minden vonat biztonságosan és pontosan közlekedhessen.

Mára azonban a szemaforok helyét átvették a mozdonyokba épített digitális kijelzők, a pályaőrök feladatát pedig az automata sorompók. Ezekre a fejlett eszközökre eddig nem született hazai megoldás, most azonban a magyar V-Híd és a cseh AŽD Praha közös vállalatot hozott létre annak érdekében, hogy ezeknek a vasúti berendezések fejlesztése és gyártása Magyarországon történjen.

Tehát törekszenek a magyar biztosítóberendezés megteremtésére. 

A kezdetek óta a legfontosabb célunk, hogy a vasútépítés minden szegmensében a V-Híd legyen a piacvezető magyar cégcsoport. Mostanra egy körülbelül ezer fős vállalatcsoport szolgálja ki a magyarországi vasúti beruházásokat, kezdve a 150 mérnököt foglalkoztató tervezőcéggel, a vasúti infrastruktúrát megépítő kivitelező cégeken át a vasúti szállítmányozást végző vállalatig  – ismertette Sárváry István, a V-Híd Zrt. vezérigazgatója a magyar-cseh közös társaság létrehozásáról ünnepi eseményen.

Folyamatosan fejlesztenek annak érdekében, hogy ne csak a kapacitásuk, hanem a hatékonyságuk is növekedni tudjon 

– mondta, hozzátéve, hogy 2020-ban megvásárolhattak egy olyan nagy teljesítményű vágányépítő gépláncot, amelyből csupán három van Európában. A magyar szakemberekkel és mérnökökkel át is terveztették, továbbá megállapodtak egy közép-európai szervizbázis létrehozásában. Ezentúl ezeket a gépeket belföldön hazai szakemberek tudják szervizelni.

Egy pillanatra se állnak meg a fejlődésben, amelynek eredményeként magyar kivitelező vállalatból régiós vasútépítési szereplővé szeretnénk válni

– szögezte le Sárváry István.

Az ország számos pontján futó projektjeik közül kiemelte a Szegedet Röszkével összekötő munkájukat, amely újra megteremti Szeged és Szabadka között a vasúti összeköttetést, és nemcsak a Szerbiával való gazdasági együttműködést, hanem a határon túl élő magyarok életét is megkönnyíti.

A másik fontos része, ezzel lehet elkerülni, hogy a teherforgalom továbbra is Magyarországon menjen és ne Szerbián keresztül, mert mindaddig, amíg a Budapest–Belgrád vasútvonalat építik, addig ezen a kerülőútvonalon a teherforgalom ugyanúgy tud haladni. Ennek a munkának az egyik része a vasúti biztosítóberendezés kiépítése, amelyben a cseh vállalatban találtak partnerre.

Az AŽD Praha legkorszerűbb technológiájával és hazai szakemberek segítségével létrehoztak egy magyar biztosítóberendezést fejlesztő, gyártó és oktatóközpontot is V4SIL néven. 

A vegyesvállalatot azzal a céllal hozták létre, hogy olyan berendezéseket fejlesszen és gyártson Magyarországon, amely amellett, hogy teljesíti az európai vasutakra vonatkozó biztonsági átjárhatósági követelményeket, tökéletesen kielégítse a magyar vasúthálózatot üzemeltető igényeit is, biztosítva ezzel az utasok és a szállítmányozók számára a biztonságos, gyors és pontos közlekedést – fejtette ki a V-Híd Zrt. vezérigazgatója. 

Zdenek Chrdle, a cseh tulajdonú AŽD Praha elnöke a bejelentésen kifejtette: az ilyen összetett és biztonságkritikus rendszerek esetében elengedhetetlen, hogy kellően képzett emberek álljanak rendelkezésre azok működtetéséhez. Ezért működtetnek saját oktatási központot, ahol a legújabb informatikai eszközök alkalmazásával, egy működő vasúti rendszer valódi fizikai modelljével kombinálva képezhetik azokat a szakembereket, akik később a vasutat üzemeltetik.

A szakember közölte magyar partnerével, hogy az AŽD biztosítja a legújabb technológiát, amelynek köszönhetően megalkothatnak egy új V4SIL ökoszisztémát, beleértve a hardvert, a szoftvert és egy korszerű képzési központot, amely a magyar vasutak igényeire és körülményeire specializálódott.

Mészáros Lőrinc: Vasúttörténeti pillanat

A rendezvényen felszólalt Mészáros Lőrinc, a V-Híd többségi tulajdonosa is, aki szerint vasúttörténeti pillanatot élünk meg, hiszen ezen a piacon eddig csak a nyugatiak tudtak érvényesülni, szinte egyeduralkodók voltak. 

Arról is beszélt, hogy a vegyesvállalat létrehozása nagy lehetőség a V-Hídnak, mivel remélhetőleg ezzel megszületik az első magyar elektronikus biztosítóberendezéseket gyártó üzem. Cél, hogy a biztosító berendezés a nagyobb versenytársak eszközeivel szemben megállja a helyét.

A vállalattal a vasútépítés teljes szortimentjét ki tudjuk szolgálni, a vágányépítés és a felsővezeték létesítése nem jelentett különös kihívást

– fűzte hozzá Mészáros Lőrinc.

A vállalatcsoport csaknem 100 milliárd forintos árbevétellel bír 2022-ben, jövőre pedig elindul nagyobb teljesítménnyel a Budapest–Belgrád vasútvonal.

Egyesítik az erőt

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter arról beszélt, hogy a vasút új kiugrási lehetőséget jelent a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború által okozott gazdasági világválságban a vasúti szállítmányozás vetélytársaival szemben válságállónak bizonyult.

A tárcavezető szerint kiszolgáltatottak azok az országok, amelyek nem képesek ellenőrzés alatt tartani kritikus infrastruktúrájukat. Ehhez pedig a vasúti biztosítóberendezések elengedhetetlenül szükségesek. A magyar gazdaság fejlődése érdekében kulcsfontosságú a legmodernebb biztosítóberendezések alkalmazása, az új magyar-cseh közös vállalat létrehozásával és annak keretében megvalósuló fejlesztések pedig megteremtik ennek lehetőségét – húzta alá Szijjártó Péter.

Erősödhet a magyar vasút

A közösen létrehozott, többségi magyar tulajdonú társaságban feladat lesz a tervek szerint a MÁV előírásainak megfelelő berendezések szoftver- és hardverelemeinek korszerűsítése, későbbiekben pedig gyártása. A cseh gyártó a kor legmodernebb szintjét képviselő rendszeréhez kapcsolódó technológiai transzfert is végrehajt a beruházásnál, hogy megteremtse az alapjait a magyar piacra specializált berendezésnek.

A közös cégben történik majd a hazai bevezetés, a magyar vasúti projektekhez kapcsolódó tervezés támogatása, a hazai beszállítók, valamint alvállalkozók képzése és minősítése, az üzemeltető munkájához elengedhetetlen labor- és szimulátorközpont kiépítése, továbbá a fedélzeti berendezések magyarországi telepítése.

(Borítókép: Mészáros Lőrinc 2022. december 8-án. Fotó: Nagy Tamás / Index)

Translate ?