Index – Gazdaság – Palkovics László: a Budapest-Belgrád vasútvonal referenciaprojekt
„A több mint 2 milliárd dollár értékű Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítési és kapacitásbővítő beruházás magyarországi szakasza referenciaprojekt, hiszen ez az első kínai-magyar fejlesztés, amelyet az Európai Unió szabályai szerint Magyarországon kínai partnerekkel közösen hajtanak végre” – mondta a technológiai és ipari miniszter Kiskőrösön, ahol a helyszínen tájékozódott a munkálatokról.
Palkovics László hangsúlyozta: a 2025-re elkészülő beruházás jelenlegi szakaszában nagyteljesítményű speciális gépekkel dolgoznak a pálya kialakításán. A Budapest-Belgrád vasútvonal teljes megújításával a Kínából Európába tartó áruk a görögországi kikötők érintésével leggyorsabban Magyarországon keresztül érhetik majd el úti céljukat.
Stratégiai, hazai és nemzetközi szempontból is kiemelt jelentőségű a projekt
A tárcavezető kitért arra, hogy a vasútvonal részévé vált a Kínát, Ázsiát Európával összekötő „selyemútnak”, amelynek Ukrajnán keresztül, Oroszország, Kazahsztán érintésével Kínába tartó szakasza most nem használható, de a Törökországon keresztül Európába érkező szakaszon biztosított a közlekedés.
Nyáron a szerb, bolgár és török társminiszterekkel megállapodást írtak alá, hogy a Boszporusz alatt átjövő „középső selyemút” is csatlakozik ebbe a vasútvonalba.
Elsőrendű érdek, hogy bármely irányba is tart a selyemút, vasúti szakasza Magyarországon keresztül haladjon. A miniszter fontosnak tartja, hogy azt a vasúti forgalmat, amely az építés idején esetleg másfelé megy, visszatereljék majd. A Szeged-Röszke-Szabadka közötti szakasz már elkészült, így van egy kerülőút, amíg a teljes vágányzár mellett a következő szakaszt építik.
Palkovics bejelentette, hogy a pályahasználati díj jelentős részét ebben az időszakban elengedik a fuvarozó vállalatoknak. Az év végéig 2,2 milliárd forinttal, jövőre 10 milliárd forinttal kevesebbet fizetnek majd a pálya használatáért, így nem tevődik át a közútra még ebben az átmeneti időszakban sem a vasúti forgalom, illetve nem kerüli el Magyarországot.
A pályaszakasz északi része a Budapest elővárosi forgalmat is támogatja majd, hiszen az ezáltal létrehozott ütemes menetrend a jelenlegi, körülbelül egymillió utasszámot lényegesen meg tudja majd emelni.
„Kifejezetten magas színvonalú, gyors, kényelmes és biztonságos közlekedési mód jelenik majd meg – közölte miniszter. Pafféri Zoltán, a MÁV-Volán-csoport elnök-vezérigazgatója elmondta: a helyszínen látható 150-es számú vasútvonal idén 140 éves, az első, Budapest-Szabadka közötti szakaszát 1882-ben adták át a forgalomnak.
A menetidő kevesebb, mint a felére fog csökkenni Budapest és Belgrád között
A tavaly októberben kezdődött munkálatok most újabb, gyorsabb fázisba léptek. A kiskőrösi vasútállomáson elkezdődött a vágánystabilizáló nagygépes munkavégzés. A mintegy 160 kilométeres pálya 22,5 tonnás tengelyterhelésre épül, amely lehetővé teszi a gyors személyforgalmat és a nagy tömegű áruk szállítását.
Az Európai Unió célja, hogy 2050-re a közepes távolságú személy-és áruszállítás 50 százalékát vasútra és vízi útra terelje, ezáltal a közlekedésből eredő károsanyag-kibocsátást 60 százalékkal csökkentse
– jegyezte meg Pafféri Zoltán, hozzátéve: A személyszállításban elővárosi viszonylatban 20 perccel rövidebb lesz a menetidő, a Budapest-Kelebia útvonalon 1 órával rövidebb, a Budapest és Belgrád közötti jelenlegi csaknem 8 órás menetidő 3,5 órára fog csökkenni.
Sárvári István, a kivitelező V-Híd Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy az elmúlt években mintegy 20 milliárd forintos befektetés során gépesítettek. Minden olyan géppel rendelkeznek, amely ahhoz szükséges, hogy az időben és megfelelő minőségben építsék meg a vasútvonalakat. Font Sándor és Bányai Gábor, Bács-Kiskun megyei kormánypárti országgyűlési képviselők, üdvözölték a térség szempontjából is kiemelt jelentőségű beruházást – számolt be róla az MTI.
(Borítókép: Palkovics László innovációs és technológiai miniszter (b) és Pafféri Zoltán a MÁV-Volán Csoport elnök-vezérigazgatója a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítéséről tartott sajtótájékoztatóra érkezik a Kiskőrös vasútállomás közelében lévő rakodóterületen 2022. augusztus 26-án. Fotó: Szigetváry Zsolt / MTI)