Index – Külföld – „Filléres” havijeggyel korlátlanul lehet majd utazni Németországban a nyáron

általa megosztva admin
Kategória:



Közeledik az olcsó utazások nyara – jelentette a Deutsche Welle. Június 1-jétől három hónapon át a tömegközlekedés Németország-szerte mindössze 9 euróba (3500 forintba) fog kerülni havonta. A bérlettel a tömegközlekedés és a helyközi járatok egyaránt igénybe vehetők.

Az utasok a három hónap, a 90 nap alatt legfeljebb 27 eurót fizetnek a jegyért. Összehasonlításul: ez nagyjából a fele a berlini belső zónákra érvényes legolcsóbb havi bérlet árának.

A „9 for 90” elnevezésű akció a válasz Oroszország ukrajnai inváziójára, amely rátett egy lapáttal az amúgy is magas energiaárakra. Az olcsó nyári tömegközlekedés egy nagyobb pénzügyi, enyhítési csomag egyik eleme, célja pedig a benzinfogyasztás csökkentése és a környezettudatos utazás népszerűsítése.

Mindenki, aki tömegközlekedést használ, hozzájárul ahhoz, hogy országunkat leszoktassuk az orosz energiáról, és közelebb kerüljünk a klímasemlegességhez

– mondta Volker Wissing közlekedési miniszter.

A szövetségi kormány törvényjavaslata 2,5 milliárd eurót, durván 960 milliárd forintot szán a program finanszírozására. A parlament alsó- és felsőháza a tervek szerint még májusban szavaz az indítványról, és a jelek szerint nem várható elutasítása.

Keresztül-kasul egész Németországban

„Az intézkedés hosszabb távon több embert csábíthat arra, hogy autó helyett a tömegközlekedést válassza” – nyilatkozta a vasút, a Deutsche Bahn egyik szóvivője.

„Ráadásul a turisták is élvezhetik előnyeit, hisz bárki megveheti a bérleteket – tette hozzá Jon Worth, a lépésről lépésre magyarázta el bérlet használatának menetét.

A 9 eurós jegy bárhol megvásárolható, egy adott hónapra, nem pedig naptári 30 napra érvényes egész Németország területén, de kizárólag helyközi járatokon használható, gyorsvonatokon vagy InterCity-n már nem.

Nem, első osztályon nem lehet ezzel a bérlettel utazni, ott más a díjszabás – tudatta a Deutsche Bahn, amely máris közzétette a gyakori kérdések és válaszok listáját, és arról is értesítette potenciális utasait, hogy a bérlet május 23-tól lesz megvásárolható.

Jóllehet a bérletet elsősorban az ingázóknak szánták, hogy a benzinfaló autójuk nélkül közlekedjenek, az államilag támogatott jeggyel a kalandvágyók messzebbre is eljuthatnak.

Akinek van ideje, és nem zavarja a többszöri átszállás, 9 euróért egész Németországot bejárhatja, sőt, néhány ponton még a határon túlra is eljuthat.

„Bármennyire is vonzó, az alacsony ár önmagában nem fogja növelni a tömegközlekedésre való átállást. A Német Idegenforgalmi Szövetség már régóta sürgeti a vasúti és a tömegközlekedési infrastruktúra gyors és elkötelezett bővítését, jobb összeköttetéseket és sűrűbb járatokat. Ez az, ami valóban kiváltja az átállást” – hangoztatta Huberta Sasse, a szövetség szóvivője.

A németek 44 százaléka igénybe venné

Németországban naponta tizenhárom millió ingázó használja az állami vasút által üzemeltetett regionális vonatokat. Az utasok rendszeresen panaszkodnak a túlzsúfolt vonatokra, a szolgáltatások gyatra minőségére, a késésekre és a törölt járatokra. A vasút azzal védekezik, hogy a szolgáltatás kiesései részben a pályafelújításoknak a következményei, viszont hosszú távon javítani fogják az utazási körülményeket.

„Az új és újonnan tervezett szerelvényekkel növeljük a kapacitást és a kényelmet, miközben javítjuk az utastájékoztatást. A folyamatos korszerűsítés növeli a vonzerőt a vasút és a tömegközlekedés iránt a 9 eurós havijegy időszakában is” – mondta Maria Menz, a vasút szóvivője.

Egyelőre nem tudni, hogy a 9 eurós jegy iránt milyen lesz a kereslet. Az ARD közszolgálati televízió számára nemrégiben végzett felmérés szerint a németországiak 44 százaléka állítja, hogy biztosan vagy nagy valószínűséggel használni szeretné a bérletet. A városlakók 60 százaléka mondja ezt, míg vidéken 40 százalék alatti az érdeklődés.

A bérlet előreláthatóan nemigen befolyásolja a külvárosban és vidéken élőket, ahol sokkal szerényebbek a tömegközlekedés lehetőségei, mint a városokban, ezáltal nagyobb mértékben támaszkodnak autóikra. A helyi közigazgatás szóvivője a kormány tervét politikai lépésnek tartja, amelynek megvalósítása sok erőfeszítést igényel, és nem vezet tartós változáshoz. Hasznosabb lenne – mondta Reinhard Sager –, ha az eurómilliárdokat az infrastruktúra és a szolgáltatás javítására fordítanák.

A helyi közlekedési vállalatok üdvözölték ugyan a politikai figyelmet, de adminisztratív gondokra panaszkodtak. Új platformokat kell kialakítaniuk a különleges bérlet értékesítésére, a meglévő havi bérlettel rendelkező utasoknak pedig a három hónapos időszak alatt kompenzálniuk kell a különbözetet.

A hosszú távú hatás

Egyelőre nem tudni, hogy mi történik augusztus után. A szövetségi kormány a koalíciós megállapodásban vállalta, hogy növeli a helyi közlekedés pénzügyi támogatását.

Ez azonban még azelőtt történt, hogy az infláció és a háború miatt az energiaárak emelkedni kezdtek. Sem a közlekedési, sem a pénzügyminisztérium – mindkettőt a neoliberális FDP irányítja – nem tett határozott pénzügyi kötelezettségvállalási ígéretet a 9 eurós bérleten túl.

Attól tartunk, hogy ezt a kedves, különleges ajánlatot követően a jegyárak az egekbe szöknek, mert az energia- és üzemanyagárak drasztikusan emelkednek

– figyelmeztetett Winfried Hermann, a déli Baden-Württemberg tartomány közlekedési minisztere.

A bizonytalanság és a még kidolgozandó részletek ellenére sok vasúti és klímavédelmi aktivista bízik abban: az olcsó nyári utazás elég lesz ahhoz, hogy sokakat meggyőzzön az autó mellőzéséről.

(Borítókép:  A városközpontban a járókelők egy megállóban várják a vonat érkezését Hannover városában 2019. november 26-án. Fotó: Sina Schuldt / picture alliance / Getty Images)





Source link

Translate ?