Index – Gazdaság – A hármas metró felújítását is elérte az orosz–ukrán háború és a szankciók

általa megosztva admin
Kategória:



Még Tarlós István főpolgármestersége alatt kötött szerződést Budapest önkormányzata és az orosz Metrovagonmas az M3 metróvonalon közlekedő járművek felújítására. Bár a szerelvények kapcsán már 2017-ben felmerült, hogy nem is a régi kocsik felújított változatai, hanem vannak közöttük teljesen új járművek, amelyeket a gyártó nem tudott eladni Kijevbe a Majdan-tüntetések után megromló orosz–ukrán viszony miatt, végül a szakértők állítják, hogy valóban rekonstrukción estek át a járművek.

Viszont most az új orosz–ukrán konfliktus tényleg elérte a Metrovagonmast. A társaságot érintik az Oroszországra kivetett szankciók, a nyugati intézkedések. A cégnek ugyan lenne pénze fizetni a bankgarancia-részleteket, de nem tudja elutalni. A Metrovagonmas szakemberei az elmúlt hetekben nem jutottak el Budapestre, alkatrészeket sem küldtek a háború miatt. Utalni a szankciók miatt nem tudnak, közben pedig az orosz hadseregnek is gyártanak alkatrészeket és harceszközöket (a páncélosok készítése a cég másik profilja a sínbuszok és metrókocsik gyártása mellett), ami miatt újabb büntetőintézkedések célpontjává válhatnak.

Vannak lehetőségek

A kialakult helyzet miatt a BKV elkezdte lehívni a szerződéses bankgarancia-részleteket, hogy ne veszítse el az orosz cég által a felújított metrószerelvények harmincéves működésére vállalt jótállást, valamint egyes elemek esetében a 36 hónapos (bizonyos elemek esetében 120 hónapos) garancialehetőségeket. Épp ilyen esetekre szolgál ez a tízmilliárd forintos bankgarancia-szerződés, amelynek részletlehívási opcióját a BKV a múlt héten aktiválta is.

Azonban a helyzet bonyolultabb: ha a gyártó nem tudja tartani a garanciavállalásait, például nem tud cserealkatrészeket küldeni, akkor végül a hármas metró járművei ki is eshetnek a forgalomból. A BKV ezzel kapcsolatban arról tájékoztatta az Indexet, hogy vannak lehetőségek az ilyen jövőbeli problémák megoldására.

A járművek műszaki üzemeltetéséhez szükséges másodpiaci háttérnek csak egy hányada köthető közvetlenül az orosz gyártóhoz. Másrészt jelentős alkatrészkészlet átadása is szerepelt a felújítási szerződésben. Ennek megfelelően a raktárban rendelkezésre állnak tartalék alkatrészek, amelyekből egyelőre megoldható a járművek üzemeltetése. A BKV Zrt. folyamatosan vizsgálja és keresi a hazai és egyéb alkatrészbeszerzési és -szállítási lehetőségeket

– közölték lapunkkal.

Azt is írták, hogy csak kényszerből döntöttek az első bankgarancia-részlet lehívásáról, mivel a cég nem tudta teljesíteni az utalásokat. Bíznak benne, hogy a nemzetközi helyzet javulásával az utalási problémák megszűnnek, és le lehet állítani a részletek lehívását. „Ellenkező esetben a BKV folyamatosan le fogja hívni a lejáró részleteket, és külön számlán tárolja az esetleges jövőbeni felhasználás érdekében” – ismertették az Indexszel a helyzet részleteit.

Abban az esetben sem lenne megoldhatatlan a helyzet, ha valamiért ki kellene vonni a Metrovagonmas járműveit, mivel az M3 metróvonal magyar és nemzetközi szabványoknak megfelelően került kialakításra, ezért elméletben lehetséges, hogy e szabványrendszernek megfelelő, másfajta metrószerelvények közlekedjenek rajta.

Egyelőre még nem

„A menetrend szerinti közlekedés fenntartása ugyanakkor kizárólag olyan szerelvényekkel történhetne, amelyek összehangoltan képesek együttműködni a vonal vonatvezérlő rendszerével és egyéb infrastruktúra-elemeivel egyaránt, valamint a szükséges hatósági engedélyekkel is rendelkeznek” – tájékoztatták lapunkat.

Az mindenképpen jó hír, hogy az M3 metróvonal három állomásának – Kálvin tér, Corvin-negyed, Semmelweis Klinikák – 2022 májusára tervezett átadását várhatóan nem befolyásolja a kialakult helyzet. Viszont az orosz–ukrán háború M3 metrófelújításra gyakorolt gazdasági hatásait egyelőre nem tudja még felmérni a BKV Zrt.

(Borítókép: Szerelvény érkezik a Budapesti Közlekedési Központ [BKK] 3-as metróvonalának Dózsa György úti felújított állomására 2019. április 3-án. Fotó: Jászai Csaba / MTI)





Source link

Translate ?