Az InterCity vonatok megjelenéséig a MÁV hálózatán a távolsági szolgáltatás alapját a sebes- és gyorsvonatok jelentették, a fontosabb úticélok pedig expresszvonatokkal voltak elérhetők. Amióta harminc évvel ezelőtt elindult az első InterCity Budapestről Miskolcra, az utasforgalom egyre inkább ezekre a járatokra tevődött át, napjainkban a vasúti távolsági szolgáltatás gerincét jelentik.
1997-ben indult el az első InterPici vonat Miskolc és Tiszaújváros között, ez a vonatfajta később a fővonali InterCity vonatokhoz csatlakozva nyújtott gyors kapcsolatot a regionális vonalak nagyobb településeire. Az ezredforduló újdonsága volt a teljes második generációs InterCity-flotta elkészülte, ezáltal a hálózat mérete is tudott nőni, szinte minden fontosabb vonalon közlekedett már InterCity vonat egyfajta prémium termékként, hiszen a leggyorsabb és legkényelmesebb eljutási lehetőséget jelentette.
2006-ban Budapest és Szeged között mutatkoztak be a hibrid InterCity vonatok, amelyek olyan járatok, amiken az InterCity és a gyorsvonat egyesítve közlekedik azért, hogy a két nagyváros között egész nap óránként lehessen IC-minőségben utazni. A legelső szerelvények még átalakított belföldi gyorsvonati kocsikból álltak, de a vasúttársaság folyamatosan megújította járműparkját.
Fotó: MÁV
2017-ben több év tervezés és előkészítés után indult el a sorozatgyártás az új IC+ személykocsiból, ami teljesen új fejezetet nyitott a hazai InterCity-közlekedés történetében. A saját tervezésű és gyártású kocsitípus lehetővé tette a kerékpárszállítás, valamint a babakocsival és kerekesszékkel történő utazás lehetőségének megteremtését olyan vonalakon is, ahol erre korábban nemigen volt mód.
Ma már naponta közel 250 IC-szerelvény közlekedik, és évente 10 millió utas használja a hálózatot. A vasúttársaság jármű-állományában több mint 350 IC-forgalomra alkalmas kocsi van, és ez a szám az IC+ gyártásnak köszönhetően folyamatosan nő. Az idei nyár újdonsága az új elsőosztályú IC+ kocsi lesz, ami a Budapest és Tapolca között közlekedő Kék Hullám InterCity vonaton jelenik meg először. A vasúttársaság összesen 90 ilyen kocsit rendelt, ezek közül 54 másodosztályú kocsi már forgalomban van, 35 elsőosztályú pedig most készül a Szolnoki Járműjavítóban.
A folyamatosan érkező új gyártású kocsik forgalomba állásával célunk, hogy a teljes InterCity hálózaton egységes, kiszámítható, jó minőségű szolgáltatást tudjunk kínálni
? hangsúlyozta az InterCity-közlekedés elindításának 30. évfordulójához időzített sajtótájékoztatón Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója Miskolcon.
Fotó: MÁV
Az új, saját gyártású IC+ kocsik a nyári szezont követően várhatóan ősztől a Keleti és Nyugati pályaudvar között, a teljes keleti országrészen át közlekedő kör-IC járatokon közlekednek.
Az autóbuszos és vasúti menetrendek finomhangolása keretében egyes vonatok menetrendje módosult, ezáltal több eljutási lehetőség és kedvezőbb csatlakozások állnak az utasok rendelkezésére
? emelte ki Kormányos László , a MÁV-START szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese a miskolci megemlékezésen.
Csöbör Katalin, a megyei jogú város országgyűlési képviselője rámutatott, hogy megfelelő infrastruktúra és úthálózat nélkül esélye sem lett volna olyan nagy cégeket a térségbe hozni, mint amelyek az elmúlt tíz évben a régióba települtek. Ezért is fontos a közlekedési úthálózat fejlesztése, legyen az akár vasúti vagy közúti.
Hamarosan átadjuk a Miskolc-Kassa gyorsforgalmi utat, épül a megyeszékhely legnagyobb csomópontja, az Y-híd, Szirmabesenyőnél egy körforgalmat építünk kiszolgálva ezzel a lakosság és az ipari parkba települő cégek igényeit
? sorolta a jelenleg is folyó munkákat a képviselő, hozzátéve, hogy az új IC+ kocsik forgalomba állításának köszönhetően remélhetőleg olyan közlekedési alternatívát tudnak kínálni az ott élőknek, hogy a környezetbarát közlekedési lehetőséget részesítsék majd előnyben az autóval szemben.