Index – Belföld – Hableány-per: az Európa kapitánya szerint jók voltak a látási viszonyok

általa megosztva admin
Kategória:



Jurij C., a Viking Sigyn kapitánya ellen halálos tömegszerencsétlenséget eredményező vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésének vétsége, valamint 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztása miatt emelt vádat az ügyészség.

A Pesti Központi Kerületi Bíróságon folyó per mai tárgyalását – a koronavírus-járvány miatt – a Fővárosi Törvényszék második emeleti nagy tárgyalójában tartották. A tárgyalás kezdetén Németh Leona Judit bíró ismertette a vádlott védője által az eljáró bírónak az ügyből való kizárására irányuló indítvány ügyében a bírói tanács ezt megtagadó döntését és ennek részletes indokolását. Ennek lényege, hogy a bírótól az ügy elfogulatlan megítélése várható.

A bíró elmondta, hogy a Hableány hajót magánszakértő is vizsgálja, ez a szakvélemény június 20-ra készül el. A bíró bejelentette azt is, hogy a hajóbalesetet túlélő koreai sértettek tanúkénti meghallgatása videó-összeköttetés segítségével várhatóan a szeptemberi tárgyaláson lesz.

Mindezek után léphetett a tárgyalóterembe Herczeg Zoltán, a több évtizedes hajózási tapasztalattal rendelkező szakember, az Európa hajó kapitánya.

Mint kiderült, rangidős kapitányként korábban részt vett a Hableány tragédiáját követően a Panoráma cégcsoportnál elrendelt belső vizsgálatban, emiatt a tárgyaláson való meghallgatása ellen többször jelezte kifogását a vádlott védelmét ellátó ügyvéd, Tóth M. Gábor. 

Herczeg Zoltán a balesetet nem látta, nem sokkal korábban kötöttek ki a parlamentnél, mint ahogy az megtörtént. Cáfolta a vádlott védekezés egyik lényeges pontját, ami a rossz látási viszonyokra vonatkozott.

Az Európa hajóskapitánya szerint 2019. május 29-én az esti órákban – 18.30 és 22.00 között – jó látási viszonyok voltak, 3,3 és 6 kilométer közé tette a látási távolságot. Hivatkozott a Ferihegyi Repülőtéren rögzített meteorológiai adatokra.

A vízállás magas volt, de az véleménye szerint ez nem jelentett gondot.

Méltatta a Viking szállodahajó műszaki színvonalát, manőverező képességét „lenyűgöző berendezéseit”. Mint elmondta, a Viking Sigyn kapitánya a Hableányt a saját szemén kívül észlelhette volna a radar, ECDIS térkép, illetve VTS-rendszerek segítségével, továbbá az éjjellátó infra-kamerarendszeren, megfigyelő kamerákon keresztül is.

Az Európa hajó kapitánya tanúként meghallgatásán többször is kapott olyan kérdést, amire szakértői véleménynek beillő választ adott, a vádlott védője ez ellen szót is emelt.

Például a büntetőperben hivatalos szakértők azon véleményével nem értett egyet, ami úgy szólt, a Viking hajó leengedését a Margit hídhoz közeledve hibául felróni nem lehet. Vagyis szerinte ez hiba volt, mert ezzel rontotta a kapitány az észlelési lehetőségeit.

Figyelemre méltó volt az a kijelentése is, hogy

a felvételeken, illetve a műszerfalon is látszik, hogy ez a hajó is fel volt szerelve infrakamerával.

A hivatalos szakértők nem találtak bizonyítékot az infrakamera működésére, adatrögzítésre. Márpedig ennek van jelentősége a mentésben, hiszen képes érzékelni a vízbe esett embereket.

Arra a kérdésre, hogy mit kell tennie a hajó kapitányának, miután észlelte a bekövetkezett szerencsétlenséget, Herczeg Zoltán elmondta, hogy 

az első másodpercekben az életmentésre ad utasítást, a csónakok leeresztésére utasít, a következő másodpercekben a 16-os vészhelyzeti csatornán értesíti a hajókat, majd a vízi rendészetet. Mindez nem percek, hanem másodpercek alatt kell, hogy megtörténjen.

Herczeg Zoltán elmondta, hogy a mentést begyakorolták, és havonta gyakorolják éppen azért, gyorsan tudjanak reagálni.

A bíróság meghallgatta a magyar hajózási társaság műszaki igazgatóját is, aki a balesetet követően hívtak be a munkahelyére. Lengyel Zsoltnak egy-két kérdésre kellett csak válaszolnia. Elmondta, hogy nem volt elrendelve hajózási tilalom, magas volt a vízállás aznap este, sötét volt, esett az eső. 

Ebédszünet után további három tanút hallgatott meg a bíróság.

Mint arról korábban beszámoltunk, a vádirat szerint a szállodahajó kapitánya 2019. május 29-én az esti órákban egyedül vezette a hajót. Amikor elérte a Margit híd előtti vízszakaszt, legalább 5 percig nem a hajó vezetésére koncentrált. Ez idő alatt a Viking Sigyn összeütközött a Hableány sétahajóval, majd maga alá gyűrte azt. A baleset következtében 27-en haltak meg, egy ember pedig eltűnt. (Borítókép: Torkos Matild / Index)





Source link

Translate »