A VAZ-2101 típusjelzésű Lada rögtön az első versenyévadban komoly sikert aratott.

A Zsiguli tavaly ünnepelte 50. születésnapját, az 1966-ban Év Autója díjat nyert Fiat 124-re épülő VAZ-2101 első példányai 1970-ben látták meg a napvilágot. A Togliattiban található VAZ (Volzskij Avtomobilnij Zavod) autógyár 1,2 literes motorral szerelt első termékéből az első évben alig több mint 21 ezer példány készült, a 100 ezredik autó pedig 1971 júliusában hagyta el a gyárkaput.

Nem sokkal a piaci bevezetést követően már 1971-ben elkészült a típus első versenyváltozata, mellyel abban az évben gyorsan be is neveztek a Rallye Tour d’Europe versenyre. A mezőnyben az Alfa Romeókon, BMW-ken, Fordokon, Mercedeseken, NSU-kon és Opeleken kívül olyan szocialista autók voltak találhatók, mint például a Moszkvics 412, a Skoda 110 vagy a Zastava 101.

A Lada csapatát három VAZ-2101 alkotta, melyek 23-as, 24-es és 25-ös rajtszámmal vettek részt a versenyen az 1300 köbcentiméter alatti kategóriában. A 12 950 kilométer hosszú, országokon átívelő verseny Budapestet is érintette, és a 25-ös Lada végül az abszolút második helyen ért célba.




A versenyt egy Opel Ascona 1.6 SR-rel nyerték meg, a bronzérmet pedig egy BMW 1600 Ti legénysége zsebelte be. Mindkét „nyugati” típus az 1600 köbcentiméteres kategóriában indult. A 23-as, illetve 24-es Lada rendre a kilencedik, illetve a tizenharmadik helyen ért célba.

1972-ben nem indultak szocialista típusok a versenyen. 1973-ban öt Zsigulival neveztek az oroszok, melyek közül a legjobb ötödikként ért célba egy Opel, két BMW és egy Zastava mögött.




Az 1971-ben FIA homologizációt kapott VAZ-2101 után az 1,3 literes motorral felvértezett VAZ-2105-ből készült legendás versenyautó. A litván fővárosban, Vilniusban Sztatisz Brundza vezetésével a 80-as évek elején készített és 1982-ben homologizált Lada VFTS (Vilnius Fabrik Tuning Sport) alig 920 kilogrammot nyomott a mérlegen, és ehhez 160 lóerőt társított a 2 darab duplatorkú Weber karburátoros 1,6 literes motor.

A Lada a későbbiekben többek közt a Niva terepjáróból, a Samarából és a közelmúltbeli Vestából is készített verseny változatot.




Az európai piacokról tavaly kivonult orosz gyártó legsportosabb közúti modellje a Vesta Sport, melynek 1,8 literes szívómotorja 145 lóerős teljesítményű, és ez 9,3 másodperces 0-100-as szintidőt, illetve 193 km/h végsebességet tesz lehetővé. Az ötfokozatú kéziváltós típus alapára 1,1 millió rubel (4,4 millió forint).

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!