A Renault román márkája a közízlésnek jobban megfelelő külsővel, kicsit nagyobb méretben és modernizált technikával dobta piacra húzómodelljét. Jövünk az új Dacia Sanderóval szerzett friss tapasztalatainkkal.

2,9 millió forint. Ennyibe kerül a 2012-ben debütált és éppen kifutó Dacia Logan második generációjának 75 lóerős alapmodellje, és ezzel cikkünk írásakor ez a legolcsóbb itthon kapható új személyautó. Az ugyancsak 2012-ben kijött csapott hátú testvérmodell, a Sandero sem sokkal drágább a maga 3,2 millió forintos árával.

Most mindkét modell teljesen megújult, és 3,4 millió forintos indulóárával az új Sandero továbbra is a magyar piac egyik legolcsóbb új autója. A Magyarországra néhány héttel később érkező új Logan egyetlen 4,65 millió forintos-, cserébe viszont jól felszerelt és erős/takarékos motorral rendelkező változatban kapható, tehát már nem a legszűkebb pénztárcájú vásárlókra van méretezve.

Kipróbáltuk, hogy mit tud a gyakorlatban az új Sandero, melynek egy alaposan felextrázott, erősebb motorral szerelt példánya érkezett meg hozzánk. (Érdemes benézni a kattintható galériába, mely rengeteg részletfotót tartalmaz.)




Korrekt design


©





Szemrevaló

Eljutottunk arra a szintre, hogy az új Sandero láttán már senkiben sem ébred szekunder szégyenérzet. Sőt, a külső meglehetősen vállalhatóra sikeredett, olyannyira, hogy ha a márkajelzést letakarjuk, akkor akár egy Volkswagen Polo is könnyen belelátható a formatervbe.

A közelmúltban kijött Renault Cliohoz hasonlóan a vállalatcsoport CMF-B platformjára épülő újdonság elejét a szélesre húzott hűtőrács és a halszálka menetfényes LED-es fényszórók határozzák meg. A formaterv talán oldalról a legunalmasabb, a kerékjárati ívek picit hangsúlyosabbak lettek, hátul pedig az Y betétes lámpákon, illetve az ablak alatti kis spoilerszerű kidudorodáson pihen meg leginkább a tekintetünk. Apróság ugyan, de fontos, hogy az ötödik ajtó nyitógombját végre elrejtették.




2,6 méteres tengelytáv


©





Az elődhöz képest 9 centiméterrel nőtt a szélesség és ezzel párhuzamosan a nyomtáv is nagyobb lett. A hosszúság 3 centiméterrel gyarapodott és minimálisan csökkent a magasság, ami összességében enyhén sportosabb megjelenést kölcsönöz a 4,08 méter hosszú kocsinak.

A 13,3 centiméteres hasmagasság változatlan maradt. A divatterepjárós külsejű Sandero Stepway 4,1 centiméteres emelést kapott, ezenkívül pedig az egyedi lökhárítók, az orron lévő Stepway felirat, illetve a fényezetlen műanyag elemek mellett sem mehetünk el szó nélkül.

A szabadidőautó kivitelen különleges hosszanti tetőlécek találhatók, melyek moduláris kivitelük révén bármikor egyszerűen kereszttartóvá variálhatók át. Az utastérben a narancssárga betétek és varrások, valamint a kéttónusú ülések jelentik az eltérést az alapmodellhez képest.




A metálfény felára 130 ezer forint


©





Milyen belül?

Az utastér fekete és szürke műanyagjai kivétel nélkül kopogósan kemények, de az összképen sokat javít a műszerfal és az ajtók puha tapintású, egyedi textúrájú szövetbetétje. A kormány mögött fehér háttérvilágítású analóg műszerek és egy monokróm kijelző található. Alapáron a Dacia applikációját futtató telefonunk helyettesíti a középső kijelzőt, a jobban felszerelt példányokban pedig 8 colos színes érintőképernyő, illetve egy hasznos kis telefontartó kar található.

Hasznos és ma már elvárható extra az Android Auto és Apple CarPlay, melyek akár vezeték nélkül is használhatók. A Comfort felszereltségi szintű tesztautóhoz divatos megjelenésű kulcskártya tartozik, a motor gombnyomásra indul, és bár mind a négy ablakemelő elektromos, csak a vezetőjé automatikus működésű. Újdonság az elektronikus rögzítőfék és ez az első olyan Dacia, mely elektromos mozgatású napfénytetővel rendelhető.




Sötét hangulat, kemény műanyagok


©








Visszafogott oldaltartású ülések


©





Említést érdemel továbbá az elektromos szervókormány, a vészfékasszisztens, a holttérfigyelő, a tolatókamerával kiegészített parkolósegéd, az első parkolóradar, az automata ablaktörlő, illetve a visszagurulás-gátló. A klímavezérlés hagyományos kivitelű, a szemrevaló és minőségi kezelőszervek a Dusterből már ismerősek lehetnek. A klímapanel alatt egy USB-portot és egy szivargyújtó csatlakozót találunk, utóbbiból a hátul ülőknek is jutott egy példány.

A tetemes szélességnövekedés ellenére belül mindössze 0,8 centiméterrel nőtt a válltér, ellenben a hátsó lábtér annak ellenére 4,2 centiméterrel gyarapodott, hogy a tengelytáv kevesebb, mint 2 centiméterrel lett nagyobb. Újak az ülések, a vékonyított fejtámlák jól mutatnak és a korábbiaknál kevesebbet takarnak ki a látómezőből.

Az ülések magassága nagyobb tartományban állítható, és az első utasülés mellett kis táskatartó fülre lehetünk figyelmesek. A helykínálat nemcsak elöl, hátul is teljesen rendben van, bár a kemény hangvételű ülőlapok lehetnének picit hosszabbak. A kisebb-nagyobb tárolók térfogata 2,5 literrel 21 literre nőtt.




Korrekt helykínálat


©








Ide nem jutott USB


©





Az alacsonyabb peremű csomagtartó 328 literes, ami mindössze 8 literes előrelépést jelent. Akinek ez kevés, az válassza inkább a 18 literes növekedést követően 528 literes puttonyú Logant. A padlószint alatt 50 ezer forint ellenében normál pótkerék található, a kerékcseréhez szükséges eszközök viszont nem túl elegáns módon a csomagtérben figyelnek, illetve az osztottan dönthető hátsó üléstámlák alsó részén egy méltatlan fémrész rondít bele az amúgy korrekt összképbe.

A kellemes fogású, multifunkciós és bőrhatású kormány magasságában és mélységében is állítható. A szervó az átlagnál erősebb, a kormány minimális erőszükséglettel tekerhető, az útról kevés visszajelzéssel szolgál. A kerekek 15-16 colosak lehetnek, a futómű az átlagnál puhább hangolású, ami a hazai utak ismeretében örvendetes tény. A fék átlagosnak mondható, és bár hátul dobfék található, az 1 tonnánál alig nehezebb Sandero viszonylag rövid úton lefékezhető.













Az LPG verzióban pótkerék helyett itt tartály található


©





Mi hajtja?

A TCe 90 kivitelű tesztautó 1 literes 3 hengeres turbós benzinmotorjának 92 lóereje és 160 Nm-es nyomatéka tökéletesen elegendő a szürke hétköznapok szintjén dinamikusnak mondható közlekedéshez. A 0-100 11,7 másodperc alatt tudható le, a végsebesség 178 km/h.

A motor semmilyen burkolatot nem kapott, mégse mondható zavaróan hangosnak, a hatfokozatú kéziváltóban sem találtunk kivetnivalót. Felár ellenében CVT automata váltó is kérhető, ami kényelmesebbé, de lomhábba teszi az autót. Itt jegyzendő meg, hogy a Stepway kivitel is 0,3 másodperccel lassabb 0-ról 100-ra és a végsebessége is kevesebb 6 km/h-val.

A fogyasztásról egyelőre nem nyilatkoznánk, mert még csak viszonylag rövid utakon vezettük a Sanderót, de a szerény tömegű és alapáron start/stop rendszeres kisautó vélhetően lassan apasztja 50 literes tankjának tartalmát.




Mindent a szemnek


©








Kis túlzással élve ez akár egy Audi is lehetne


©






A szövetbetét feldobja egy picit a komor műszerfalat


©




A kizárólag ötfokozatú kéziváltóval társított SCe 65 verzió szívómotorja mindössze 67 lóerőt, illetve 95 Nm-t tud, így nem csoda, hogy állóhelyzetből 100-ra 16,7 másodperc alatt lehet felgyorsulni vele. Dízel és tisztán elektromos változat nincs és nem is lesz, a hibrid jövőre érkezik, a 100 lóerős LPG változat viszont azonnal elérhető. Ez a 40+50 literes tartályokkal szerelt, változatlan csomagterű gázos verzió 1300 kilométeres hatótávval büszkélkedhet, illetve azzal, hogy jelenleg ez a legfürgébb Sandero kivitel.

Érdekesség, hogy az elődjénél 4 centiméterrel hosszabb Logan csak és kizárólag LPG hajtással rendelhető. Ez a lépcsőshátú modell távirányítóról nyitható csomagtérfedelet, illetve egyedi csomagtér-rendező rendszert kapott.




Kár, hogy a hangerőállítás érintőpaneles


©











Elegáns kulcskártya


©











Volvo-szerű fejtámlák


©





Árak

+ : pofás külső, tágas utastér, modern motorok, továbbfejlesztett technika, kis tömeg, praktikus részletmegoldások.

: a kemény műanyagok mindenhol, nagyon fapados és gyenge az alapmodell, nincs dízel, a hibridre várni kell.

A cikk elején már tisztáztuk, hogy az új Sandero 3,4 millió forinton nyit, ezért az összegért persze sem kívül, sem belül nem olyan képet fest, mint a mellékelt fotókon látható tesztautó.

A fényezetlen lökhárítóval, tükörrel és kilinccsel rendelkező, acélfelnikkel szerelt SCe 65 Access kivitelben nemhogy automata, de még manuális klíma sincs, és rádió helyett is csak annak előkészítését kapjuk. A fapados alapmodellből továbbá a távirányítós központi zár és a kormány állíthatósága is hiányzik.

A tesztelt TCe 90 Comfort kivitel alapára 4,4 millió forint, a tesztautó ára pedig extrákkal együtt 5 millió forint. Viszonyítási alapként az új Renault Clio fapados 65 lovas alapmodellje 4,4 millió forinton startol, a 90 lóerős kivitel pedig minimum 5,2 millió forintba kerül.

A 90-100 lóerős motorokkal szerelt Sandero Stepway 4,35-5,2 millió forintos alapárral bír, a kizárólag LPG változatban kínált Logan pedig 4,65 millió forintba kerül. Összehasonlításképp, a 90 lóerős Duster divatterepjáró hazai indulóára 3,65 millió forint.




Clio alternatíva


©





Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!


László Ferenc
Autó

Megérkezett Magyarországra az ősszel leleplezett Logan, Sandero és Sandero Stepway, melyekből a későbbiekben hibrid változat is készülni fog.



hvg.hu
Autó

Amennyiben minden jól megy, 2021-ben elkészülhet a népszerű SUV minden korábbinál nagyobb kivitele.