A nagy olajtársaságok haladnak a korral, és már messze nem csak benzint és gázolajat, hanem adott esetben akár villamos energiát is kínálnak a vásárlóknak. Jövünk a magyarországi piaci körképpel.

Norvégiában az elmúlt hónapban eladott új személyautók 87,1 százaléka konnektorra dugható jármű volt, a teljesen elektromos kocsik részesedése elérte a 66,7 százalékot. Magyarország még messze nem áll olyan jól elektromos autózás fronton, mint a piacot a több százbillió forintos olajalapból erőteljesen pörgető észak-európai ország, mindenesetre szépen lassan hazánkban is növekszik a környezettudatosnak mondott autók aránya.

A villanyautókban rejlő potenciált az olajtársaságok is látják. Amikor 2016-ban felkerestük a világ legnagyobb benzinkútját, a luxemburgi töltőállomáson Kapitány István, a Shell globális ügyvezető alelnöke azt nyilatkozta, hogy hamarosan a cég benzinkútjain is lehet majd villanyautókat tölteni. És így is lett.

Megnéztük, hogy e tekintetben jelenleg mi a helyzet Magyarországon, illetve a régióban.




MOL

Az első hazai villanyautó töltőjét már 2012-ben, tehát jóval a komolyabb hazai e-autó boom előtt átadott MOL-tól megtudtuk, hogy a vállalat nemrégiben 14 új elektromos töltőt helyezett üzembe itthon, így a töltők száma már eléri a 71-et. Ezek közül 7 gyors egység (22-43 kW), 58 nagyteljesítményű villámtöltő (50-75 kW) és 6 ultragyors-töltő (75+ kW). A 71 töltő közül 65 MOL benzinkúton üzemel 60 helyszínen, a fennmaradó 6 pedig külső helyszínre lett kihelyezve – árulta el kérdésünkre Tóth-Fekete Róbert, a MOL-csoport Alternative Fuels területének vezetője.

AC-töltés esetén 99 forintba kerül egy kWh, DC-töltés esetén ugyanennyi elektromos energia 139-149 forintos kiadást jelent. Összehasonlításképp, az ELMŰ-ÉMÁSZ A1-es normál árszabása szerint 1 kWh mintegy 38 forintba kerül.

20 kWh-s átlagfogyasztást feltételezve, egy otthoni árammal jellemzően néhány kW teljesítmény mellett igen lassan “tankolt” villanyautó 100 kilométeren 760 forintból, nagyságrendileg 2 liter benzin árából üzemeltethető. Ha MOL-kúton töltünk, akkor a villanyautó átszámítva mintegy 5,1-7,6 benzin árát használja el 100 kilométeren. És hogy mennyi ideig tart a töltés? Nos, amennyiben például 50 kW-ot tud mind a töltőpont, mind az autónk, akkor 30 perc alatt nagyságrendileg 125 kilométeres hatótávot nyerhetünk.




Fizetni a MOL saját fejlesztésű Plugee alkalmazásával (Android, iOS) a legegyszerűbb, mely tavaly nyár óta közel 5 ezer felhasználóra tett szert, de ezenkívül a shopokban hagyományos módon is kiegyenlíthető a számla. Információink szerint egy átlagos töltés 45 percig tart, illetve 15 kWh energiát hív le a rendszerből.

A hálózatát maga által fejlesztő és üzemeltető MOL az EU által támogatott Next-E projekt keretein belül 2021 végéig 12 új magyar töltőt kíván üzembe helyezni. A vállalat régiós hálózata 6 országban 161 elektromos töltőt vonultat fel, mely szám az év végére meg fogja közelíteni a 200-at. Ez azt jelenti, hogy a benzinkutak 10 százalékán lehet majd e-autót tölteni.

Mint megtudtuk, a MOL elsősorban villám- és ultragyors DC-töltőkkel kíván bővíteni. A régiós hálózatban jelenleg 12 darab ultragyors egység érhető el, melyek közül 2 képes 150 kW-os teljesítményre, és a későbbiekben a többi töltő teljesítményét is fel kívánják emelni erre a szintre.




Lukoil

A Lukoil magyarországi benzinkútjai közül jelenleg 4 helyszínen található elektromos töltő, melyek AC-, illetve DC fronton rendre 22-43, illetve 50 kW-os maximális teljesítményre képesek. Az orosz vállalat hazai töltőpontjai 40-100 forintos percdíj, vagy pedig 90 forintos kWh díj mellett használhatók, utóbbi esetben 500-990 forintos egyszeri töltési díj mellett.

A shopokban nem lehet fizetni a töltésért, erre a célra csak és kizárólag a BookMyCharging (Android, iOS) alkalmazás használható, mellyel a töltők előre foglalhatók is.

Kérdésünkre a cég hazai képviselete elmondta, hogy az év végéig 7 további benzinkúton helyeznek üzembe villanyautó töltőpontot, és egyelőre nem terveznek 50 kW-os teljesítmény fölé menni. Ígéretek szerint 2021 végén a régiós benzinkutak 20 százalékán, 2022 végén pedig már mintegy 30-40 százalékán lehet majd elektromos autókat tölteni.




OMV

Az OMV jelenleg két Ionity, egy 150 kW-os Tesla (150 kW) és egy saját üzemeltetésű 50 kW-os töltőállomással rendelkezik Magyarországon, melyek közül az utóbbi budapesti töltő már jó ideje üzemen kívül van.

Az autópályák mellett elhelyezett Ionity töltőpontok maximális teljesítménye eléri a 350 kW-ot, ami hétszerese a viszonylag elterjedt villámtöltők 50 kW-os értékének. Más kérdés, hogy a legtöbb elektromos autó maximum 50-100 kW-tal tölthető, és az e tekintetben rekorder Porsche Taycan is csak optimális esetben támogatja a 270 kW-ot.

A közelmúltban egy Audi e-tron szabadidőautóval kerestük fel az egyik hazai Ionity helyszínt, ahol is a 300-330 kilométeres hatótávolságot biztosító 95 kWh kapacitású akkumulátort 33 perc alatt tudtuk feltölteni 26-ról 100 százalékra.




A sebességnek persze ára van. Míg a kezdeti időszakban mindössze 2 500 forint volt egy teljes töltés, addig egy ideje már 280 forintba kerül 1 kWh, vagyis az Ionity több, mint hétszer drágább az otthoni töltésnél. Könnyen kiszámolható, hogy egy 100 kilométeren 20 kWh-t fogyasztó autó benzinre átszámított átlagfogyasztása mintegy 14,4 literre jön ki. Egy nagyobb teljesítményű, gyakran dinamikusan vezetett villanyautó esetében könnyen előfordulhat, hogy 20 liternél is több benzin árából tudunk megtenni 100 kilométert.

Mint megtudtuk, az osztrák vállalat magyar töltőpontjainak kihasználtsága alacsony, és a vállalat egyelőre nem rendelkezik konkrét bővítési tervekkel. Az Európai Unióban jelenleg 326 Ionity töltőállomás üzemel és 43 építése zajlik éppen.




Shell

A Shell jelenleg két hazai autópálya melletti helyszínen biztosítja Recharge szolgáltatását. Az AC-, illetve DC-töltés esetében 43, illetve 50 kW jelenti a plafont, a szolgáltatásért a Mobiliti alkalmazásban lehet fizetni. 1 kWh ára 150 forint, ami az otthoninál nagyságrendileg négyszer drágább töltést jelent.

A Shell ezenkívül három helyszínen üzemeltet 350 kW-os Ionity töltőt, melyek használata jelen esetben is kWh-ként 280 forintba kerül.

A vállalat célja, hogy 2025-re az eredmény 50 százaléka már az üzemanyag értékesítésen kívüli területekről származzon. Ennek keretein belül régiónkban és Magyarországon is növelni szeretnék a villanyautó töltőpontok számát, de ennek részleteit egyelőre nem kívánja felfedni a cég.




Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!