A Panamera Sport Turismo talán a Porsche leginkább rétegautónak tekinthető modellje. A luxusautók kategóriáján belül bőven értelmezhető családi sportkombi egyszerre egy főúri nagyautó extra csomagtérrel és egy komoly képességű közúti veszedelem, akár 80 milliós árral. Kipróbáltuk a megújult szériáját.

A Porsche Panamera több mint egy évtizede a piacon van, és közel jár a 300 ezer eladott példányhoz. Ez a szám ugyan porschés mércével sem igazán kiemelkedő ? a Porsche Cayenne-ből például már egymilliónál járnak ? de mint termék a német márka számára továbbra is fontos a Panamera. Részben azért, mert jó darabig nem is volt közvetlen konkurense ebben a komoly profittal kecsegtető, igen szűk szegmensben. Igaz, mostanra megérkezett a Mercedes-AMG GT 4-ajtós változata a maga akár 650 lóerős teljesítményével, ami elég fajsúlyos színrelépés volt a Panamera ellenében.

Azt, hogy mennyire fontos modell még mindig a Panamera, mindennél jobban mutatja, hogy összesen 21 variációban érhető el a Porsche konfigurátorában, az ára pedig a 100 ezer eurós tartománytól indulva egészen a 227 ezer eurós (81 millió forint) Panamera Turbo S Executive-ig tart.







Szinte felsorolhatatlan, hány bőrt lehet lenyúzni egy ilyen felsőkategóriás autóról, amelynél a motorválaszték a 2,9 literes, 330 lóerős alapváltozattól indulva a szuperhibrid ? nálunk zöld rendszámozható ? V8-as 700 lóerős Panamera Turbo S E-Hybridig tart.

Az biztos, hogy egy Panamera elképesztően drága autó is lehet, ami valójában aduász a Porsche tehetős célcsoportjai felé, mondván, egy csúcs-Porschét bőven lehet luxusautós szemmel nézni. Eközben a ?szomszéd házban?, a ténylegesen luxusmárka Bentleynél azzal érvelnek, hogy ma már egy Porsche is majdnem egy Bentley árában van, de mégsem klasszikus arisztokrata modell. Talán nem véletlen, hogy Budapesten is egymás szomszédságában van a két márka szalonja.




Nálunk a Panamera 2018-ban piacra dobott ?kombi? változata, a Sport Turismo 2020-ban frissített változata járt, ami, mondhatjuk, végképp csak egy szűk vásárlói csoport számára releváns autó.

A Turismo lényege a normál Panameránál 10 centivel hosszabb karosszéria, ami a csomagtérben összpontosul, amely alapból 520 literes. Mindez egy öt méter feletti autónál arányaiban egyáltalán nem jelentős, pedig lecsapott ülésekkel akár 1390 literig is bővíthető helytér. Kombi ide vagy oda, a Panamera Sport Tourismo szigorúan négyüléses. Négy személynek viszont fejedelmi a tér és a komfort, még hátul is, köszönhetően a különálló ülések végtelen számú ? persze elektromos ? beállításainak.




Ami a modell frissítését illeti, nehéz felfedezni a különbségeket a korábbi dizájnhoz képest. A 2020-as Panamera legkönnyebben az elülső Sport Design-elemek alapján ismerhető fel, ami alapfelszereltség lett a korábban csak felárért adott opció helyett. A Sport Design nagyobb hűtőrácsot és oldalsó légbeömlőket jelent. A kocsi hátsó részén a vízszintes fénycsík lett összefűzve a LED-es hátsó lámpákkal, nagyjából ennyi az újdonság.




A nálunk járt Panamera 4S Sport Turismo a maga 184 ezer eurós árával valahol a fent taglalt széles mezőny már-már felső harmadát képviseli. Bordó fényezéssel és szürkésbarna kárpittal, Alcantara bevonatú kormánnyal igazán exkluzív megjelenésű.

Az autó tökéletes példája annak, amit a Porsche az elmúlt évtizedes tapasztalata alapján felépített erről a modellről: közel 200 ezer euróért elképesztő kényelmet és utazási komfortot adnak, amiben megvan a német cég sportautós gyökerei révén a nyersesség is. A kabinterében nem ugyanott van a fókusz, mint egy luxusautóban, nem a földöntúli minőségű egyedi kárpitvarrásokon, vagy milliméter vastag márványlapokból kirakott intarzián van a hangsúly.




A sofőr előtti méretes fordulatszámmérő azonnal rögzíti az emberben, hogy egy Porsche továbbra sem csak digitális termék. A sportkormány és a Le Mans-i örökségként a bal oldalt található ?indítókulcs?, vagy a visszapillantóban ott terpeszkedő széles hátsó adja azt a hangulatot, hogy egy Porschénak mechanikai értelemben kell a legjobbnak lennie a világ autói között.




A motortérben a 2,9 literes ikertubós V6-os motor van 440 lóerővel, ami a Porsche Macan Turbóban bukkant fel először még 2019 végén. A hathengeres motor 550 Nm-es nyomatékot tud 1800?5600-as fordulatszám között, és nincs nagyon kérdés a fölényességét illetően. A két tonnás Panamera állórajtja például fenomenális tarkón vágó élmény, amikor a kuplungot rárúgja a hajtásra a rajtprogrammal a rendszer. Lehet, hogy hivatalosan 4,3 másodperc alatt van 100-on, de az életben ennyinek sem érezni.

A Panamera persze nem durrog annyira, mint egy igazi sportkocsi a stuttgartiak kínálatából, nem is illene talán a ?grand turismós? imidzshez, viszont itt is van ?Booster? gomb a kormányon, amely 25 másodperc erejéig extrém módon hajtja meg a turbót. Ezzel is lehet katapultálóst játszani: menet közben lényegében bármilyen tempóról tol még egy jókorát a hajtás a minden erejét beleadó autón.




A Sport Turismo 4S végsebessége hivatalosan 289 km/h, igaz most, téli abroncsokkal csak 240 a megengedett, amire matrica is figyelmeztet. Mindenesetre jól jönnek az olyan aerodinamikai finomságok, mint a tetővégen lévő aktív légterelő. Ez a kis szárnyvég szépen rádolgozik a légellenállásra nagy sebességnél és akár 50 kilogrammnyi plusz leszorítóerőt generál, hogy a hátul 21 colos kerekeken feszülő, 315 milliméter széles abroncsok minden tapadást megfogjanak.




Fontos tudni, hogy ilyen adatok mellett a Panamera nemcsak összkerékhajtású, de összkerék-kormányzású is. A Porsche adaptív felfüggesztését is frissítették a modellbe, ami Active Suspension Management (PASM) néven fut. A másik kardinális elektronikai rendszer mára a Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), amely a kocsi stabilitásáért felel. Ezek a rendszerek egyre inkább a túlélés kifinomult elektronikai zálogai, hogy a végtelen teljesítményű autók miatt felbátorodott sofőrök ne potyogjanak le azonnal az első kanyarnál az útról.

A mai SUV-kal kitömött utcaképben talán még különlegesebb egy-egy ilyen nagy luxus sportlimuzin, amelynek megvan a maga karaktere. Helye van a Panamerának a Porsche palettáján akkor is, ha profitot a szabadidő-autók termelik igazán.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!


hvg.hu
Autó

Az elmúlt több mint negyven év valamennyi generációját benevezték egy gyorsulásra.



hvg.hu
Autó

A bolygó megmentését felesleges lenne egy literenként 3000 forintos üzemanyagtól várni, de a jövője így is ígéretes.