Index – Belföld – A hobbidrónosokat és az oknyomozókat is ellehetetlenítheti az új törvény
A modellezőkluboknak és a hobbidrónosoknak is elveheti kedvét az úgynevezett dróntörvény, azaz ?A pilóta nélküli légi járművek üzemelésével összefüggő egyes törvények módosításáról? szóló javaslat. Az oknyomozó újságírók és politikusok is jogi keretek közé lehetnek szorítva a jövőben.
A szavazás előtt álló törvény szerint a pilóta nélküli játék légi járműnek minősül
a 120 gramm maximális felszálló tömeget el nem érő, adatrögzítő eszközzel fel nem szerelt pilóta nélküli légi jármű, amely a távoli pilótától 100 méternél nagyobb távolságra eltávolodni nem képes.
A 120 gramm feletti értékkel rendelkező eszközök esetében az jogosult kezelésre, üzemeltetésre, illetve vezetésre, aki képzésben részesült, és eredményes vizsgát tett, vagy kiképzés alatt álló személy, akinek a tevékenysége a légi közlekedés biztonságát befolyásolhatja.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) november 11-i közleményében tájékoztatott arról, hogy 2021. január 1-jétől csak a HungaroControl applikációjának használatával reptethetőek a pilóta nélküli légi járművek. Ez azt a célt szolgálja, hogy a drónozók naprakész tájékoztatást kapjanak a légtér-információkról és a korlátozásokról.
A minisztérium emlékeztetett rá, hogy a pilóta nélküli légi járművekkel kapcsolatos általános uniós előírások tavaly nyáron léptek hatályba, ezeket már idén júliustól alkalmazni kellett volna, a koronavírus-világjárvány miatt azonban ezt a határidőt 2020 végéig tolták ki.
Bizonyos részletszabályok megalkotása a tagállamok feladata maradt, az ITM javaslata az új hazai drónszabályozás törvényi szintű elemeit tartalmazza. A tervezet megteremti a biztonságos üzemeléshez, a drónok rugalmas és innovatív felhasználásához szükséges kereteket
? írta a minisztérium novemberben.
A törvényjavaslatban rögzítették, hogy
a légi közlekedési hatóság nyilvántartást fog vezetni a repülőeszközökről, a pilóta nélküli légijármű-rendszerekről és üzemben tartóikról.
A magyar légteret kizárólag a nyilvántartásba vett járművek használhatják majd. A pilóta nélküli játék légi járművekre nem terjed majd ki a nyilvántartásba vételi kötelezettség.
A minisztérium kiemelte, hogy a szabályozás fokozottan védi a magánélet és az otthon nyugalmának tiszteletben tartásához fűződő alapvető jogokat is. Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban.
A javasolt rendelkezésekben az is szerepel, hogy lakott terület felett kizárólag eseti légtérben lehet pilóta nélküli légi járművet használni. A játékdrónokra ez nem vonatkozik.
Az eseti légtér legfeljebb hét napra szóló kijelölése a továbbiakban is a katonai légügyi hatóságnál kérelmezhető, ennek hiányában a lakott területen belüli drónozás közlekedési szabálysértésnek minősül.
A törvényjavaslat egyik legfontosabb része, hogy
a családi élet háborítatlansága érdekében magánlaksértés miatt vonható felelősségre az, aki kamerával felszerelt légi járművével az érintettek hozzájárulása nélkül más lakásáról vagy az ott tartózkodókról felvételt készít.
Drónok a politikában és a sajtóban
A közelmúltban a Magyar Hang és az Átlátszó is képeket közölt arról, hogy Mészáros Lőrinc nagyvállalkozó bicskei birtokán különböző páncélozott katonai járművek parkolnak.
Később az Átlátszó és a Magyar Hang munkatársát a képekkel összefüggésben a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság gazdaságvédelmi osztálya hallgatta ki. Mint kiderült, a rendőrség a drónnal készített felvételek miatt ismeretlen tettes ellen indított eljárást, tiltott adatszerzés bűntette miatt. Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő egy október 30-i Facebook-bejegyzésben tudatta, hogy ő készítette a fotókat.
Hadházy egyébként korábban az Orbán Viktor családja tulajdonában lévő alcsútdobozi birtok fölé is drónt reptetett, hogy felvételeket rögzítsen arról.
Politikai motiváció a dróntörvény mögött?
A drónhasználók arra figyelmeztetnek, hogy törvényjavaslat teljesen ellehetetlenítené a modellezőket és a hobbidrónosokat, mivel a legtöbb használható pilóta nélküli jármű súlya ? az akkumulátorokkal együtt ? 120 gramm felett van.
A törvény általános parlamenti vitájában ? az MTI összefoglalója szerint ? a szocialista Szakács László jelezte, módosító javaslatot nyújtottak be, amelyet a Magyar Modellező Szövetség készített elő. Ezt érdemben azonban egyik szakbizottság sem tárgyalta meg ? tette szóvá. Amellett érvelt, hogy vegyék figyelembe a szervezet javaslatait, és mindenki folytathassa azt a hobbitevékenységet, amit szeretne.
Keresztes László Lóránt, az LMP frakcióvezetője arra volt kíváncsi, milyen módon készítették elő a jogszabályt, mivel azt, állítása szerint, elképesztő felháborodás övezi. Az LMP-s politikus azt is mondta, hogy semmilyen egyeztetés nem előzte meg a javaslat előterjesztését, és
durva beavatkozás történik, ami mögött komoly politikai motiváció van.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára a felvetésekre válaszul elmondta: a javaslat a drónok biztonságos felhasználási feltételeit teremti meg, és
kiemelt figyelmet fordít a magánélet védelmére is.
Mosóczi László szerint az előterjesztést széles szakmai összefogás mellett munkálták ki.
A drónok súlyhatárára vonatkozó módosítást javasolnak
A törvényjavaslathoz hat képviselői módosító indítvány érkezett. Az egyiket a szocialista Harangozó Tamás, a másik ötöt a jobbikos Dudás Róbert nyújtotta be.
Harangozó módosítója a Magyar Modellező Szövetség által javasolt változtatásokat tartalmazza. Ennek értelmében az illetékes miniszterek kijelölnék a magyar légtérnek azt a részét,
ahol sport, hobbi vagy kutatás-fejlesztési céllal pilóta nélküli légi járművek repülhetnek. Az ilyen légtereken belül műveleteket végrehajtó pilóta nélküli légi járművek mentesülnek a légügyi hatóság nyilvántartási kötelezettsége alól akkor, ha egyesületi keretek között történik az üzemeltetésük. Ezekben a légterekben végrehajtott műveletek esetén a távpilóta mentesül a vizsgáztatás, valamint az online repülésbejelentési kötelezettsége alól.
Harangozó módosítója másik kardinális pontja a súlyhatárt
a 120 gramm helyett 250 grammra emelné.
A 120 grammos súlyhatár bevezetése egy sor olyan repülőmodellt és repülni képes eszközt nyilvánítana pilóta nélküli légi járműnek, ami semmilyen veszélyt nem jelent a légi közlekedés biztonságára vagy a magánszféra részét képező személyiségi jogokra
? olvasható Harangozó Tamás indoklásban.
Az eredeti javaslatban meghatározott súlyhatárt azért is tartja Harangozó és a Magyar Modellező Szövetség súlyos szigoritásnak, mert állításuk szerint pontosan ezek azok az eszközök, amelyeken keresztül a technika iránt érdeklődő 10?14 év közötti fiatalok bevonhatóak a modellezésbe, és megismerhetik a dróntechnológiát.
Ez az a korosztály, ami jelenleg ki van zárva a pilóta nélküli légi jármű kezelése alól. Azok az eszközök, amik ez alatt a tömeg alatt elérhetőek vagy elkészíthetőek, a gyakorlati tapasztalat szerint többnyire rendkívül drága vagy olcsó, de használhatatlan játékok
? érvelnek az indoklásban.
A légtérre és a súlyhatárra vonatkozó módosítást a jobbikos Dudás Róbert is benyújtotta.
Az úgynevezett dróntörvényről szerda délelőtt szavaz a parlament.