A bolygó megmentését felesleges lenne egy literenként 3000 forintos üzemanyagtól várni, de a jövője így is ígéretes.

A Porsche és a Siemens Energy elindította kísérleti projektjét Chilében, amely a világ első ipari méretben termelő szintetikus üzemanyag gyára.

A szintetikus üzemanyag vagy más néven eFuel alapvetően olyan szénhidrogén termék, amelyet vízbontással nyert hidrogén és a légkörből kivont szén-dioxid vagy szén-monoxid szintézisével állítanak elő. Az így létrehozott metanolt alakítják üzemanyaggá, ami lényegesen tisztább tüzelőanyag, mint a jelenleg használatosak. Szinte korom és nitrogén-oxidok keletkezése nélkül ég el, arról nem is beszélve, hogy zárt körfolyamatot alkot a felhasználása, mert az elégetésekor keletkező vegyületeteket használják fel a gyártáshoz. A szintetikus üzemanyagok egyértelmű előnye egy autógyártó – mint a Porsche – szempontjából, hogy azonnal helyettesíthetik a fosszilis tüzelőanyagokat, vagyis közvetlenül segíthetik a belső égésű motorok túlélését.

A jól hangzó ötlet hátulütője a gyártás költsége, annak ellenére, hogy az összetevők bőségesen rendelkezésre állnak. A folyamat lépései igen energiaigényesek: a hidrogén leválasztása, a tiszta szén-dioxid előállítása is magas energiaigényű. Alapfeltétel az is, hogy gyártáshoz használt áramnak megújuló forrásból kell származnia, hogy az egész folyamatnak környezeti szempontból értelme legyen. Energiatermeléshez leginkább szélerőművek alkalmazása ideális, egy ilyen kísérleti projekt indult el a chilei Magallanes tartományban.




A szintetikus üzemanyagot előállító kísérleti projekt a Porsche-Siemens Energy párosé, amelyben a partnereik még a kínai AME energiaipari társaság, a chilei ENAP olajipari vállalat és az olasz Enel cég. Technikailag a chilei üzem bármilyen üzemanyagfajtát elő tud állítani, legyen szó benzinről vagy dízelről, vagy kerozinról. Az előállított szintetikus tüzelőanyagot a hagyományos benzinhez vagy dízelhez kevernék, de a cél a tisztán mesterségesen előállított üzemanyagok értékesítése.

A Porsche fejlesztési vezetője Oliver Blume ugyanakkor elmondta, hogy az általuk fejlesztett szintetikus üzemanyag egyelőre igen drága, mert literenként 10 dollárba (3000 forintba) kerül, ezért a kutatók most azon dolgoznak, hogy 2 dollár alá lehessen szorítani a literenkénti árat. A kísérleti szakaszban a chilei gyár 130 ezer liter e-üzemanyagot állít elő, majd 2024-ig futtatnák fel a termelését 55 millió literre és plusz két év múlva 550 millió literre.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!


hvg.hu
Autó

A lényeg éppen az, hogy ne vegyük észre.



MTI / hvg.hu
Autó

9,2 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás a tavalyi év hasonló időszakához képest.