A General Motorsnak 6,9 millió autót kell szervizbe hívnia a japán Takata cég veszélyes légzsákpatronjai miatt. A csődbe ment japán gyártó helyett ráadásul az amerikai cég fizetheti a légzsákcseréket.

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal hivatalosan is elrendelte közel hatmillió a General Motors által gyártott jármű visszahívását az USA-ban, amelyekben a hivatalosan is halálos veszélyt jelentő Takata légzsák-felfúvók lehetnek – írja a CNN. Az amerikai piacon kívül további 1,1 millió autót kell a világ többi részén hasonló ok miatt, minél hamarabb márkaszervizbe vinni.

A hibás Takata légzsákok miatti 2014-ben indult kényszerszervizelések már messze a történelem legnagyobb visszahívási akcióját jelentik. Az elöregedés miatt felrobbanó légzsákfelfúvók a mai napig világszerte 27 embert öltek meg, köztük tizennyolcat az Egyesült Államokban. Globálisan eddig mintegy 100 millió felfújót hívtak vissza, és szinte minden nagyobb autómárka érintett volt benne.

A jelenlegi visszahívás, azért is különösen súlyos pénzügyi teher a GM számára, mert a Takata csődje miatt a GM-nek minden költséget magának kell fizetnie. A cég várhatóan jövőre mintegy 400 millió dollárt költ erre a célra, a további forrásokat pedig a következő években gazdálkodják ki. Az autógyártó legfrissebb éves pénzügyi jelentése szerint a teljes cserefolyamat mintegy 1,2 milliárd dollárjukba kerül majd.

A GM-nek 30 napja van arra, hogy ütemtervet adjon a visszahívott járművek tulajdonosainak az említett felfújók cseréjére. A mostani visszahívás leginkább pickupokat és SUV-kat érint, amelyeket a 2007-2014 közötti években gyártottak. Az érintett modellek: Cadillac Escalade ESV, Chevrolet Silverado 1500, GMC Yukon XL, GMC Sierra 1500, Chevrolet Silverado 2500/3500, Chevrolet Tahoe, Chevrolet Suburban, Chevrolet Avalanche, GMC Yukon, Cadillac Escalade, GMC Sierra 2500/3500 és Cadillac Escalade EXT.

Magyarországon, mint korábban írtunk róla, nagyjából 40 ezer autó lehetett érintett a Takata légzsákok miatti külön szervizelésben. Ezen autók tulajdonosait alvázszámlista alapján értesítették anno, de ha egy autó a sokadik tulajdonos birtokában van, a tulajdonosnak kell érdeklődnie érintett-e a cserében. Az egyes márkák direkt linkeket tartanak fent az ellenőrzésre, hogy egy jármű érintett-e, a Honda magyar autóit például itt lehet lekérdezni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!


hvg.hu
Autó

Elértünk arra a szintre, hogy a legkisebbeket is légzsákok védjék.



hvg.hu
Autó

Az oldalütközésekkel szemben a legvédtelenebbek manapság is az autók. Egy ilyen, a becsapódást ?előre látó? és reagáló külső légzsákrendszer remek ötletnek tűnik a biztonság növelésére.