Megérkezett a 310 lóerős spanyol crossover első példánya Magyarországra, amit gyorsan össze is vetettünk a megújult Cupra Atecával.

A Seat sokáig Cupra típusjelzéssel dobta különböző típusainak sportos modelljeit, a közelmúltban azonban a Cupra különálló márkaként folytatta tovább az útját a Volkswagen csoporton belül.

A Cupra Ateca és a Cupra Leon könnyen kikövetkeztethető módon nem más, mint a Seat Ateca és a Seat Leon szupersportos változata, az idén márciusban leleplezett Cupra Formentor viszont már a márka első igazi saját modellje, melynek első hazai példányával a Balaton környékén ismerkedtünk meg közelebbről.




Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy a Cupra Formentor mellett a nemrégiben ráncfelvarrt Cupra Atecát is ki tudtuk próbálni és egymás mellé tudtuk állítani a két modellt.


Formentor vs. Ateca


?




Az Ateca 6,9 centiméterrel rövidebb, viszont 10,4 centiméterrel magasabb a Formentornál, ami miatt a külseje sokkal divatterepjárósabb. A nyúlánk kialakítású, szemrevaló formatervű Formentor emiatt közelebb áll a Seat Golf technológiára épülő kompaktjához, a Leonhoz.


Ateca vs. Formentor


?




A Formentor tengelytávja 4 centiméterrel hosszab az Atecáénál, a két modell szélessége viszont lényegében megegyezik egymással. Az utastér széltében és hosszában a Formentorban tűnik szellősebbnek, a fejtér viszont a magasabb Atecában nagyobb.


Formentor


?




Az egyedi logót egyelőre még szoknunk kell, az utca népének pedig fogalma sincs, hogy milyen gyártmányú autóhoz van szerencséje. A Formentor és a faceliftes Ateca fényszórói nagyon hasonlítanak egymásra, a Formentor látványos fénycsíkkal összekötött hátsó lámpái viszont egyértelműen látványosabbak az Ateca konzervatív megjelenésű lámpatestjeinél.


Cupra Ateca


?




A Formentor műszerfala modernebb tűnik, a leglátványosabb különbség, hogy míg az Atecában méretes konzervatív váltókar található, addig a Formentorban a 8-as Golféhoz hasonló apró menetirányválasztóra lehetünk figyelmesek. Közös vonás az alul csapott kormány és az azon elhelyezett start/stop-, illetve Cupra nyomógomb. Utóbbi nyomkodásával váltogathatunk a különböző üzemmódok között.

A legsportosabb módban mindkét autó felhangosodik, de a kipufogóhang minimális, a mechanikus muzsika elölről érkezik. Az Ateca sportos négyhengeres hangzású, a Formentorban viszont picit túltolták az első hangszórókból érkező szintetikus motorhangot.


Formentor


?





Formentor


?







A Formentor csomagtartója 420 literes, ily módon jelentősen elmarad a testvérmodell 510 literes puttonyától.


Formentor


?




Mi és hogyan hajtja?

A 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotor vizuális díszítésével nem igazán foglalkoztak a gyáriak:


Formentor


?




A Formentor 310 lóerős teljesítményt, illetve 400 Nm-es nyomatékot ad le a négy kerékre, ami 4,9 másodperces 0-100-as gyorsulást és 250 km/h végsebességet tesz lehetővé. A gyorsulás minden sebességtartományban több mint korrekt, a hétfokozatú DSG automata váltó villámgyorsan kapcsolgat és a dinamikus haladást a kiváló futómű és az opcionális Brembo fék is maximálisan támogatja.

Az Ateca hasonló nyomaték mellett 10 lóerővel kisebb teljesítményű, de a 4,9 másodperces 0-100-as szintidő itt is adott, és a vélhetően a nagyobb légellenállás miatt „csak” 247 km/h végsebességre sem igazán lehet panaszunk.


Formentor


?





Formentor


?




A Cupra Ateca magyarországi alapára 17,8 millió forint, de néhány extra megrendelésével könnyen 20 millió forint fölé ugorhatunk. A Cupra Formentort egyelőre nem árazták be, információnk szerint az újdonság a testvérmodellnél kicsit drágábban fog nyitni.

Az autókat Cupra kereskedésekben lehet megtekinteni és megvásárolni, melyből eddig csak egy volt Budapesten, de novemberben három új nyílik vidéken.


Formentor


?





Formentor


?




Mit hoz a közeljövő?

2021 elején érkezik a Formentor plugin hibrid változata, mely a jelenlegi szabályozás értelmében itthon minden további nélkül megkaphatja a zöld rendszámot. Ennek mozgatásáról egy 150 lóerős 1,4 literes turbós benzinmotor és egy 115 lóerős villanymotor gondoskodik. A 245 lóerős összteljesítményű és 400 Nm-es nyomatékú, elsőkerék-hajtású modell a 13 kWh kapacitású akkumulátora révén 50 kilométert akár elektromosan is meg tud tenni, a DSG-váltó ez esetben hat fokozattal rendelkezik.

Érkezőben továbbá a spanyolok első olyan modellje, melyet már a kezdetektől fogva elektromos autónak terveztek. Az újdonság 2019-ben még Seat El-Born tanulmányként mutatkozott be, idén viszont a végleges változat már Cupra El-Born néven látta meg a napvilágot.




Az El-Born 4,33 méter hosszú, vagyis csak 5 centiméterrel hosszabb, mint az új Leon. A 2,77 méteres tengelytávolságú típus alsó részében kapott helyet a 14 centiméter magas akkumulátorcsomag, mely 77 kWh kapacitású, és egy feltöltéssel mintegy 500 kilométeres hatótávolságot biztosít.




Gyorstöltővel 30 perc alatt akár annyi energiát is képes felvenni az El-Born, amivel aztán 260 kilométert lehet autózni. 100 kW-os töltési teljesítmény mellett 47 perc alatt letudható egy 0-80 százalékos töltés.




A teljesítményről egyelőre nem nyilatkozott a gyártó, mindenesetre a tavalyi koncepcióautó 204 lóerős volt, és 7,5 másodperces 0-100-as gyorsulással rendelkezett. A Cupra El-Bornról egyelőre annyi derült ki, hogy 0-ról 50-re 2,9 másodperc alatt gyorsul fel, illetve, hogy adaptív futóművét alapvetően sportosra hangolták.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.



A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!