Index – Gazdaság – Vége az olcsó bécsi repülőknek, a pesti járatot is érintheti a szigortás

általa megosztva admin
Kategória:


Az új árszabás része az osztrák légiközlekedést átíró csomagnak, mellyel az osztrák kormány, azon belül is elsősorban a kisebbik koalíciós társ zöldek komoly feltételeket szabtak a nemzeti légitársaság megmentéséhez. A járvány miatti leállások és a válság az egész légiiparnak betett, az osztrák nemzeti légitársaság, a Lufthansa résztulajdonában álló AUA is csődközelbe került. Mint a G7 írja, ennek kivédésére egy 600 millió eurós csomagot kaptak, melynek negyedét az anyacég, negyedét az osztrák állam állja, a maradék 50 százalék pedig komoly állami garanciával ellátott banki kölcsönökből jön össze.

Ennek azonban feltétele volt. Miközben a gazdaság és azon belül a közlekedés zöldítését a világban visszavetette a járványhelyzet, több helyen elengedték a környezetvédelmi szempontokat, Ausztriában a néppárti-zöld kormány úgy döntött, hogy az állami segítségért cserébe az AUA-nak egy olyan tervet kell elfogadnia, mely tíz éven belül a 2018-as szint 50 százalékára csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A szabályok egy része azonban minden ausztriai járatra vonatkozik. Ilyenek a dömpingellenes intézkedések,E melyek része, hogy a jövőben nem lehet költség alatti árú jegyeket értékesíteni, a minimumárat pedig 40 euróban határozzák meg. A repülőjegyekre ezen kívül 12 eurós adót vetnek ki, a rövid távú, 350 kilométer alatti járatoknál pedig 30 eurót. Az osztrák döntés szerint minden olyan járatot meg kell szüntetni, ami kiváltható egy háromórás vonatúttal. Ha ez a gyakorlatban is megvalósul, az a Budapest-Bécs járatokat is érintheti, hiszen, mint a G7 írja, a két főváros között a vasúti menetidő néhány perccel éppen három óra alatt van. Az osztrák belföldi légi közlekedésnek ezzel gyakorlatilag szintén vége lenne.

A Wizzairnek és a Ryanairnek is van bécsi bázisa, kérdés, hogy ők hogy reagálnak majd az osztrák szabályozásváltozásra. Sokan utaznak Magyarországról is bécsi indulással, bár a többség valószínűleg nem a legolcsóbb árkategóriájú jegyekkel elérhető, jellemzően rövidebb útvonalak kedvéért utazik ki az osztrák fővárosba. Nem lehet kizárni azt sem, hogy az Ausztriához közeli városok, például a pozsonyi reptér a relatív árelőnye miatt felértékelődik a jövőben. 

A repülőjegyek megadóztatása régi zöld követelés, ami idáig annak ellenére sem volt jellemző, hogy a légi közlekedés arányaiban a legsúlyosabban környezetszennyező utazási forma. Jelenleg a világ szén-dioxid-kibocsátásának világszinten a 3 százaléka származik innen, de az arány gyorsan növekszik, és az előrejelzések szerint a következő évtizedekben a 8 százalékot is elérheti. A légiközlekedés adóztatása azért sem egyszerű, mert egy-egy ország önmagában korlátozott mozgástérrel rendelkezik, hiszen a nemzetközi járatok viszonylag könnyen áthelyezhetőek egy közeli mások országba.





Source link

Translate ?
Ez a weboldal sütiket használ, és személyes adatait kéri a böngészési élmény javítása érdekében.